Kleinere winterbanden??

Goedendag allen,

vraagje, ik heb een Skoda Superb gekocht (2012) en nu heb ik van mijn Octavia (2014) winterbanden liggen. Deze hebben de maat 195/65/15 steek 5x112 ET Waarde 47.
Deze zouden qua steek en ET waarde moeten passen onder de Superb. Maar als ik bij steekmaat.nl kijk staan er een vreselijk veel auto's op waarop deze banden passen maar geen Superb van 2012....

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr Harm
 

TB404

Actief lid
Een iets andere maat band kan natuurlijk wel van invloed zijn op de snelheidsmeterafwijking.
(Ik had ooit de "verkeerde" winterbanden voor mijn Fiesta en ineens wat mijn snelheidsmeter perfect accuraat, 100 op de teller was 100 op de GPS, met de zomerbanden was het 104 op de teller is 100 op de GPS.)
 

andrehj

Forumguru
@superfred Probleem is niet de ET, maar de diameter. Voor een S2 heb je minimaal 16" nodig, anders passen de velgen niet om de remmen van je voorwielen.
Uitzondering hierop zijn de vroege 1.9 tdi modellen. Daar paste ook 15" op.
Aan steekmaat.nl heb je niet zoveel als je het mij vraagt, data van Skoda vind je in het bestand "serienreifen" (even op googlen),
 

Eltjo

Forumguru
Gewoon doorrijden met zomerwielen. Waar wil je en mag je heen?
Zelf heb ik vorig jaar mijn winterwielen niet gemonteerd voor die paar dagen vorst. Nu ook nog niet.
Ik woon dan ook aan de kust.
Wel heb ik prima winterwielen voor het geval dat het wel nodig is. Die zijn van de juiste maat; 205-55-16 Continental TS850? op lm velgen die ik praktisch nieuw kocht voor € 250 gewoon via MP en gewoon betaald wat er voor gevraagd werd.
Wil het precies weten, dan even aan de slag met de berekening van de wielomtrek en dit afzetten tegen de originele wielomtrek. Met het % of factor die daar uit komt kan je je tellerafwijkingen berekenen. En natuurlijk idd met het voorwiel eerst passen.
 
Bovenaan Onderaan