Kloink geluid bij achteruit parkeren

Fmoon

Forumguru
Beste Leden,

Ik heb sinds enige tijd als ik geparkeerd hebt en achteruit rij een kloink geluid. Ik dacht eerst aan de remmen maar als ik heen en weer rij om de auto goed in z’n vak te zetten dan blijft die dat doen, zeker met zo een kuiltje bij het parkeervak voor de afwatering. Nu was ik voornemens de stabilisator stang rubber te vervangen, deze heb ik klaar liggen en dan meteen de koppelstangen. Maar ik vraag me af of het probleem hiermee opgelost is. Het geluid is een soort kloink/knak geluid wat eerst dan linksvoor lijkt te zijn en ik mindere maten erna rechts. Verder met het auto rijden en bochten hoor je helemaal niks, het is puur met achteruit inparkeren. Daarom dacht ik, wellicht maakt de auto een soort torsie en zit die stab stang dan niet helemaal lekker en maakt die daarom dat geluid. Komt het iemand bekend voor? Is er een tip wat het anders zou kunnen zijn? Ik kan uiteraard naar de garage en dat zal ik ook doen als ik er niet uitkom maar ben bang dat er alles vervangen word en het niks uithaald.

Ben benieuwd of jullie tips en tricks hebben of ervaringen hierin!?
 

Sjoerdb

Forumguru
Opkrikken, wiel er af en met zaklamp zoeken naar sporen van kloink geluid. Als iets geluid maakt dan moet het ook zichtbaar ergens zijn, stukje rijden met go pro camera op verdachte plekken gericht.
 

Tees

Donateur
Een tijdje terug stond er hier een uitgebreid topic van een vrij nieuwe wagen die iets soortgelijks had. Kan t zo 123 niet terug vinden, was volgens mij een Karoq oid... Misschien kan je daar even zoeken of er toen een oplossing uitgekomen was
 

Fmoon

Forumguru
Ben gister nog eens even onder de auto gekropen met speciale spray. Nogmaals even de stab stang rubbers ingespray en daarna even diverse keren geparkeerd. Geen geluid, dus het zal wel echt in die rubbers zitten. Een kraakje erin zal ook wel gewoon helemaal in het frame doorklinken. Moet ze maar echt even gaan vervangen en kijken of het dan echt weg is. Heb powerflex rubbers liggen maar om zelf op de grond te liggen is best lastig om eronder te komen.
 

Tees

Donateur
Heb powerflex rubbers liggen maar om zelf op de grond te liggen is best lastig om eronder te komen.
Klinkt dan inderdaad dat dat de oplossing is. Ik zou hier zelf voor naar een DHZ garage gaan, even een brug huren, dan maak je het jezelf een stuk makkelijker (en veiliger!).
 

Fmoon

Forumguru
Net bij de garage hebben ze alles nagekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat er behoorlijke speling op de remblokken zit (van onder naar boven kan je ze bewegen). En ook zijn de schijven wat aan de randen scherp. Advies om er niks aan te doen, en als ik ervanaf wil blokken en schijven te vervangen.
 

Fmoon

Forumguru
Leuk trouwens, nu ik dat op Google indruk zie ik dat meer mensen deze klacht hebben. Ook veel Golf GTI’s. Twijfel nu alleen of ik enkel de blokken zal vervangen of meteen de schijven er ook maar bij. Qua slijtage aan voering en schijven is het nog niet aan vervanging toe.
 

Tees

Donateur
Merkwaardig, speling op de remblokken. Heb t nog niet eerder gehoord, je zou toch denken dat dat een oorzaak heeft. Zo te horen zit de speling in de blokken en niet in de klauw(en)?

Ik denk dat t wel verstandig is ook de schijven te vervangen, die zullen door de speling niet zo netjes afgesleten zijn (uiteraard afhankelijk van hoe lang dit al zo is). Scherpe randen klinkt mij namelijk ook niet goed, dat doet mij vermoeden dat de slijtage te dicht bij de rand van de schijf heeft plaatsgevonden. Bij normale slijtage krijg je namelijk een opstaande rand, en die is niet scherp.
 

Antera

Donateur
Speling op remblokken komt meer voor normaal zit er dan dubbelzijdig tape op om vast te plakken aan de klauw/zuiger en ook anti rammel/piep plaatjes hebben hebben sommige merken/type remblokken.

Ik heb het standaard ook met de RS. Er zit bij mij nu heel dun 3M tape op waarmee dit probleem opgelost is
 

Fmoon

Forumguru
Merkwaardig, speling op de remblokken. Heb t nog niet eerder gehoord, je zou toch denken dat dat een oorzaak heeft. Zo te horen zit de speling in de blokken en niet in de klauw(en)?

Ik denk dat t wel verstandig is ook de schijven te vervangen, die zullen door de speling niet zo netjes afgesleten zijn (uiteraard afhankelijk van hoe lang dit al zo is). Scherpe randen klinkt mij namelijk ook niet goed, dat doet mij vermoeden dat de slijtage te dicht bij de rand van de schijf heeft plaatsgevonden. Bij normale slijtage krijg je namelijk een opstaande rand, en die is niet scherp.

mij doe al 74dkm met nog dezelfde set (en dat met een RS) Je gebruikt de remmen met een DSG heel veel. De voering is nog niet op, maar ik denk dat de houder waar de voering op zit gewoon op begint te raken zeg maar. Ben een leek hoor.. ik vind zelf dat er weinig vet tussen zit, wellicht probeer ik even een lekkere klodder kopervet. En anders een setje nieuwe blokken en wellicht schijven, al ben ik daar dan nog niet helemaal over uit.
 
Ik heb achter geperforeerde schijven en xtra remblokken van Brembo sinds ruim een jaar erop zitten en bevalt tot nu toe goed.
 

Tees

Donateur
Ik heb t idee dat de grote merken (Bosch, Brembo, TRW, Zimmermann) allemaal prima zijn, zeker de iets duurdere modellen. Je leest op fora over elk merk wel iemand die iets aan te merken heeft, maar net zo goed dat mensen er tevreden mee zijn.
Brembo zit volgens mij ook onder een aantal sportwagenmerken zoals Porsche en Ferrari, dus ik denk dat dat ook niet misstaat onder een Octavia RS.
 

Fmoon

Forumguru
Heb de TRW besteld, zag dat deze ook 175,2mm waren en Brembo 175mm (Brembo is wel erg goedkoop trouwens, de TRW waren dubbel zo duur). Gister nog even de rem losgehaald en blok aan buitenkant zit er gewoon zonder enige spanning los in en valt er zo uit.
 

Fmoon

Forumguru
Net de nieuwe blokken erin gemonteerd. En het lijkt weg te zijn. Altijd spannend of het niet ineens weer terug komt maar dat zal de tijd uitwijzen. Heel gek om een tijd met een geluid te hebben gereden en dat het nu dan weg is
 

Fmoon

Forumguru
Even terugkomend in dit topic, dat geluid is mooi weggebleven, echter viel mij ineens op dat mijn remblok blijkbaar niet het hele oppervlak van de schijf meepakt, zit een de “onderkant en bovenkant” van de schijf wat roestvorming. Ik heb denk ik nog maar een kleine 500km gereden in de stad (geen snelweg enz) sinds de blokken erin zitten. Moet dit nog een beetje inslijten? Of zijn die blokken niet recht, of de schijf niet? Ik snap het niet want het grootste deel in het midden pakt die gewoon, merk ook niks met remmen, ook niet qua geluid.
 

Bijlagen

  • DAC73DDF-A664-4F79-900E-421E3A3AA165.png
    DAC73DDF-A664-4F79-900E-421E3A3AA165.png
    1,3 MB · Weergaven: 29
  • 0F299314-BACB-440A-BC03-AACB37C96E62.png
    0F299314-BACB-440A-BC03-AACB37C96E62.png
    1,2 MB · Weergaven: 26
Bovenaan Onderaan