Kinderzitjes in Citigo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eline

Nieuw lid
Zijn er al mensen die weten of er op de achterbank van de Citigo kinderzitjes (1x categorie 9-18 kg en 1x 15-36 kg) passen en de kinderen dan niet met hun knietjes in de nek hoeven te zitten?
 

hemi24

Forumguru
Dat zal ook grotendeels afhangen hoe riant de voorpassagiers willen zitten...

Maar als je op korte termijn een antwoord wilt: ga met het hele grut eens "proefzitten" bij de VW dealer in het tweelingbroertje: de Up!...
 

hemi24

Forumguru
Een tweedehands auto van een groter formaat hoeft per defenitie niet veiliger te zijn dan een kleiner nieuw model...
 

Bakkertje

Forumguru
Niet per definitie nee, maar ik zet mijn kinderen liever achterin een fabia, dan in een citigo. In de test is bijvoorbeeld een Toyota IQ getest waar een oude vectra met 50 achterop botst en ik denk dat die redelijk vergelijkbaar is met een Up! / Citigo.. Overigens brengt de o zo veilige grand scenic het er niet veel beter vanaf..

Maar hé, het is hoe ik er tegenaan kijk en iedereen moet daar voor zichzelf een keuze in maken.
Staar je ook niet blind op de 5 sterren die een auto scoort in de euroncap, daar worden aanrijdingen van achteren niet in getest..
 

Eline

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties
Uiteraard zijn mijn kinderen mij lief, maar hieronder is toch een behoorlijk positieve uitslag van de N Cap. Een Toyota IQ is nog een maatje kleiner, heeft eigenlijk geen kofferbak en de hoofdsteun achter zat tegen de achterruit geplakt. Bij de Citigo zit daar nog een cm of 50 tussen als ik naar de maattekeningen kijk.
En voor de volledigheid: ik heb een 2e hands Fabia maar wil een kleinere auto...

Passen in een Up! heb ik overwogen maar vond ik wel heel erg bezwaarlijk als ik toch al zeker weet dat ik 'm niet ga kopen dus ik moet vrees ik gewoon nog 2 weken geduld hebben.

Child occupant
Based on dummy readings in the dynamic tests, maximum points were scored for protection of the three year dummy. In the frontal test, forward movement of the 3 year dummy, sat in a forward facing restraint, was not excessive. In the side impact, both dummies were properly contained by their restraints, minimising the likelihood of dangerous head contacts. The passenger airbag can be disabled to allow a rearward facing child restraint to be used in that seating position. However, information provided to the driver regarding the status of the airbag is not clear and the system was not rewarded by Euro NCAP. The dangers of using a rearward facing restraint in the passenger seat without first disabling the airbag are not clearly labelled in the car.
 

Rallye

Forumguru
Staar je ook niet blind op de 5 sterren die een auto scoort in de euroncap, daar worden aanrijdingen van achteren niet in getest..

Bovendien zijn de NCAP-cijfers relatief, dus bij twee auto's met uit verschillende klassen met vijf sterren is de grotere toch veiliger.....
 

Eline

Nieuw lid
OK, mee eens.
Maar dan even een vraag uit nieuwsgierigheid: zouden volwassenen dan niet minder veilig in een Citigo achterin zijn dan kinderen? Kinderen hebben nog de extra bescherming van het kinderzitje lijkt mij.
 

Rallye

Forumguru
Dat zal zeker. Bovendien: hoeveel mensen hebben een ontzettend veilige nieuwe auto en nemen hun kinderen in de weekends mee in hun prachtige klassieker uit de jaren '60 of '70, of als ze wat ouder zijn op de scooter of motor. Dan is een een Citigo weer veel veiliger. Oftewel: alles is relatief.
 

Bakkertje

Forumguru
De euroncap tests gaan alleen over frontale en zijdelingse aanrijdingen, niet die van achteren. En het is inderdaad relatief ten opzichte van vergelijkbare auto's in z'n klasse.
Vergeet daarbij niet dat je met een auto van 840 kg onderweg bent tussen andere auto's die de helft zwaarder zijn

En inderdaad een kinderstoel voegt veel toe, maar neemt ook weer ruimte in. Ik denk inderdaad dat de afstand groter is dan bij de geteste IQ (als ik onderstaande zie)
Volkswagen Up 4-door wallpaper # 67 of 71, Boot / Trunk, MY 2013, 800x600
Bij de IQ is dat toch weer een stuk minder..
2011-toyota-iq-12.jpg
 
2 kinderstoelen gaan zeker passen hoor! De ruimte die overblijft voor de benen ligt inderdaad een beetje aan de instelling van de stoel ervoor.
Veiligheid blijft natuurlijk altijd een lastig iets.. Ik ga er zelf vanuit dat de Citigo gewoon een goed en veilig product is! Heb je ook isofix op de stoeltjes?
 

Rallye

Forumguru
Ik zou inderdaad, mits de stoel niet te vaak moet worden overgezet, een isofix-stoel nemen. Ik heb een gewone en een isofix-stoel en de isofix stoel zit beter vast (is ook veiliger) en schuift en rammelt daardoor niet. Heerlijk.
 

Eline

Nieuw lid
Bedankt, ik denk dat het idd wel moet passen, de grotere stoel in ieder geval achter de bijrijdersstoel en anders alvast naar de volgende maat autostoel want die neemt veel minder plaats in. Isofix heb ik nu niet, wil ik wel graag want de maat 3 autostoel van mijn zoon zit echt alleen maar met de gordel vast. Nadeel van Isofix is ook dat ze duur zijn en de rodi xr uit mijn mans Superb zit al veel beter vast dan de mijne dus nog een paar rodi xr's is ook een optie.
Maar goed, ik wacht nog 2 weekjes af en dan ga ik passen en dan hoop ik op een snelle levertijd voor een 5-deurs net als Tones....
 

Rallye

Forumguru
Ik heb zelf, twee jaar geleden, de "Cybex 50020014 - Solution X-fix Design Raven -black" aangeschaft. Die kwam goed uit de test van de Auto Motor und Sport en via Amazon.de viel de prijs erg mee.
 

Bakkertje

Forumguru
anders alvast naar de volgende maat autostoel want die neemt veel minder plaats in.
Je kunt je kinderen ook gewoon los achterin zetten..
Of weet je wat? Laat ze gewoon alvast rijden..
akershoek.com_autos_zijn_voor_kinderen_20110306_DSC0294.jpg

Sorry maar een kind in een te grote stoel zetten omdat het anders niet in de auto past..? Het meest veilige is om ze zo lang mogelijk in de stoel te laten zitten. Hetzelfde geldt voor de rugleuning van de laatste stoel, die kun je beste zo lang mogelijk blijven gebruiken, ook al is je kind groot genoeg dat het niet meer hoeft.

Misschien ben ik als vader van 3 kids iets te zorgvuldig met ze, maar ik weet helaas uit ervaring wat het betekend om je kind in het ziekenhuis te hebben liggen. En dan pas besef je hoe dierbaar je bezit is.
 

Eline

Nieuw lid
Ik vind het nu niet echt eerlijk als je zegt dat ik mijn kind in een maat grotere stoel zet waar ze nog niet in past zonder te vragen of ze wellicht al lang aan de "vereisten" van die stoelmaat voldoet! Ze is nl. gewoon 15 kg en 4 jaar als dit aan de orde zou zijn. En mijn kinderen zijn zelfs zo "gedrild" over veiligheid dat ze de boel bij elkaar schreeuwen als ik dreig te vergeten hun of mijzelf vast te zetten.... Dus nee, ik ben absoluut niet onvoorzichtig met mijn kinderen en vind het heel storend dat ik wel zomaar als zodanig word betiteld.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is niet vervelend bedoeld, je schrijft zelf dat als het niet past je, je kind gewoon alvast in de maat grotere stoel plaatst. Daar reageerde ik op en ook nog met de beste bedoeling, omdat ik weet hoe kostbaar je kinderen zijn!
Sorry als je het als storend ervaart, da's niet mijn bedoeling. Ik wil de mensen ook niet de kost geven die het daadwerkelijk zo doen (of de beugel van de maxicosi niet omhoog om maar eens een voorbeeld te noemen)
 

cvegreen

Forumguru
Bakkertje, over veigheid praten op het niveau jij dit voert kan erg aanvallend overkomen. Ik begrijp Eline ook hoor, ze is moeder en moeders hebben een heel groot moeder instinkt in hun. Draar wringt in deze dicutie nu net het schoentje. Wij mannen kunnen daar niet aan tippen. Ik volg gewoon mijn vrouw, dan weet ik dat het goed zit. Veigheid is primerend bij ons. Bij ons komen er steeds kinderstoelen in die heel goed scoren op veiligheid. Nu 2 x cybex en 1 x storchemuller( of zo iets in die aard geschreven.) We hebben een kind van 6 eentje van bijna 4 en ons dochter is er net 2. Daar wij 3 kids hebben kunne wij nooit op isofix over stappen. Er passen met isofix nooit 3 stoelen naast elkaar + onze jumpy heeft maar 2 isofix punten per bank.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik begrijp inderdaad dat mijn boodschap verkeerd over is gekomen, wat niet mijn bedoeling is. Ook wij hebben er 3 van 2, 4 en 6 en die zitten alledrie in een Römer stoel die allemaal ontzettend goed uit de verschillende tests zijn gekomen en die van mevr Bakkertje ook allemaal nieuw gekocht moesten worden. Wat ik gewoon niet kan begrijpen is dat mensen bereid zijn concessies te doen ten aanzien van veiligheid omwille van het perse willen rijden in een bepaalde auto. Zo rijden wij in een Superb sedan ipv een station, omdat daar de stoelen niet inpassen. Dan kun je wel zeggen ik koop andere stoelen waardoor het wel in de combi past, maar waar ben je dan mee bezig? Eline wekte de indruk bij me dat ze bereid zou zijn om consessie te doen te aanzien van de veiligheid om toch maar een Citigo te kunnen rijden. Dat een moeder haar kinderen nooit in gevaar zal brengen, daar ben ik van overtuigd. Maar soms moet je gewoon een keuze maken tussen die kicke nieuwe kleine auto of iets anders..
 

Eline

Nieuw lid
Volgens mij hebben we eigenlijk allemaal dezelfde mening, mijn formulering was inderdaad voor meerdere uitleg vatbaar waardoor het misverstand ontstond. Ik ga gewoon over 2 weken passen en dan een beslissing nemen. En wat betreft de autostoelen, ik zit net een derde optie te bedenken, dat we voor de Superb combi van mijn man (waar we de lange ritten mee maken) 2 nieuwe stoelen kopen die beter scoren wat betreft hoofd ondersteuning tijdens het slapen want daar is volgens mij met name de Romer beter voor ingericht dan de Maxi Cosi Rodi XR. Want hoewel mijn zoon van 6 volgend jaar waarschijnlijk wel de lengte van 1.35 gaat bereiken wil ik hem toch echt nog zo lang mogelijk in een lekkere (en veilige stoel) hebben want nu bungelt zijn hoofd naar mijn idee teveel tijdens het slapen in de auto.
In ieder geval allemaal bedankt voor de tips en de goede adviezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan