Kia EV6

sitechris

Donateur
Opvallend sportieve auto. Fris design (moet je van houden), fraai afgewerkt interieur en goede batterijtechniek (flinke laadsnelheden). Maar vooral de sportieve rij-eigenschappen vallen echt op. Leuke auto om mee te sturen, maar wel een tikje aan de stugge kant.

 

leon-cupra

Forumguru
Paar keer de EV6 gezien in de rapte .. wat een mastodont. Geen klein “wagentje”. Vind het design wel geslaagd. Sportieve tint … like it. Zou hem boven zijn broertje de Ioniq 5 verkiezen maar is uiteraard kwestie van smaak.

Onlangs mee gereden met de Ioniq 5 van mijn vader, minder sportief afgeveerd dan de EV6 maar slechte wegen verteert deze inderdaad zeer slecht. Eigenlijk hee teleurstellend. Verwacht je niet van een veronderstelde comfortabele familiewagen (ik zie mijn vader zijn Ioniq 5 hiervoor nog weg te doen). Als je dan weet dat een EV6 nog iets sportiever is …

De enorme hoge laadsnelheid is idd een enorm pluspunt maar bij heel veel laadpunten kan hier je niet gebruik van maken (en dat is dan mss wel voor Be , weet niet het het is in Nl). De oplaadcapaciteit ligt veel lager dan dat wagen aankan. Op dat vlak moet er nog heel wat veranderen in het “oplaadlandschap”
 

EdK

Forumguru
Toen die alleen nog maar op papier stond en er in autobladen over gesproken werd vond ik het wel een leuk karretje
Maar hierna kwam de dag dat ik hem in het echt zag rijden op neerlands wegen en was ik er toch wel zeer gecharmeerd van...
En toch een stukkie groter dan ik had verwacht...
Maar een mooie gewaagde bak, alleen de prijzen privé aankoop zijn me helaas nog steeds te hoog.

En ja KIA zet de laatste tijden mooie wagens op de markt !
Was vloegel samen met Hyunday wel anders, als je toen tegen zo'n wagen leunde dan was de kans op deuken wel erg groot...
En bij vorige werkgever een H100 gehad en toendertijd had je gehoorbescherming nodig tijdens het rijden, en had 365 dagen per jaar stoelverwarming die je niet kon uitzetten..... ( zat boven motor en warmte straalde door in de stoel(en) )
 

Cordoba

Forumguru
Voor mij is de EV6 wat te groot en te hoog, en ik ben verbaasd dat hij achterwielaandrijving heeft. Voor de rest doen Kia en Hyundai naar mijn idee serieus mee met de ontwikkeling van praktisch bruikbare EV's voor de gewone man.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rosinfield

† In Memoriam
Ik volg het allemaal belangstellend en wacht rustig af tot er iets elektrieks is in de vorm van een voor mij betaalbare kleinere auto met fikse actieradius.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

sitechris

Donateur
Voor mij is de EV6 wat te groot en te hoog, en ik ben verbaasd dat hij achterwielaandrijving heeft. Voor de rest doen Kia en Hyundai naar mijn idee serieus mee met de ontwikkeling van praktisch bruikbare EV's voor de gewone man.
Bijna alle EV's zijn in basis achterwielaandrijvers. ID3 platform bijvoorbeeld ook.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hyundai Kona en de oude Ioniq, Kia Niro en Soul, Opel Corsa en Mokka, Peugeot 208 en 2008, Fiat 500,Aiways U5,Citroen C4,berlingo en
E-space, Dacia Spring, DS 3,JAC 1ev7s,Lexus 300,Mazda MX30,MG ZS en MG5.....Ik stop ermee, maar een heleboel voorwielaandrijvers.
 

leon-cupra

Forumguru
Velen van die modellen zijn gebaseerd op een voorwielaangedreven concept. De EV die ontwikkeld zijn als EV zijn achterwiel aangedreven.

Een evolutie die ik ook enorm waardeer. Achterwielaandrijving rijdt een stuk plezanter :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Plezanter OK, maar veiliger en zeker voor een doorsnee onnozele/onhandige bestuurder niet. Alleen flink wat elektronische veiligheidssystemen kunnen een achterwielaandrijver in ondeskundige handen op een gladde ondergrond redelijk in het spoor houden.
 

svda

Actief lid
Heb er toevallig net in gereden want een vriend heeft hem van de week gekregen kwam even showen.

Wat mij opviel is dat de auto heel stuk groter is dan je zal denken. Auto rijdt goed zover al stuk beter dan een model 3. Daarbij de afwerking bij de Kia goed is zeker ivm een tesla. Alleen moet enorm wennen aan de achterkant.
 

leon-cupra

Forumguru
wel qua wielbasis @JeSko en dat bepaalt toch grotendeels de ruimte voor de inzittenden.
EV6: 2900mm
Skoda Superb : 2841mm

Onlangs een EQS gezien , heel bizar om de wielen quasi vanvoor en vanachter te zien.
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko 4,68 meter is zonder meer een lange bak, en een hoogte van 1,55 is ook niet bepaald laag (voor een niet-SUV). Overigens als je een EV zoekt in het B- of de C-segment is het niet eenvoudig om een betaalbare EV te vinden met behoorlijke actieradius.
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen flink wat elektronische veiligheidssystemen kunnen een achterwielaandrijver in ondeskundige handen op een gladde ondergrond redelijk in het spoor houden
Nou nou nou... overdrijven is ook een kunst.
Wat dat betreft zijn we behoorlijk verwend - misschien wel een beetje verpest - met de voorwielaandrijvers, die inmiddels ook rijkelijk van zulke systemen zijn voorzien. Maar ik kan me nog goed herinneren dat er buiten de Citroëns niet veel voorwielaangedreven auto's verkocht werden. Mijn generatie is opgegroeid met achter aangedreven Opels, Fords en niet te vergeten de kevers en Renaults en mijn NSU'tjes die óók nog de motor achterin hadden.
Ongelofelijk dat we dit - zonder winterbanden! - überhaupt overlééfd hebben... :D
 
Bovenaan Onderaan