keuring trekhaak

E.T.

Lid
Vier jaar geleden installeerde ik op mijn nieuwe Skoda een vaste trekhaak die ik vervolgens netjes liet keuren in een erkend keuringscentrum (Stekene, Oost-Vlaanderen). Nu vier jaar later, bij de eerste verplichte periodieke keuring (in Antwerpen) wordt de wagen afgekeurd wegens die trekhaak (?). Probleem is dat het gelijkvormigheidsattest geen maximale trekhaakbelastingen vermeld (trekkracht, kogeldruk). Nochtans verkreeg ik eerst - weliswaar met de nodige discussie - een goedkeuring, met die beperking dat de trekhaak alleen voor een fietsdrager mocht gebruikt worden, dus niet om lasten te slepen. Dat was ok voor mij gezien ik de trekhaak alleen voor een fietsdrager nodig had. Nu zou die trekhaak van de wagen moeten verwijderd worden. Wat nu? Iemand enig idee of gelijkaardige ervaringen?

hemi24

Forumguru
Als je er een vlakke kant aan slijpt, is de trekhaak niet meer bruikbaar voor een aanhanger en daarmee enkel geschikt als haak voor fietsendrager…
of je last er een stripje op.

Rallye

Forumguru
Ik zou eerst eens kijken of er niet ergens bezwaar mogelijk is. Als jouw auto zo ooit goedgekeurd is, moeten ze die afkeuring nu maar eerst eens onderbouwen…….

jesse_s93

Forumguru
De maximale kogeldruk is afhankelijk van de auto en de trekhaak. Zo heeft mijn Octavia geen geregistreerd trekgewicht, maar kent deze wel een maximale kogeldruk (80kg) en staat er bij mij wel op de typegoedkeuring van de trekhaak 80kg.

Lees ik het dan goed dat bij jou de kogeldruk op de typegoedkeuring (gelijkvormigheidsattest?) mist?

pkrijgsman

Actief lid
En hoe is dat dan met een superb met af-fabriek een trekhaak? Die mag toch gewicht trekken en dragen? Had je auto niet een 'herkeuring' oid moeten ondergaan ivm plaatsen trekhaak om zo een bepaalde type goedkeuring te verkrijgen?

Antera

Donateur
Als het zo op het kenteken staat kan het in Belgie idd problemen opleveren net als in duitsland. In NL geen probleem.

Beste optie is de kogel eraf te schroeven misschien als je naar de keuring gaat?

Bovenaan Onderaan