kleine beurt

reindeer

Nieuw lid
Mocht gisteren €295 aftikken voor een jaarlijkse kleine beurt aan mijn Kamiq 1.0 TSI. bij een VAG dealer. Olieservice, controle van vloeistofniveau’ s zonder bijvullen, slijtage remblokken en schijven, geen aanvullende werkzaamheden of onderdelen.
Is dit een gangbaar tarief? In het verleden hanteerde Skoda vaste onderhoudstarieven die gepubliceerd werden, nu vind je niets meer online.
Andere vraag: komt een Kamiq 1.0 TSI 81 kw uit 2022 in aanmerking voor longlist service; 30.000 km of 2 jaar?

reindeer

Nieuw lid
Dank voor je reactie. Dat overzicht had ik ook gevonden maar niets van recente datum. Het lijkt erop dat Skoda niet langer vaste onderhoudstarieven hanteert.

Tees

Donateur
Reken maar dat ze nog steeds vaste tarieven hanteren, maar ze zijn er wat minder open over dan voorheen. Lijkt me dat je vooraf gewoon een prijsopgave kan vragen voor een standaardbeurt, als ze dat niet willen geven, dan zou ik niet eens komen.

madpilot

Senior Member
Zo wordt het "dealerstempeltje" wel een dure hobby. Overigens 30.000 km met dezelfde olie zou ik niet doen, ik bekijk redelijk wat serieuze kanalen op YT en de kans op interne vervuiling neemt behoorlijk toe en wordt daarom afgeraden. Wat vaker je olie laten verversen is goekoper dan problemen door vervuiling.

i2Paq

Senior Member
Ik heb net weer een 30.000Km beurt gehad, was toch wel wat mis met de auto.

De garage zei dat ze liever zagen dat ik/men elke 15.000 zou komen.

i2Paq

Senior Member
Remmen, banden, airco.

De klachten die ik had was alsof het leek dat er achter een wiellager uit lag (bleken versleten banden). Ik hoorde de airco fluiten (bleek dus vervuild). En ik had het idee dat hij hapte bij het remmen.
Ook had ik het idee dat de wegligging, met name in bochten, minder was. Ook de banden dus......

Banden en remmen bleken APK afkeur.

Ik rij zo'n 27K per jaar.

De leasemaatschappij stelde dat ik moest wachten op de 30K beurt. Dat heb ik gedaan en de auto kreeg deze beurt op nagenoeg exact 90K stand.

De garage gaf aan dat dit enkel ontstaat omdat er te lang gewacht wordt met onderhoud/check. Vroeger was dat 10K of 15K, nu is het 30K. Dat kan gewoon net te lang zijn voor sommige zaken. Mensen melde vroeger zaken ook eerder, omdat die beurten korter op elkaar waren. Nu met de 30K wacht men soms te lang, zoals ik deed.

Heb de lease gemeld dat ik nu, als er wat is, langs de garage ga en niet braaf ga wachten tot mijn auto aangeeft dat het tijd is voor onderhoud.

hemi24

Forumguru
De leasemaatschappij gaat je er vast op wijzen dat het in de gaten houden van de bandenslijtage ten alle tijde de verantwoordelijkheid is van de berijder…
Net als het regelmatig controleren van de diverse vloeistofpeilen en de bandenspanning.

i2Paq

Senior Member
Klopt.

Ik moest van de lease wachten tot de volgende / aanstaande 30K beurt omdat het nog net geen 2mm was.
"Dan konden ze ook meteen de rest nakijken".

Om vervolgens mijn auto op te halen. De remmen waren nog niet gedaan, de garage: "Omdat er nog makkelijk 5K mee gereden kon worden volgens de lease".
Ik moest dus een maand later (6 februari) terugkomen om de remmen alsnog te laten doen. Toen kreeg ik ook het APK bewijs :facepalm:

Dat ga ik dus niet / nooit meer zo doen.

Rallye

Forumguru
Lawaai van de achterbanden hoeft geen versleten band te betekenen. Kan ook cuppen zijn, wat, zeker in de ogen van een leasemaatschappij, wellicht niet meteen vervangen rechtvaardigt.

hemi24

Forumguru
Uit ervaring weet ik dat je soms bij de leasemaatschappij aardig moet drammen om iets op tijd gedaan te krijgen.
Sinds ik geen leaseauto meer heb, kan ik lekker zelf bepalen, wat wel zo fijn is (ookal voelt het vaak anders in de portemonnee). ;)

Bovenaan Onderaan