Klokje rond Autoweek Skoda Fabia 1.2 TDI

ertromp

Forumguru
Leuk stuk in de Autoweek nr 5 2023 over een F2 1.2 TDI met een mooie 312.566 km op de klok

c37efe4050ac52ef4e6d7e6c39a5fff9.jpg


Conclusie is een prima auto
 

Kevermotor

Nieuw lid
Aan de transmissie/versnellingsbak zelf heb ik geen onderhoud gedaan, en dat hoeft ook niet. Uiteraard heb ik wel het oliepeil in de gaten gehouden en gecontroleerd dat er geen olie lekkage ontstond langs de keerringen, (bijvoorbeeld bij de aandrijfas flenzen). Maar dat is tot nu toe niet het geval geweest.
De handgeschakelde versnellingsbakken van VAG staan er om bekend dat er nogal eens wat stuk gaat. Net als Joep hoor ik een (zacht) geluid uit de bak wat lijkt op slijtage van de lagers van de ingaande as (prise as) of de uitgaande as naar het differentieel. Daar kun je niet zo veel aan doen, anders dan of de bak vervangen door een gebruikt exemplaar met weinig km's, of de bak uit elkaar halen en de lagers vervangen. Aangezien een gebruikte bak niet zo kostbaar is en bovendien goed verkrijgbaar bij de autodemontage, is mijn plan om de bak te vervangen als die echt stuk gaat. Daar is nu nog geen sprake van en dat kan ook nog wel even duren. Als het zo ver is ga ik ook de achterste krukas keerring en de koppeling vervangen.
 
Bovenaan Onderaan