Keuzestress: Nieuwe speakers of versterker en subje op fabrieksspeakers

erickoe

Nieuw lid
Ik ben nieuw op dit forum, dus Hallo voor wie dit leest.
Sinds deze week ben ik de trotse berijder van een nieuwe Skoda Octavia 1.0 TSI DGS Ambition Business zonder Canton dus.
Wat een fijne auto is dit zeg !
Het geluid uit de speakers vind ik daarin tegen wat minder maar ik vast niet de eerste die dit vind en daar iets over post op dit forum.
Ik heb het een en ander gelezen en gegoogeld en sta voor de volgende keuze:

Fabrieksspeakers vervangen voor betere (pasklare) speakers op de bestaande headunit
of
Een Match DSP ISO versterker met 8" subwoofer laten aansluiten op de bestaande headunit met behoud van de fabrieksspeakers

Ik ben benieuwd met welke keuze ik het meest vooruit ga qua geluidskwaliteit.
Wat is jullie mening/ervaring?
Ik lees het graag.

Groet, Eric
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Dit is (als je het mij vraagt) altijd een lastig vraagstuk. Wat wil je er mee bereiken is eigenlijk de eerste vraag.
Uitgaande van de unit in mijn Passat (wat volgens mij redelijk vergelijkbaar is) is de unit an sich best oke, beter dan de RNS-lijn zeg maar.
Dan zou ik je adviseren om de luidsprekers te vervangen door exemplaren met een hoog rendement en die aan jouw smaak voldoen.

Bijvoorbeeld:
https://www.pijlaudio.nl/MTX-TX265S...m_medium=cpc-vergelijk&utm_campaign=vergelijk

Wil je dat je een enorme oemf hebt in de lage tonen, dan ontkom je haast niet aan een subwoofer (hoewel ik vind dat de 4x 16,5 cm woofers in mijn Passat best wat druk opbrengen).

Maar dan heb je het over een hele andere investering en dat is dan de vraag die je terug krijgt, wat heb je ervoor over..?
 

AGTon

Forumguru
Ik neem aan dat hetzelfde principe telt bij de autoaudio als in de thuisaudio. In dat geval 2/3 van je budget besteden aan de juiste speakers, en 1/3 aan een versterker.

Ik zou gaan voor betere luidsprekers. Een gemiddelde unit met betere luidsprekers zal een mooier geluid produceren dan welke unit dan ook op de fabrieksspeakers.
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik heb zelf de keuze gemaakt om de tweeters eerst aan te passen (cross over filter) en heb toen alsnog een Match pp62dsp met home made sub zelf geplaatst (die laatste moet nog afgewerkt worden). Het geluid verbeterde al enorm door enkel het aanpassen van het filter.

Dat gezegd hebbende - ik heb werkelijk geen idee hoe goed de standaard tweeters van jouw Octavia zijn of dat ze net zo schel/slecht zijn als bij mijn MY2015 Octavia. Ik ben nu stapsgewijs het systeem verder aan het afregelen (wellicht dat ik er nog een simpele how to voor ga maken hoe dit technisch gezien werkt), maar zelfs met de dsp af fabriek instellingen (Match DSP standaard settings) is het een enorme vooruitgang tov. hoe het geluid af fabriek was (zelfs na het aanpassen van het filter).

Hou er voor het afregelen rekening mee dat je een goede meetmicrofoon nodig hebt en vooral tijd en geduld :koffie: :tegek:
 
In mijn huidige Octavia heb ik de deurspeakers laten vervangen door een composetje van MB Quart, een versterker van Rockfort Fosgate en een actieve 10" sub van Rockfort Fosgate.
Veel demping materiaal in de deuren en een super geluid.
Ook tijdens het rijden meer dan genoeg bas en mooi midden en heldere hoge tonen.
Over een paar weken krijg ik mijn nieuwe Octavia en gaat dezelfde versterker er weer in met een setje van Blam Live 165.85
De sub bouw ik niet meer in, want na demonteren om een grote lading mee te kunnen nemen was het geluid niet beduidend minder laag.

Mijn advies: begin bij de zwakste schakel en dat zijn de standaard speakers en bouw vandaar verder indien nodig.
Gebruik vooral demping materiaal, dat scheelt heel veel.
 

erickoe

Nieuw lid
Ik heb inmiddels een Match PP62DSP versterker met remote en een Match PP10E-D met dubbele 10" subwoofer gekocht en moet zeggen dat ik erg onder de indruk van het geluid. Zeker met die sub is waanzinnig. Het verschil tussen de standaard HU en deze set met de standaardspeakers is erg groot. Wel ben ik van mening dat met de tijdcorrectie tussen de speakers het lastig luisteren is omdat het geluidsbeeld erg afhankelijk is van hoe je je hoofd houd.
 

oco1979

Forumguru
meer vermogen,via extra versterker, is altijd aan te raden op oemspeakers
Daarna kan je ze nog verwisselen door iets zwaardere
 

Bakkertje

Forumguru
@erickoe die match heeft toch een stuk software waarmee het geluidsbeeld te configureren is?
Het lijkt me best ee nklus om dat allemaal uit te pluizen en naar smaak af te regelen..
 
Goede 3-wegs geven al een veel mooier, voller geluid, waar ook de bass goed uit komt. Dus ik zou vooral daar eerst geld in steken, dan kan je achteraf misschien nog een extra sub steken moest het niet genoeg zijn
 

Tommie-boy

Actief lid
@erickoe die match heeft toch een stuk software waarmee het geluidsbeeld te configureren is?
Het lijkt me best ee nklus om dat allemaal uit te pluizen en naar smaak af te regelen..

Het is zeker een klus (kan ik uit ervaring zeggen). Je kunt de preset laden die ze beschikbaar hebben voor je auto of het handmatig doen. Bij mij werkt de file die ze online hebben niet tenzij ik bereid ben om de software niet meer te gebruiken (het lijkt een soort van custom firmware met settings te zijn) waardoor je de software niet meer kunt gebruiken om settings te tweaken (geprobeerd met meerdere versies).
Omdat ik zelf een cross over filter heb geplaatst bij de tweeters aan de voorzijde :banghead: moet ik meten en afregelen (met een meet microfoon). Ik ben nu ongeveer halverwege. Timing van het geluid tov positie is inderdaad een dingetje, daarentegen kun je het geluid wel heel erg naar je eigen smaak verfijnen.
 
Bovenaan Onderaan