Klein onderhoud Citigo

thomthomas08

Actief lid
Beste leden,

Binnenkort ga ik mijn eerste onderhoudsbeurd doen aan mijn Skoda Citigo Sport 2013. Dit is de eerste keer dat ik zelf (al dan niet samen met mijn partner) een kleine onderhoudsbeurd ga doen aan mijn Skoda Citigo. Zijn er nog andere dingen dan de punten die in het boekje staan die ik moet controleren? Tips zijn graag welkom!

De Citigo moet sowieso nieuwe olie, nieuw oliefilter + luchtfilter, nieuwe bougies en een nieuwe interieurfilter.

Ik hoor graag.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat dacht je bijvoorbeeld van het checken/onderhoud van de remmen?
  • slijtage controle van de remblokken
  • slijtage van de remschijven (roest, dikte van de remschijf t.o.v. minimale schijfdikte voor jouw auto)
  • goed vrijlopen van de achterwielen (dus geen rem die blijft hangen)
  • slijtage van de status van de remvoeringen
  • schoonmaken van de remtrommels
 

Tees

Donateur
Ik zou dit al een grote beurt noemen hoor! Remvloeistof verversen is ook nog een goed idee om te doen. Staat elke 3 jaar voor voorgeschreven.

De hele remmerij is sowieso een goed plan om te controleren, al valt schoonmaken van de trommels (binnen) dacht ik niet onder standaardonderhoud @Cordoba? Sowieso slijten trommelremmen zo langzaam dat vervangen maar heel zelden nodig is.

Brandstoffilter kan je ook nog overwegen na 8 jaar, kost 2 tientjes en is een klusje van niks.
 

Cordoba

Forumguru
Trommels moeten officieel in elk geval bij grote beurt open, om remstof te verwijderen en problemen te voorkomen (rem die blijft hangen), alleen doen veel garages dat niet als ze geen probleem (aanlopende achterrem) vinden. Remvoeringen slijten inderdaad normaal heel langzaam, maar als een rem iets aan blijft lopen tijdens het rijden, gaat het toch vrij rap.

Controle van remblokken is volgens mij standaard bij een kleine beurt, en als je ervaring hebt, is dat een klusje van 2 minuten.

Correctie @Tees voor de remvloeistof: bij een nieuwe auto na 3 jaar vervangen (dan is er bij het vullen geen oude vloeistof achtergebleven, en is het systeem bij het vullen nieuw en schoon), daarna is het advies elke 2 jaar vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Timmer

Donateur
  • Bandenspanning (heeft die ook een reservewiel? :pieker:)
  • Staat ruitenwissers

ik dacht remvloeistof 1e keer na 3jaar, daarna elke 2jaar
 

Captain Hook

Forumguru
...en een nieuwe interieurfilter.
Ook zoiets, al kost een interieur luchtfilter niet veel.
Je hoeft het natuurlijk alleen te vervangen als het nodig is. Dus ff er uit halen en zien hoe vuil 'ie is.
E.e.a. sterk afhankelijk van waar je woont en in wat voor een omgeving je gereden hebt.
 

Tees

Donateur
Moet je alleen wel weten hoe het interieurfilter er schoon uitziet...sommigen zijn nieuw bijna wit, andere meer grijs en sommigen zelfs gelig.
Ik vervang t interieurfilter overigens liever wat te vroeg dan te laat...de hoeveelheid fijnstof die in een auto ingezogen wordt is niet mals, dan heb ik voor mijn eigen gezondheid en die van m'n kinderen liever een goed functionerend filter.

De aanbevolen vervangingstermijn is trouwens 1-2 jaar, als je gevoelig bent voor luchtkwaliteit zou ik het dus elk jaar doen.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Klein onderhoud is leuk om zelf te doen. Onlangs heb ik het ook bij mijn Citigo gedaan. In principe is het een kwestie van nieuwe olie, oliefilter en een interieurfilter.
Zelf heb ik ook nog de bougies even meegepakt aangezien die 60.000km oud waren, en een nieuw luchtfilter aangezien de garage die bij de vorige grote beurt had laten zitten omdat hij toen nog nauwelijks vies was.

Voor de volgende onderhoudsbeurt mag hij wel weer naar de garage .. want de remmen en remvloeistof daar waag ik mij niet aan. Ik heb enkel de remblokken even visueel geïnspecteerd, je kunt vrij makkelijk zien of die bijna op zijn of dat ze nog wel een poosje mee kunnen. Dikte van de remschijven bekijken doet de garage bij de volgende beurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik kan me idd voorstellen dat je wat huiverig bent voor de remmerij als je net begint. Ik heb vorig jaar wel de blokken en schijven van m'n auto gedaan, dat was een prima klus. Remslangen heb ik dan weer niet zelf gedaan.
Ik twijfel nog over of ik zelf de remvloeistof ga verversen, zou niet enorm moeilijk moeten zijn, maar tis wel een tamelijk kritiek iets, waarbij je niet visueel kan checken of t goed is.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Wat betreft remvloeistof al dan niet zelf vervangen heb ik ook getwijfeld.
Aangezien onze Roomster binnenkort weer wat onderhoud nodig heeft, en APK, had ik al de bougies vervangen.
Maar ik heb ff nagevraagd bij de vakgarage en zij rekenen 45 euro voor het vervangen van de remvloeistof; voor dat bedrag ga ik het niet zelf proberen.
 

thomthomas08

Actief lid
Ook zoiets, al kost een interieur luchtfilter niet veel.
Je hoeft het natuurlijk alleen te vervangen als het nodig is. Dus ff er uit halen en zien hoe vuil 'ie is.
E.e.a. sterk afhankelijk van waar je woont en in wat voor een omgeving je gereden hebt.

Ik woon in een bosrijk gebied omgeving Utrechtse Heuvelrug. De auto is origineel Duitser, en ik vermoed dat het interieur filter vervangen moet worden, vermoed dat er in gerookt is. Niet heel erg want ik ruik het niet.
 

thomthomas08

Actief lid
Ik kan me idd voorstellen dat je wat huiverig bent voor de remmerij als je net begint. Ik heb vorig jaar wel de blokken en schijven van m'n auto gedaan, dat was een prima klus. Remslangen heb ik dan weer niet zelf gedaan.
Ik twijfel nog over of ik zelf de remvloeistof ga verversen, zou niet enorm moeilijk moeten zijn, maar tis wel een tamelijk kritiek iets, waarbij je niet visueel kan checken of t goed is.

De remmen en toebehoren kijk ik wel even na, maar laat ik toch denk ik wel controleren of vervangen bij een garage. Vind dat net te tricky om zelf te doen.
 

V-Strom

Actief lid
Ik woon in een bosrijk gebied omgeving Utrechtse Heuvelrug. De auto is origineel Duitser, en ik vermoed dat het interieur filter vervangen moet worden, vermoed dat er in gerookt is. Niet heel erg want ik ruik het niet.

Een interieurfilter heeft niks te maken met wat er in de auto gebeurt roken
en weet ik waar je nog meer stank van krijgt in de auto.
Het interieurfilter zuivert de lucht die van buiten de auto inkomt
 

thomthomas08

Actief lid
Dan heb ik de term interieurfilter denk ik te serieus genomen. Bedankt voor de toelichting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

thomthomas08

Actief lid
Zo, olie en oliefilter zijn besteld. AS zondag ga ik een onderhoudsbeurtje uitvoeren aan de Citigo. Een maat van mij heeft een brug. Dan kan ik hem ook goed van onder inspecteren!
 

thomthomas08

Actief lid
Zo, kleine beurt gegeven aan de Citigo. De olie natuurlijk ververst en de motor voorzien van nieuwe olie. Bougies zijn ook vervangen!
Hij rijd super goed. Ook geen gekraak meer van alles wat kraken kan!
 

Bijlagen

  • C84B1D9B-4078-413D-A1C8-98B71E2749C4.jpeg
    C84B1D9B-4078-413D-A1C8-98B71E2749C4.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 63
  • B6B83B0B-5ED5-4027-AEE7-F3C99E22A8F0.jpeg
    B6B83B0B-5ED5-4027-AEE7-F3C99E22A8F0.jpeg
    2 MB · Weergaven: 61
  • 489A2283-F5CD-49BF-A853-52375D26CB12.jpeg
    489A2283-F5CD-49BF-A853-52375D26CB12.jpeg
    429,7 KB · Weergaven: 63
  • 14755368-8CCB-458F-B4A1-DA3FA7BE2FD9.jpeg
    14755368-8CCB-458F-B4A1-DA3FA7BE2FD9.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 54
Bovenaan Onderaan