Klakkend geluid

Hallo allemaal.

Ik heb wat problemen met de garage waar ik mijn auto heb gekocht. Ze “vinden” de problemen niet en worden ook niet opgelost.
Ik heb ondertussen al gezocht op het web, maar hoop dat iemand mij wijzer kan maken. Ik heb twee problemen. 1: als ik de auto start en koud is, dan hoor ik een raar ratelend probleem, alsof er een metalen plaat ergens tegenaan komt. 2: Ik heb zo nu en dan een geluid dat ik hoor in bochten en het lijkt van links voor te komen. Auto is bij de garage geweest onder garantie en men heeft niets gevonden….? Het geluid is een klakkend geluid. Het lijkt te ontstaan bij oneffenheden in de bocht en als de auto rolt als ik het gas terugneem. Ik ga dan rustig door de bocht. Ik denk aan het baklagers van de aandrijfas of aandrijfas, maar weet het niet zeker. Ik hoor ook wel eens bij het op laten komen van de koppeling zo een soortgelijk geluid, als je de pedaal iets te snel laat opkomen, dan pakt de koppeling te snel en hoor je ook een klak. Alsof er teveel speling in de homokineet zit. Maar het kan ook dat dit in de bak zit.

Herkend iemand dit probleem of heeft iemand dit probleem gehad?

Ik wil het opgelost hebben voor ik buiten de garantie zit.

Tees

Donateur
Laten we eerst even beginnen bij de basis: welke auto hebben we t over, welke motorisatie en welk bouwjaar?

Oh, ik dacht dat dat het zichtbaar was welke auto ik heb.
Skoda Fabia Station 2018 1.0 TSI 110 pk met 6 bak.

Tees

Donateur
Ik zag t net niet in je profiel, nu wel.
Voor het geluid in de bocht denk ik als eerste aan een homokineet. Is t alleen bij bochten naar één kant (als je t links hoort is de bocht naar rechts de logische verdachte, maar waar een geluid vandaan komt kan erg vervormen)?

Die ratel kan ik niet meteen iets voor bedenken. Misschien even rondkijken of er ergens een afdekkingsplaat rondom de motor ingedeukt is?

Het is zowel bij bochten naar links en rechts en als ik over een drempel rij. Ik heb wel eens een aandrijfas versleten gehad en dat is een blijvend geluid in de bocht naar een zijde, maar dit is anders. Ik meende eerst dat het van de wielophanging was, maar dat is allemaal in orde. Het geluid is klak klak ...klak klak is het heel kort en dan ga ik zonder gas te geven door een bocht en het lijkt dan ook alleen bij bochten waar een oneffenheid in de wegdek zit. En als ik zonder gas te geven over een dempel ga, en ik ga dan gewoon rustig over de drempel en is te horen als ik net over de drempel ben met de voorwielen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan