Keyless defect

Met trots ben ik sinds september 2022 eigenaar van een Yeti 1.4 TSI Outdoor van 2017. Mooie en zeer complete auto, waaronder ook keyless ride (ook wel bekend als kessy) waarmee je de autosleutel alleen maar bij je hoeft te hebben. Trekt aan de deurgreep en de auto opent zich. Middels de start/stop knop kun je de motor starten. Helaas werkt het niet meer. Moet nu dus de knoppen van de autosleutel gebruiken voor het openen/sluiten van de deuren. Bij op contact zetten krijg ik de melding "Keyless defect" verder kan ik wel starten en er gewoon mee rijden.
Iemand ervaring met deze storing en wat er vermoedelijk vervangen moet worden. Enig idee wat de reparatiekosten zijn? Of kan dit software matig middels een OBD-II systeem gereset worden?
Keyless-defect.jpg
 

Tees

Donateur
Ik zou eerst de batterij van de sleutel eens vervangen, al denk ik niet dat een zwakke batterij deze melding geeft. Stap 2 zou voor mij dan zijn om m uit te lezen in te kijken wat de fout precies is.
 
Batterij in de sleutel heb ik al vervangen. Leek mij ook niet voor de hand liggen, omdat de knoppen van de autosleutel wel prima werkt. Ik heb een OBD-2 diagnostic tool besteld, waarmee inderdaad wat meer mogelijk is. Hopelijk krijg ik daar meer duidelijkheid mee.

Thinkcar-ThinkScan-Plus-S7_01.jpg
 

SuperBeeb

Forumguru
Is er misschien achteraf een klasse 3 alarm ingebouwd? Dan wordt keyless entry geblokkeerd. Moet je ook in de AB kunnen zien, een of andere gouden sticker of zo.
 

Canon-Eye

Forumguru
Leek mij ook niet voor de hand liggen, omdat de knoppen van de autosleutel wel prima werkt
Misvatting. Het is een van de eerste tekenen dat de batterij op zijn retour is wanneer het vastpakken van de handgreep de auto niet ontgrendelt en het met de drukknop dan nog wel lukt. Melding op het dashboard is de volgende fase (maar dan bij mij de melding "batterij sleutel vervangen!").

Toch weer een disclaimer hierop: ook met een verse batterij erin heb ik wel ervaren dat ik de auto soms met de drukknop moet ontgrendelen - maar dat isdan altijd nadat de auto een aantal dagen (kleine week) heeft stilgestaan.
Ik kon dit alleen diverse keren vaststellen, niet verklaren... :pieker:
 
Het is opgelost... Na een effectieve diagnose door VAG-Diagnose in Aalten, was de oorzaak snel gevonden. De antenne aan de achterkant van de auto maakte geen contact. Bleek na montage van de trekhaak, vergeten te zijn aangesloten. Met de juiste diagnose informatie heeft de monteur het alsnog keurig in orde gemaakt.
 
Bovenaan Onderaan