Klep dashboardkastje (Yeti)

GuyBunde

Nieuw lid
Sinds enige tijd valt tijdens het rijden de klep van het dashboardkastje van mijn Yeti -mod 2010- open. Ik heb de indruk dat de pal aan de rechterzijde (dus niet bij de handel) niet goed schuift.
Weet iemand of dat te smeren of soepel te maken is, en hoe je re dan bijkomt?
 

Antera

Donateur
Misschien dat je iets aan de bijlage hebt daar staat hoe je deze complet kan demonteren
 

Bijlagen

  • dashboard.pdf
    63,5 KB · Weergaven: 326

GuyBunde

Nieuw lid
Heb probleem gisteren, denk ik opgelost. Clou was dat je de borging moet indrukken en tegelijkertijd de greep naar links moet bewegen, en dus niet achtereenvolgens. alle punten gesmeerd met een minimale hoeveelheid WD-40.
Als probleem zich nog eens voordoet weet ik hoe het moet. Bedankt voorinfo.
 

bluskabouter

Forumguru
had dit ook. bij mij is het veertje vervangen door een exemplaar wat steviger ( strakker ) veerde.
na dit geen problemen meer gehad.
 

Slavia

Lid
Bij mij hetzelfde, dankzij het bestand er achter gekomen hoe de knop eraf geschoven moet worden om aan de verborgen schroef te komen. Het euvel was dat er uitgehard vet in het tandwieltje zat, deze zorgt ervoor dat het rechter schuifje ook bewogen wordt. Oud vet wegpoetsen en met siliconenvet opnieuw gesmeerd. Probleem opgelost.
PS ik heb de kabels van airbag deactiveren niet los gemaakt.
 

Fabber

Lid
had dit ook. bij mij is het veertje vervangen door een exemplaar wat steviger ( strakker ) veerde.
na dit geen problemen meer gehad.
Heb dit euvel ook. Kastje er nu uitgehaald. Zie dat het veertje aan de rechterkant te slap is geworden om het mechanisme weer op “zijn plaats” te trekken.

Maandag maar eens langs een Skoda dealer om te vragen of ze zo’n veertje hebben liggen.
 

Fabber

Lid
Inmiddels veertje vervangen en tandwieltje gesmeerd. Gaat weer helemaal goed.

Nu ik het kastje weer heb teruggeplaatst blijft het airbag controlelampje in het display branden.
Moet die nog gereset worden oid?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
@Fabber , ook al stukje gereden met de wagen ?
In meeste gevallen gaat dan na wat enkele kilometers het lampje dan vanzelf uit !
 

Tees

Donateur
Auto op contact gehad zonder dat de airbag aangesloten zat? Als dat het geval is, zal die gereset moeten worden. En dan werken tot die tijd de andere airbags ook helaas niet...
 

EdK

Forumguru
Maak je ritje zo eerst maar .......
We horen / lezen het wel wat het is geworden....... :koffie:
 

Fabber

Lid
Net even op en neer geweest naar de winkel. Helaas is het lampje in het Dashboard niet uitgegaan. Neem aan dat daar geen min aantal km’s voor nodig is

Resetten moet via een garage/dealer?
 

Tees

Donateur
Ja, of iemand met een VCDS of OBDeleven. Stelt weinig voor, als je een vaste garage hebt willen ze t nog wel eens als service doen, anders rekenen ze vaak iets van €10-20.
 

EdK

Forumguru
Helaas is het lampje in het Dashboard niet uitgegaan.
En het airbag slot in handschoenkastje staat niet toevallig op UIT ??
Maw even met de autosleutel deze in andere stand zetten !
Of is de connector wel weer goed aangesloten ?

EN anders inderdaad resetten bij een dealer / of iemand met VCDS
 

Tees

Donateur
Goed punt Ed, had er even niet over nagedacht dat aan het handschoenenkastje gewerkt is. Goede kans dat de schakelaar uit staat, of dat er een stekker niet goed vast zit.
Overigens geldt in het geval van het laatste volgens mij nog steeds dat dat niet vanzelf reset. Waarom precies weet ik niet, zal een veiligheidsreden hebben, maar airbagfouten resetten over het algemeen niet vanzelf.
 

EdK

Forumguru
Overigens geldt in het geval van het laatste volgens mij nog steeds dat dat niet vanzelf reset. Waarom precies weet ik niet
Maw dan zou ik dus elke keer als ik die schakelaar gebruikt heb naar de dealer moeten om hem te laten resetten ??
Want of ik hem nu met schakelaar verbreek of met stekker komt in theorie op zelfde neer...... :pieker:
 

Tees

Donateur
Dat betwijfel ik Ed. Er zitten meer polen aan de airbagstekker, en ik denk dat ze niet allemaal verbroken worden door die schakelaar. Bij mn F1 heb ik namelijk corrosie in de stekker onder de stoel gehad van de passagiersairbag, was een bekend probleem, en dat moest toch echt gereset worden (na door solderen van de stekker). En dat is idd niet zo als je de schakelaar om zet.
 

EdK

Forumguru
Wat schakelt die schakelaar uit "??
Toch alleen de dashboard airbag ?
En denk dat de schakelaar zo en zo via de BMC zal lopen !? En dat de BMC aan hand van schakelaar bepaald wat er gebeurt !?
Dan hoeft de BMC alleen maar een open of close contact te zien om te bepalen of hij de airbag moet uitschakelen of niet....
 
Bovenaan Onderaan