Keuze octavia

DirkJan

Nieuw lid
Binnenkort kan ik een lease-auto uitzoeken (diesel). Uit de hele lijst valt toch met name de octavia op (ik ben er nog niet helemaal uit of het de hb of toch de combi moet worden). Nu heb ik een paar vragen:
1. Zit er veel verschil tussen de 1.9 tdi77 en de 2.0 tdi103
2. Wat is nu het exacte verschil tussen de ambiente en de elegance en is dit verschil het prijsverschil waard?
Ik hoor het graag!
 

Edwin

Lid
Re: Keuze ocatavia

Antwoordend op 2:
- 4 speakers (2 tweeters en 2 midden/laag)
- 4 lichtmetalen velgen
- electrische ramen achter
- parkeersensoren achter
- automatisch dimmende binnenspiegel + regensensor (erg handig)
- andere type bekleding en sierstrips in interieur
- jumbobox
- climatronic met 2 klimaatzones ipv climatic (gewone airco)

Ik zelf wilde in ieder geval een climatronic en de extra speakers hebben. Hierdoor was voor mij de Elegance uitvoering het interessantste (zeker in de lease); het verschil tussen Ambiente+climatronic+extra speakers en de Elegance uitvoering was qua prijs klein en je krijgt er nog een boel handige en leuke opties bij.

Wat betreft de motoren; ik rijd zelf de 1.9 tdi en deze voldoet prima. Als je sneller acceleren belangrijk vind, is de 2.0tdi een optie. Een ander verschil is dat de 2.0 een 6-bak heeft.
 

Beker

Actief lid
Re: Keuze ocatavia

Voor mij waren de belangrijkste redenen om voor de elegance te kiezen de middenarmsteun, lichtassistent (lampen gaan automatisch aan/uit) en de parkeersensor. De airco van de ambiente is overigens half-automatisch. Hij regelt wel de temperatuur maar niet de blaassnelheid.

Qua keuze geldt voor mij hetzelfde als voor Edwin: als je de ambiente met een paar extra's uitrust is het verschil met de elegance heel klein geworden (ook in de lease) waardoor kiezen voor elegance nog maar een kleine stap is die veel "extra's" oplevert.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
1. Zit er veel verschil tussen de 1.9 tdi77 en de 2.0 tdi103

[/ QUOTE ]
Hoi, ik heb in beide uitvoeringen proefgereden voordat ik mijn keuze heb gemaakt. Het hangt voornamelijk van je rijstijl af. De 1.9 trekt op zich wel lekker door maar door het lage koppel (in vergelijk met de 2.0) neemt dat in de hogere versnellingen af. Hij is een beetje loom met tussensprintjes in de 4/5.
Voor het snellere acceleratiewerk moet je de 2.0 hebben. Die echter ook weer meer verbruikt en (met een beetje pech) een tree hoger ligt qua wegenbelasting.
Wel is de 2.0 veel stiller op de autosnelweg omdat je hem (in tegenstelling tot de 1.9) in zijn 6 kunt schakelen.
Ik raad je aan in beide modellen te rijden en dan pas je keuze te maken. Het ligt aan jezelf, je smaak en je rijstijl. Suc6 met kiezen!


</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
2. Wat is nu het exacte verschil tussen de ambiente en de elegance en is dit verschil het prijsverschil waard?

[/ QUOTE ]
Ik heb hier voor mezelf (door middel van knippen en plakken op de skoda.nl-site) een tabelletje van gemaakt.
In grote lijnen zie je snel het verschil. Als je climatronic en PDC wilt, kies dan de Elegance. Om climatronic + PDC in de Ambiente te laten bouwen kost bijna net zoveel als het prijsverschil met de Elegance. Voor meer verschillen, kijk in de tabel op mijn site.
 
Bovenaan Onderaan