Keramische remblokken: helpt t tegen versmeren van velgen

Tees

Donateur
Niet al te lang geleden (paar weken oid) is hier een discussie over geweest, als ik me goed herinner in iemands 'Mijn Auto' topic, ik weet even niet meer wie of wat... Dat ging tenminste over minder stofvorming, ik neem aan dat je dat bedoelt?
Conclusie was dat men het ook niet wist en er weinig objectieve data over dit soort dingen is. Beetje gevalletje 'waar jij je goed bij voelt', zoals helaas voor een hoop van dit soort zaken geldt.
 

JeSko

Forumguru
Het topic van @HarrieSkoda was dat @Tees , ging daar dacht ik over rode of groene EBC blokken ofzoiets. Wat ik ervan weet is dat er wel degelijk remblokken zijn die minder remstof afgeven, maar dan vooral in de racerij, deze kan je ook aftermarket bestellen, maar ze schijnen slecht te remmen wanneer koud, het zijn dan vaak blokken die eerst goed warm gereden dienen te worden, zoals op een circuit dus.

Denk ik.
 

Sjoerdb

Forumguru
Paar dingen die ook helpen:
- laat de auto uitrollen
- kijk vooruit in het verkeer
- schakel terug en rem af op de motor
- donkere velgen nemen zodat het minder op valt
 

Duijzer

Donateur
Ja, het scheelt aanzienlijk. Ik heb EBC red stuff gemonteerd en sindsdien merkbaar minder remstof. Niet dag er geen remstof op de wielen zit, maar veel minder. Ik ben geen poetser, dus blij met m’n keramische blokken.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ja, dat klopt inderdaad.

Ik heb nu hopelijk de goede EBC Redstuff blokken binnen.
Bestel ze in ieder geval niet bij de eerste en de beste winkel, want voor zo'n prijs kun je 5 'normale' setjes remblokken kopen.

Amazon bood voor mij de uitkomst. Morgen even kijken of ik nu wel de goede blokken heb :banghead:.

Er zijn meer forumleden die met EBC Redstuff rondrijden. En nee, het is niet enkel en alleen voor de racerij.
Ja die hebben ze ook van EBC, maar dat is een ander kleurtje, hierbij de tabel.....

EBC-Diagramm.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem met het voorspellen van de hoeveelheid remstof, is dat dit zowel van de remblokken als van de gebruikte schijven afhankelijk is. Ook hoe goed remblokken werken is afhankelijk van het samenspel tussen blokken en schijven, dus als je speciale schijven of speciale blokken hebt is het voorspellen van het te verwachten remgedrag van de remmen lastiger te voorspellen.

Het kiezen van remmen die beter presteren onder circuitomstandigheden, betekent wel ongeveer per definitie dat de remmen koud slechter presteren. Als doorsnee autorijder heb je dus weinig aan race remmerij: als je een stuk over de snelweg of provinciale weg rijdt, zijn je remmen koud en als je dan voor het eerst sinds een aantal km's je remmen weer nodig hebt, werken ze dus juist minder goed, ook als dat een noodsituatie is.

Als ik over 1-2 jaar aan nieuwe remblokken toe ben, ga ik ook kijken naar blokken die minder remstof produceren: ik heb nog nooit zoveel remstof gehad als deze af-fabriek remblokken van mijn Fabia 3.
 

EdK

Forumguru
Ach ben wel blij met me trommelremmen achter, nul komma nul aan remstof op me velgen nog.
En als ze voor dan weer eens zwart benne de velgen van het remstof/vuil dan kijk ik ff naar de achterwielen en dan heb ik weer een glimlach op gezicht !!
Gelukkig hoef maar 2 wielen echt te reinigen......

En de trommels zijn bij de beurt netjes gereinigd door de dealer.....
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik ken dat gevoel niet, alfa romeo 1750 berlina, volvo 480 es, volvo 440 1.9td, volvo v40 1.9d, skoda octavia 1.6d, allen rondom voorzien van schijfremmen geweest. Mini Trommels op de alfa voor de handrem. Maar ik rij zelf best aardig veel, anticipeer heel goed op het verkeer en laat me vooral niet gek maken door de rest, ik ervaar toch niet dat mijn velgen enorm smerig zijn van het remstof, eerder van zand, modder en regen
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ligt er natuurlijk ook wel aan of je een schijfje van een 1.0 hebt, of eentje van een 2.0 met 340 vooraan en 310 achteraan... Dat scheelt ook behoorlijk qua remblokje :D.
 

JeSko

Forumguru
Geperforeerde remschijven mag gewoon in NL, in België illegaal jammer genoeg. Niet dat mijn auto ze nodig heeft, maar het zou een optie zijn om de boel met te vervangen als de originele eindelijk de geest geven.
 

Tees

Donateur
Waarom dat nou weer @JeSko? Klinkt als een tamelijk arbitraire regel, tis nou niet dat ze bij de vleet breken of zo...
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Je mag in België geen enkele wijziging aan het remsysteem aanbrengen, dus ook geen verbeteringen. Zaken zoals geperforeerde remschijven en stalen leidingen zijn verboden, en zijn onmiddellijke afkeur en verbod tot verkeer. Je mag het enkel doen als je een officieel schrijven hebt van de fabrikant dat het mag op de desbetreffende auto, maar dat krijg je nooit geregeld, fabrikanten doen daar simpelweg niet aan mee.
 

Tees

Donateur
Maar sommige auto's worden af-fabiek geleverd met geperforeerde schijven toch? Neem aan dat het dan wel mag?

Totale onzin trouwens hoe die regelgeving in België in elkaar zit, ik ben blij dat de regelgeving in Nederland op basis van feiten is, zoals dat je een bepaalde remvertraging moet hebben. Tis helemaal niet de zaak van de overheid hoe ik die bereik, al doe ik t door een anker uit te gooien (ok, dat is dan misschien veiligheidstechnisch geen goed idee ;))
 

JeSko

Forumguru
Dan mag het wel @Tees , deze zijn zo gehomologeerd en dus wettig in België. Zelfde met uitlaten, een standaard BMW M3 met een bepaald aantal uitlaat decibels is perfect legaal, maar een BMW 330i met een custom uitlaat die dezelfde decibels als een M3 haalt, mag niet, want dit voertuig kwam niet met de benodigde homologatie af fabriek, om dat aantal decibels wettelijk te halen. Daarom is een uitlaat met regelbare kleppen ook verboden in België als deze niet af fabriek gekomen is.

In BE mag heel veel niet, denk maar aan echt verlagen, als politie mij nu tegenhoud en de lintmeter er tegen houd, kan ik met een bevel tot herkeuring en boete erbovenop, naar de keuring op de "juiste" rijhoogte. Kortom, je mag in BE je auto op schroefset leggen, maar echt laag mag hij niet, je moet op de keuring over een balkje kunnen van 9 cm. Ik heb dus de schroefset laten monteren met alle benodigde attesten erbij, de auto hoog laten zetten plus uitlijnen ( koste me al dik 600 euro ) , dan naar de keuring, goedgekeurd want ik kwam over het balkje en de uitlijning was correct, 100 euro voor die extra geometrie keuring betaald, dan opnieuw naar de bandenboer, auto laag laten zetten, opnieuw uitlijnen, en voila, voor bijna 1000 euro klaar op een schroefset die me maar 399 gekost heeft, garage was in totaal 350 dus een dikke 250 is naar vadertje staat gegaan, omdat je in BE niks mag doen aan je auto.

Nu rijd ik rond met een geldig keuringsattest met extra "tuning attest verlaagde wagen" , maar als ze echt gaan meten ben ik de sjaak. Voor de goede orde, niemand laat een schroefset steken om daarna gewoon hoog te rijden, dat weten ze op onze keuringen natuurlijk ook, het is gewoon geldklopperij en als ze de lage jongens eruithalen hebben ze weer gegarandeerd extra inkomsten uit boetes en herkeuringen.
 

JeSko

Forumguru
Om een idee te geven @Tees , dit is de enige foto, niet door mij gemaakt, van mijn Superb op schroefset hoe die mag staan voor de keuring. Vs de tweede foto hoe hij nu ligt. :)

Keuringstand schroefset

IMG-20210831-WA0010.jpg

Hoe hij nu staat

IMG-20210919-WA0004_copy_1995x944.jpg
 

EdK

Forumguru
Kwa looks vind ik de goedgekeurde geheel niet slecht.
Persoonlijk vind ik het nog mooier staan dan de niet goed gekeurde
 
Bovenaan Onderaan