Keuzestress 1.5 TSI of 2.0TSI octavia combi

Rafkes

Lid
eerst en vooral een goeie dag aan alle forumleden,

ik ben reeds 9 jaar een trouwe skoda rijder en zou graag een nieuwe aanschaffen (2e wagen)
ik blijf nog even rijden met old faithful ;).
nu is er wat keuzerstress ontstaan met de keuze nl
optie 1 : de 1.5 tsi met dsg7 150pk
optie 2 : de 20. tsi men 4x4 en dsg7 190PK
optie 3 : de 2.0TDI dsg 7 150PK (dit is eigenlijk geen optie omdat ik na 2027 niet meer in LEZ antwerpen mag en ik toch 10 jaar wil rijden met de auto?

ik lees veel over problemen met beide modellen.
de gasrespons bij koud vochtig weer en de dsg bij de 1.5 en de slechte cilinders bij de 2.0.(is dit bij de nieuwe generatie nog zo?
zijn er hier ervaringen zowel goede als slechte?
en wat met het olie en benzine verbruik?
 

Bakkertje

Forumguru
Het zou er bij mij ook aan liggen hoe de rest van de opties zou zijn per motorisering. Kortweg liever een 1.5 met fijne opties dan een kale 2.0...
Als de auto's verder gelijk zijn dan zou ik voor de 2.0 TSI gaan.
6a00d8341c652b53ef01bb09cd79b2970d-800wi
 

Rafkes

Lid
mij gaat het meer over het rijcomfort dan over het vermogen. maar de 2.0 zal bij mijn rijstijl wel zachter aanvoelen. de opties zouden wel bij beide uitvoeringen hetzelfde blijven. enkel het verbruik verschil tussen de 2...
 

Rafkes

Lid
ik hoor ook veel slecht over de dsg 7 weet er iemand welke versie er in deze auto's zit, en welke probleemloos zijn?
 

hendrik38

Forumguru
Ik zou zelf voor de 1.5 dsg gaan. Ik ben totaal geen snelle rijder of snelle optrekker. Ook het verbruik van de 2.0 is voor mij onnodig hoger dan de 1.5.
 

MaxN

Donateur
De dsg7 die in deze modellen geleverd wordt zal geen problemen geven. Is de dsg7 met natte platen en niet de probleem dsg7 met droge platen.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou, als budget van minder belang is, voor optie 2 gaan. Omwille van twee reden:
* 2L rijdt met zijn 190pk supervlot, vermogen op overschot en van zodra de ecu gekraakt is kan je het vermogen ferm opkrikken
* 4x4: in alle omstandigheden grip. Niets zo frustrerend als je vermogen niet 100% kunnen benutten door gripverlies.
 

hendrik38

Forumguru
Volgens mij hangt het er dus helemaal vanaf wat voor rijder je bent en wat je doel is met de auto. Ik heb nu ook 180 pk en 4x4, maar ik ga terug in pk en zonder 4x4. 4x4 zorgt voor aardig extra gewicht en dito extra verbruik (gewicht een continue aandrijving naar achter).
Als je veel met een aanhanger rijdt of als je houdt van vlot rijden en je het niet erg vindt om extra verbruik en wegenbelasting te betalen, dan zou ik ook voor de 2.0 gaan.
 

leon-cupra

Forumguru
Zie net in je meet en greet topic dat je een kangoo weg doet omwille van het verbruik .... schrap dan de 2.0 dan maar zeker en ga voor een 1.0tsi ...
Als je niet veel autostrade doet, veel stad en weinig kilometers zal je niet onder de 8L duiken met de 1.5 en zeker niet met de 2.0.
 

Rafkes

Lid
Zie net in je meet en greet topic dat je een kangoo weg doet omwille van het verbruik .... schrap dan de 2.0 dan maar zeker en ga voor een 1.0tsi ...
Als je niet veel autostrade doet, veel stad en weinig kilometers zal je niet onder de 8L duiken met de 1.5 en zeker niet met de 2.0.
de kangoo is van mijn vrouw en ik rij met de octavia diesel maar deze mag vanaf 1 jan de LEZ in antwerpen niet meer binnen. dus gaan we de kangoo inruilen voor een andere. mijn vrouw rijd nu enkel rond de kerk en ik doe grote afstanden vandaar de wissel.
 

Rafkes

Lid
De dsg7 die in deze modellen geleverd wordt zal geen problemen geven. Is de dsg7 met natte platen en niet de probleem dsg7 met droge platen.
ik ben vandaag bij de verdeler geweest en lang met hoofdmecanieker gepraat en hij zei me dat de nieuwe wagens enkel met droge platen gemaakt worden. en natte niet meer toegepast wordt.
ik heb vervolgens ook naar hoofdinvoerder belgie gebeld en daar was zowel de 1.5tsi als de 2.0tsi droog en enkel de 2.0TDI nat. nu weet ik het helemaal niet meer
 

leon-cupra

Forumguru
de kangoo is van mijn vrouw en ik rij met de octavia diesel maar deze mag vanaf 1 jan de LEZ in antwerpen niet meer binnen. dus gaan we de kangoo inruilen voor een andere. mijn vrouw rijd nu enkel rond de kerk en ik doe grote afstanden vandaar de wissel.
Waarom dan de kangoo inwisselen? Die mag toch in Antwerpen? Dus de oude octavia diesel hou je?
In je ander topic spreek je van 10L als een zuipschuit. Koop dan maar geen benzine want die gaat nog steeds aardig wat meer verbruiken dan je huidige "mazoutstoof" ;)
 

Rafkes

Lid
Waarom dan de kangoo inwisselen? Die mag toch in Antwerpen? Dus de oude octavia diesel hou je?
In je ander topic spreek je van 10L als een zuipschuit. Koop dan maar geen benzine want die gaat nog steeds aardig wat meer verbruiken dan je huidige "mazoutstoof" ;)
klopt helemaal maar ik zou graag meer rijcomfort willen en met en 1.2 manueel geschakelde benzine is het constant schakelen(in het bakje roeren) om vlot mee te kunnen. vandaar de automaat met minstens 150pk
 

leon-cupra

Forumguru
klopt helemaal maar ik zou graag meer rijcomfort willen en met en 1.2 manueel geschakelde benzine is het constant schakelen(in het bakje roeren) om vlot mee te kunnen. vandaar de automaat met minstens 150pk
Neem dan een 1.0dsg. Zuinig in verbruik, goed voor de portemonnaie, best nog vlot en je hoeft ook niet niet te roeren in de pot.
Zijn hier best wel zeer goede ervaringen op het forum met de 1.0.
 

ertromp

Forumguru
ik ben vandaag bij de verdeler geweest en lang met hoofdmecanieker gepraat en hij zei me dat de nieuwe wagens enkel met droge platen gemaakt worden. en natte niet meer toegepast wordt.
ik heb vervolgens ook naar hoofdinvoerder belgie gebeld en daar was zowel de 1.5tsi als de 2.0tsi droog en enkel de 2.0TDI nat. nu weet ik het helemaal niet meer
En het juiste antwoord:
De 2.0 TSI heeft een DSG 7 met natte plaat koppelingen
De 1.5 TSI heeft een DSG 7 met droge plaat koppelingen
 

Rafkes

Lid
Neem dan een 1.0dsg. Zuinig in verbruik, goed voor de portemonnaie, best nog vlot en je hoeft ook niet niet te roeren in de pot.
Zijn hier best wel zeer goede ervaringen op het forum met de 1.0.
de octavia combi is in belgie niet te krijgen in 1.0 dsg enkel handgeschakeld.
 

ertromp

Forumguru
Er zijn gebruikers van de dsg 7 met droge koppelingen die met de standaard dsg software veel slip ervaren op de koppelingen
 
Bovenaan Onderaan