Keuze: Superb Combi 1.6 of Octvia Combi 1.6 DSG

lps

Nieuw lid
Hallo,

Ben nog niet in het bezit van een skoda maar overweeg er een te kopen. Ruimte perse niet nodig maar moet wel een caravan van circa 1450Kg kunnen trekken. Voorkeur voor Octavia Combi 1.6 DSG. Echter de vraag is of de auto te licht is ten opzichte van de caravan, de auto mag wel 1.500 kg trekken en ik maak de auto zo zwaar mogelijk. Alle zware dingen zoals reserveband, voortent, stokken etc gaan in de auto.
 

deusjevo

Forumguru
1450 kilo is errug veel achter een Octavia. Zelf rijd ik met 1200 kilo en dat vind ik qua stabiliteit wel matje en dan ben ik nog een behoorlijk zeikwijf wat betreft belading. Afhankelijk van hoe vaak je met die caravans of andere zware aanhangers rijd zou ik persoonlijk voor de Suberb gaan. Heb je hier al eens gebuurt: http://www.caravantrekker.nl/vergelijken/index.php Oh ja, Octavia mag volgens mij maar 1400 kilo trekken?
 

MennoW

Forumguru
Zou ik zeker ook de auto laten chippen door bijvoorbeeld "JD Engineering"
want met 1450 kg achter de knop kan je wel wat meer koppel gebruiken.
 

hemi24

Forumguru
1450 kg i.c.m. een 1.6TDI vraagt wel wat geduld... Alles valt en staat met de stabiliteit van de combinatie. Maar laat je niet afschrikken, met een 2200 kg aan de haak haal je ook de 100 km/h, knelpunt bij de handgeschakelde 5-bak is eerder de (te) hoge eerste versnelling.
 

lps

Nieuw lid
1450 kg i.c.m. een 1.6TDI vraagt wel wat geduld... Alles valt en staat met de stabiliteit van de combinatie. Maar laat je niet afschrikken, met een 2200 kg aan de haak haal je ook de 100 km/h, knelpunt bij de handgeschakelde 5-bak is eerder de (te) hoge eerste versnelling.
Voor de goede orde, ik rij met de caravan niet harder dan 100km per uur. Ook niet nu met een zware auto en 240 pk onder de kap
 

LT83

Forumguru
Bij een goede belading kun je met 1450kg echt wel veilig onderweg zijn hoor. Haast moet je met een 1.6 tdi dan zeker niet hebben natuurlijk. Maar zoals al door lps aangegeven is het ook sowieso niet aan te raden harder dan 100km/h te rijden met een caravan.
 
Bovenaan Onderaan