KESSY start niet altijd de motor

elephtera

Forumguru
Bij mijn vorige auto's was ik gewend dat je de rem indrukte, en dan met een druk op de knop altijd de motor aanspringt. Bij de O3 krijg ik met enige regelmaat de melding "start motor" nadat ik de start/stop knop heb ingedrukt. Daarna druk in de knop nogmaals in (langer vasthouden, anders gaat de auto weer uit) en start de motor wel.
Zijn er meer mensen met dit probleem? Of doe ik iets verkeerd.
 

MothMan

Actief lid
hahahaha, deze is dan wel weer herkenbaar...... geen idee wat er mis gaat, maar heb zelf het idee (maar nog niet voldoende uitgeprobeert om het zeker te weten) dat je iets harder de rem in moet trappen zodat hij herkend dat je écht de motor wilt starten. Het half of niet intrappen van de rem, met pook in P, resulteert in het inschakelen van alle audio en verlichting, maar niet de motor. (vergelijkbaar als de sleutel in stand I 'vroeger')
 

Darkside

Forumguru
Zou logisch zijn. Ik vroeg me trouwens al af hoe je met kessy hem in stand I kon zetten.
Soms wil je nl niet de motor starten maar wel 'juice' hebben.
 

CoesDoes

Forumguru
Ik heb gemerkt dat bij mij de ingetrapte koppeling er voor zorgt dat de motor start, heb de rem nog niet geprobeerd, maar denk dat bij DSG de rem de 'trigger' is.
Klinkt ook wel logisch, dit zijn, afhankelijk van de versnellingsbak, de pedalen die ervoor zorgen dat de motor veilig gestart kan worden zonder dat de auto onverwachte bewegingen maakt.
 

Herman Janssens

Senior Member
hahahaha, deze is dan wel weer herkenbaar...... geen idee wat er mis gaat, maar heb zelf het idee (maar nog niet voldoende uitgeprobeert om het zeker te weten) dat je iets harder de rem in moet trappen zodat hij herkend dat je écht de motor wilt starten. Het half of niet intrappen van de rem, met pook in P, resulteert in het inschakelen van alle audio en verlichting, maar niet de motor. (vergelijkbaar als de sleutel in stand I 'vroeger')

Lijkt me een logische verklaring. Als je de startknop indrukt terwijl de auto kessy herkent maar je niet of niet hard genoeg op de rem duwt, dan zal bv. je Columbus en je maxidot werken , maar je motor niet aanslaan. Komt inderdaad overeen met de vroegere stand 1 bij de sleutel.
 

elephtera

Forumguru
De rem verder intrappen zou nog wel kunnen. Het was me al wel opgevallen dat de rem licht intrappen zorgt dat start/stop niet activeert, maar bij het starten probeer ik altijd de rem wel goed in te trappen, ook omdat mijn vorige auto's dat ook als eis hadden en anders ook op de I stand gingen. Maar het klinkt plausibel, dat ik de rem niet diep genoeg intrap. Ik ga er op letten
 

leo442

Forumguru
Rem zover indrukken zodat de remlichten branden, dan pas geeft hij de startbutton vrij. (DSG)
 
Laatst bewerkt:

paulus474

Senior Member
Zoals CoesDoes al aangaf: koppeling intrappen i.p.v. de rem (leid uit je onderschrift nl. af dat je geen DSG hebt...).
 

elephtera

Forumguru
Ik zal gelijk mijn onderschrift aanpassen, want ik heb wel degelijk een DSG. En al jaren ervaring met de prius/auris kessy systemen. En het lijkt er inderdaad op dat je de rem heel diep in moet trappen. Wat wel vervelend is, maar voor de auto kennelijk nodig om te detecteren dat je bewust bent dat je niet direct kunt rijden. (ook al staat de DSG in de P stand)
 

Gieliovd

Forumguru
Vaak is de remlichtsensor of liever schakelaar prima af te stellen door een simpel klikkertje uit te trekken. Dan reageert hij sneller, dus minder diep.
 

Majefloti

Forumguru
Ik heb een handbak, koppeling in en starten. Tot op heden nog geen weigeringen gehad, hopen dat het zo blijft.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
lijkt me lastig als met het kessy systeem je motor niet start...geen last van ik trap me rem in en druk op de startknop...me motor start dan..gelukkig.
 
Bovenaan Onderaan