Hetzer
Forumguru
Kevin Abbring aan de start van WK-Rally van Mexico

Leusden, woensdag 7 maart 2012 - De komende WK-Rally van Mexico is het eerste gravel-evenement van het seizoen 2012 met dit jaar een aantal nieuwe klassementsproeven, meer wedstrijdkilometers, een remote service en een monsterachtig lange klassementsproef van 55 kilometer op de laatste dag. Maar gebleven zijn de met rotsstenen bedekte wegen, de hoge temperaturen en de bergachtige gebieden die de grootste uitdagingen vormen voor de deelnemers.
De rally bestaat uit 25 klassementsproeven, drie meer dan vorig jaar, en ook het aantal wedstrijdkilometers is toegenomen tot 430 kilometer, zo’n 70 meer. De spectaculaire ceremoniële start vindt plaats in de stad Guanajuato, behorend tot het UNESCO Wereld Erfgoed. Dit jaar wordt er in deze stad een publieksproef gereden, waarbij de deelnemers door smalle, bochtige tunnels rijden. Ook in de stad Leon, waar het indoor-servicepark is gevestigd, wordt een publieksproef georganiseerd.
Maar het merendeel van de wedstrijdkilometers wordt verreden in de bergen van Sierra de Lobos en Sierra de Guanajuato, waarbij de kans op een lekke band op nagenoeg iedere meter aanwezig is.
Kevin Abbring: “De rally is voor mij compleet nieuw, dus de ‘recce’ zal nog belangrijker zijn dan anders. De proeven zijn allemaal onverhard en dat ligt mij wel. Daarbij kan ik profiteren van de ervaring die ik heb opgedaan in het Frans gravelkampioenschap in 2010. Het lijkt mij trouwens een kick om die klassementsproef door de tunnels te rijden met vele tienduizenden toeschouwers.”
De rally houdt meer nieuwigheden in voor de jonge Nederlander. “De grote hoogte, de laagste proef begint op 1.600 meter, zorgt ervoor dat de motoren zo’n 20% aan vermogen inboeten. Daar moet je je rijstijl op aanpassen, want de auto’s zonder turbo zijn extra in het nadeel. Daarnaast rijd ik voor het eerst met mijn nieuwe navigator Freddy Miclotte. We hebben samen al wel de nodige ervaring opgedaan tijdens de training van de Rally van Zweden vorige maand, waarbij we ook ons pace note systeem goed op elkaar hebben afgestemd. Mijn teamgenoot Sébastien Ogier lag vorig jaar in Mexico overigens lange tijd aan de leiding,” zegt Abbring.
Ogier voert dit jaar het Volkswagen Motorsport-team aan in Mexico, met een identieke auto als die van Abbring, een Skoda Fabia S2000.
Abbring kijkt met veel vertrouwen uit naar de rally, ook al omdat hij in de twee voorgaande rallies voor het Volkswagen Motorsport-team uitstekend heeft gepresteerd, met beide keren een 12e plaats en eerste niet-WRC-rijder. “Ik zal dezelfde tactiek hanteren als in de Monte Carlo-rally. Zo hard als het kan zonder extreme risico’s te nemen, en goed te luisteren naar de teamleiding van VW Motorsport. Freddy zal daarbij een belangrijke rol spelen, omdat hij veel WRC-ervaring heeft en net zo fanatiek is als ik om een goed resultaat neer te zetten,” sluit Kevin af.
Volkswagen als eerste over de proeven
Volkswagen is de sponsor van Rally Guanajuato Mexico en een volledig geprepareerde rally-Volkswagen zal fungeren als 0-auto, terwijl de organisatie ook gebruik zal maken van een aantal VW’s Amarok.
Dit jaar neemt doet Volkswagen met twee Fabia’s S2000 van concerngenoot Škoda deel aan rally’s voor het wereld rallykampioenschap. De inzet geldt als voorbereiding op 2013, wanneer Volkswagen met de Polo R WRC zal deelnemen aan de koningsklasse in de rallysport.
ponpersportaal