Kilometerteller met kuren.

bert66

Nieuw lid
Hallo allemaal, mijn Skoda 1.4.MPI heeft problemen met de kilometerteller.Heeft het altijd goed gedaan ondanks de xenon verlichting die erop zat toen ik hem kocht.Nu is pas het motormanagmentlampje gaan branden maar dat was de zekering op de accu die kapot was en gefixt. Sindsdien is het probleem opgetreden,dan doet hij het weer wel en dan weer niet maar zo gauw ik de verlichting aanzet vliegt hij naar de 0. Ook de cruise control werkt maar af en toe.Wie o wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn?
 

Rallye

Forumguru
Wat gebeurt er precies? Gaat de kilometerteller (dag of totaal) naar nul of valt de wijzer van de snelheidsmeter naar nul?
 

bert66

Nieuw lid
Wat gebeurt er precies? Gaat de kilometerteller (dag of totaal) naar nul of valt de wijzer van de snelheidsmeter naar nul?
Kilometerteller blijft op nul. Accu laad 13,8V. Ook bij ingeschakelde verlichting. We krijgen geen signaal op de teller via de meetkast.Sensor?? Kan het ook aan de kabelboom liggen omdat als hij het sporadisch wel doet en de verlichting word ingeschakeld meteen naar nul knalt?
 

Antera

Donateur
Ik begrijp dat je xenon erin hebt zitten. Ik zou dit eens eruit halen want vermoedelijk geeft deze wel degelijk een storend signaal naar je teller of andere delen waardoor de problemen komen. Dit kan zelfs tot schade lijden aan een van de besturingsmodule's.

Dit zou ik als eerste eens bekijken andere oorzaak kan massa probleem misschien zijn. Het is en blijft lastig te zeggen. Toerental signaal komt btw van de motor ecu
 

bert66

Nieuw lid
Vanmiddag de kabelboom afgepeld,werd ik niet vrolijk van. Kabels hingen in een badje van ruitensproeiervloeistof en waren flink uitgezet.Ik heb de auto uit laten lezen maar geen storingen aanwezig. Wel geen signaal op de snelheidssensor te meten. Toen hij het een paar seconden deed kreeg de monteur wel een signaal op de meter. Ik hoop dat het aan de sensor ligt maar dat weet ik morgen. Het begon met een lange rit toen de teller van 120 naar 80 schoot maar het verder goed deed, nu doet hij het dus niet meer incl.cruise control en dagteller natuurlijk.(rechtse klok)
Ik vind het zo raar dat de Xenon in het verleden helemaal geen problemen heeft gegeven.
 

machlo

Forumguru
Vanmiddag de kabelboom afgepeld,werd ik niet vrolijk van. Kabels hingen in een badje van ruitensproeiervloeistof en waren flink uitgezet.Ik heb de auto uit laten lezen maar geen storingen aanwezig. Wel geen signaal op de snelheidssensor te meten. Toen hij het een paar seconden deed kreeg de monteur wel een signaal op de meter. Ik hoop dat het aan de sensor ligt maar dat weet ik morgen. Het begon met een lange rit toen de teller van 120 naar 80 schoot maar het verder goed deed, nu doet hij het dus niet meer incl.cruise control en dagteller natuurlijk.(rechtse klok)
Ik vind het zo raar dat de Xenon in het verleden helemaal geen problemen heeft gegeven.


Is dat het stuk kabelboom onder de paravaan? In de buurt van de ECU? Heb ergens een draadje gezien dat bij de Fabia 1 de kabelboom op die plek op het chassis ligt geloof ik. Op die plek verzamelt zich ook regenwater wat tot rotten leidt en niet goed functioneren van oa dashbord. Maar kan me vergissen.

Succes met zoeken!
 
Laatst bewerkt:

bert66

Nieuw lid
Is dat het stuk kabelboom onder de paravaan? In de buurt van de CPU? Heb ergens een draadje gezien dat bij de Fabia 1 de kabelboom op die plek op het chassis ligt geloof ik. Op die plek verzamelt zich ook regenwater wat tot rotten leidt en niet goed functioneren van oa dashbord. Maar kan me vergissen.

Succes met zoeken!

Inderdaad dat stuk kabelboom, de kabels zagen er verfrommeld uit maar geen koper zichtbaar. Daar lopen ook de ruitensproeier slangen bij doorheen....hoe slim gemaakt.
 

Highway

Forumguru
Het begon met een kapotte zekering.

- waarom is de zekering kapot gegaan?

Mogelijk door kortsluiting? Eerste tekenen van beginnende electrische problemen. Een zekering hoort niet zomaar kapot te gaan, wel als er teveel stroom/vermogen door een kabel loopt. Mogelijk dat de redden voor de kapotte zekering ook de redden is voor je problemen met de teller.
 

Rallye

Forumguru
Hallo allemaal, mijn Skoda 1.4.MPI heeft problemen met de kilometerteller.(...) dan doet hij het weer wel en dan weer niet maar zo gauw ik de verlichting aanzet vliegt hij naar de 0.

Wat gebeurt er precies? Gaat de kilometerteller (dag of totaal) naar nul of valt de wijzer van de snelheidsmeter naar nul?

Kilometerteller blijft op nul.

Bij mij geen kerstboomverlichting op het dashboard. Auto loopt en rijd prima alleen geen snelheidsmeter.

Het is dus toch de snelheidsmeter? Of is het de teller (die de dag- of totaal gereden afstand weergeeft)?
 

bert66

Nieuw lid





Het is dus toch de snelheidsmeter? Of is het de teller (die de dag- of totaal gereden afstand weergeeft)?

Vanmorgen de sensor vervangen maar geen resultaat. Ook geprobeerd met een schroeftol op de sensor.Nu de cockpit uitgebouwd en opgestuurd om na te laten kijken.
Het bleek dat de unit al eens uit elkaar geweest is de zegels waren verbroken.Hopen op resultaat,ik hou jullie op de hoogte.Bedankt voor jullie support!
 

bert66

Nieuw lid
Teller is weer terug,geen mankementen gevonden...
De zoektocht gaat verder,we beginnen eens met alle bedrading nog eens na te lopen. Klopt het dat je de snelheidsmeter moet activeren bij een zekering breuk ook als je geen abs hebt?
Wie kan mij vertellen welke kleur draden op de stekker aan de achterkant van de snelheidsmeter zijn?
 
Laatst bewerkt:

bert66

Nieuw lid
Het euvel is gevonden, kabelboom nog eens nagelopen. Bruine en blauw-witte draad waren vergaan. Er zat alleen maar stof in.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
 

Ted

Forumguru
Bedankt! Heb circa 8 jaar geleden die modificatie zelf aangebracht. Vraag mij alleen af of het niet raadzaam is om parafan bak van auto's van 10 jaar of ouder in een bomen omgeving te reinigen? Hier ligt mijns inziens ook een gedeelte van de kabelboom.
 

bert66

Nieuw lid
Dit schema heeft mij wel geholpen om de kleur draad te vinden die naar de snelheidsmeter gaat...
Het volgende project ligt weer klaar,de ruitensproeierslangen zijn kapot gegaan tijdens de werkzaamheden.Die waren ook hard en broos geworden,dan moet ik toch in de parafaanbak zijn,kan ik die meteen reinigen.
Iemand ervaring met dat (leuke)karweitje?
 

Cordoba

Forumguru
Voor de het openen van de parafan moet je eerst de ruitenwisserarmen los halen, en dat is bij sommige exemplaren een absolute ramp. Verder moet je zorgen dat je 3 nieuwe spreidpluggen hebt om de parafan weer vast te zetten als je klaar bent.
 
Bovenaan Onderaan