Keuzes.

Mick

Actief lid
Na ruim 4 jaar in mijn huidige Octavia te hebben gereden en ruim 230000km verder, mag ik weer wat anders uitzoeken. Ik weet het, het is een luxe probleem. Ik ben werkzaam als fieldservice engineer en heb dus een station nodig. De keuze is redelijk beperkt, maar dat is niet erg. Een Peugeot 308SW, VW Golf variant of weer een Octavia combi. Ik heb inmiddels 3 verschillende Octavia’s gehad. De Peugeot viel al snel af. Ik zat er niet lekker in en het dashboard is niet mijn ding.
Vandaag even in een Golf variant Comfortline Business gezeten, en ik moet zeggen, wat een heerlijke sportstoelen zitten daarin. Mooi van binnen en compleet uitgerust.
De Octavia ken ik natuurlijk al, maar morgen toch nog maar een kijken bij de dealer. Het moet een diesel zijn, aangezien dat vereist is voor alle service engineers.
De diesel van de Octavia heeft nu een leuke DSG aanbieding en kan dus aantrekkelijk zijn. We gaan het oriënterende traject in en dan alles laten uitwerken door de lease bedrijven.
 

CDK

Forumguru
Met een Golf heb je minder voor meer, maar wel een mooie wagen.
Heb je de ruimte niet nodig, dan zou ik daar eens voor kiezen denk ik ;)
 

Mick

Actief lid
Met een Golf heb je minder voor meer, maar wel een mooie wagen.
Heb je de ruimte niet nodig, dan zou ik daar eens voor kiezen denk ik ;)
Minder voor meer vindt ik in dit geval niet. Wanneer je de Golf Comfortline Business vergelijkt met de Ambition Business, dan heeft de Golf toch een aantal zaken die de Octavia niet heeft. Bijvoorbeeld ACC, parkeersensoren rondom, sportstoelen met verwarming en massage voor de bestuurder en ook nog alarm. Het prijsverschil is maar een paar honderd euro, dus dat valt wel mee. Ik geef toe dat de Octavia wel ruimer is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Maar weer andere zaken ontbreken in die Golf. Zoiets als zijairbags achterin....
Niet erg als je geen kids hebt, maar die heb ik wel......
Dus goed vergelijken al die opties, al dan niet tegen meerprijs of standaard.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Door het feit dat de leasemaatschappij de inruilwaarde van de Golf na de gebruikelijke 4 jaar wel eens substantieel hoger zou kunnen inschatten dan deze van de Octavia, zou de leasekost van de Golf wel eens lager kunnen uitvallen. Of, maw, je zou wel eens meer optie-budget kunnen hebben op de Golf.
Het ruimteverschil is niet erg groot, de materiaalkeuze is net iets beter, als je dan nog eens die Golf wat rijkeijker kan uitrusten, dan zou de keuze snel gemaakt zijn, vrees ik.
Ook al ben ik wel trouw aan mijn Skoda .... maar ik zit niet in een lease-situatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Duijzer

Donateur
Zo'n DSG aanbieding kan wel een verschil maken. Als ik zou moeten kiezen tussen een handgeschakelde Golf of een Octavia met DSG werd het in ieder geval een Octavia, zeker met de km die je rijdt. Stoelen zijn ook belangrijk, maar wellicht heeft de Style business andere sportstoelen die beter zitten? En dan kom je qua opties ook weer anders uit. Zoals je al schrijft: keuzes.....Het hangt af van waar jouw prioriteiten liggen en wat het budget is.
 

Mick

Actief lid
Vandaag even proefgereden met de Golf variant en een Octavia. De Octavia had een DSG aan boord. Beide een 1.0 tsi.
De stoelen in de Golf zitten lekker en het dashboard is fraai, maar, hoofdruimte is voor mij niet voldoende voorin. Ik kom met mijn hoofd tegen de handgreep boven de deurstijl. Tevens leg ik graag mijn arm te rusten op de deur en dat gaat in de Golf lastig. De bovenkant van de deur in deGolf is vrij smal, waardoor je niet lekker je arm kan laten rusten.
In de Ovtavia had ik toch meer ruimte over, ook achterin. De Golf is zonder meer een fraaie wagen en compleet uitgerust in de Comfort Business uitvoering, maar ik ga toch maar voor de Octavia Combi Ambition Business, met DSG.
Nu maar eens samenstellen en kijken wanneer alles wordt goedgekeurd.
 
Ik heb nu 4 jaar in een Golf Variant gereden en voor de kwaliteit zou ik niet overstappen. Nog geen ervaring met Skoda, maar die is al gauw beter dan de ervaringen die ik met de Golf heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
Ik heb in een Style gereden met lederen bekleding en in een Ambition. Zitten allebei prima. De Golf had alleen sportstoelen, waarvan de bestuurdersstoel een iets uitschuifbaar zitvlak heeft. Meer ondersteuning van de benen dus. Dat heeft de Octavia niet, in geen enkele uitvoering. Ook niet de sportstoelen die in een Octavia Sports edition zaten.
Ik kan er mee leven aangezien mijn huidige Octavia nagenoeg dezelfde stoelen heeft.
De stoelen zijn niet het meest belangrijke voor mij, maar hoofdruimte des te meer, en daar schorte het aan in de zGolf voor mijn lengte. Ik zit prima in de Octavia op de huidige stoelen.
 

Joh@n

Forumguru
Heb je wel eens met de 1.6TDI en DSG gereden? Ik ben zelf niet een echt grote veelrijder (30-35k/jaar) maar mij irriteert de brom tussen 120 en 130km wel echt behoorlijk. Bij een handbak zijn de verhoudingen waarschijnlijk anders en is dat een minder groot probleem, maar de DSG draait icm de motor dan net echt een heel vervelend toerental.
 

Mick

Actief lid
Ik heb voor deze Octavia 2 andere Octavia’s gehad. Beide 1.6tdi DSG, waarvan de eerste nog een zestraps DSG was en de laatste een zeventraps DSG. De brom is mij niet echt opgevallen. Handbak zou kunnen, maar gezien de mooie aanbieding niet echt een optie. De handbak heeft natuurlijk ook maar 5 versnellingen, i.p.v. 7 op de DSG
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb een Octavia 3 combi, style bussiness, die is echt heel rijk uitgerust, stoelverwarming, rondom parkeersensoren, ACC volgens mij ook en dan is dat nog een uitvoering uit 2013, dus als je hem rijk aan kan kleden is de Octavia wellicht ook qua opties een goede optie. Stoelen van de Style zitten prima. Wel heel anders dan de sportstoelen uit mijn vorige Audi.

Volkswagen vind ik opzich best oke, maar ben eigenlijk een Audi fan, dus als dat dan niet mogelijk is, maakt het mij persoonlijk niet uit of het een Golf of Octavia is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
Zoals het er nu uitziet wordt het een Octavia Combi 1.6tdi DSG Clever edition die op voorraad staat bij de dealer. Zilver met extra Dab+, zilveren dakrail, volwaardig reservewiel, bagage rek en vaste trekhaak. Onze Hr moet nog goedkeuring geven, maar de wagen voldoet aan de gestelde regels.
Nog even geduld voor toestemming.
Inmiddels goedkeuring van Hr gekregen. Dit gaat hem dus worden:dankje:
 
Laatst bewerkt:

Mick

Actief lid
Op vrijdag 19 april heb ik de wagen mogen ophalen bij de dealer. Heerlijke wagen met de DSG. Het verbruik is nog niet op het niveau van de Greenline die ik had, maar dat mag de pret niet drukken. Hij is voorzien van bestickering, maar dat is niet anders.
 

Bijlagen

  • 214D3F3C-CFB1-46C3-B054-D5DF5BBE0075.jpeg
    214D3F3C-CFB1-46C3-B054-D5DF5BBE0075.jpeg
    744,4 KB · Weergaven: 110
  • 58B164A3-2752-4F03-8C21-C67325E4EA73.jpeg
    58B164A3-2752-4F03-8C21-C67325E4EA73.jpeg
    943,2 KB · Weergaven: 106
  • FC4DF15A-ABC0-4D52-94CA-254B7A7C9B2E.jpeg
    FC4DF15A-ABC0-4D52-94CA-254B7A7C9B2E.jpeg
    899,7 KB · Weergaven: 86
Bovenaan Onderaan