Kentekenplaat verlichting knippert en stuk

Skoda Fabia mk1

Nieuw lid
Hallo, ik ben namelijk vrij nieuw op deze website. Maar misschien dat iemand mij hier kan helpen met het probleem van mijn kentekenplaatverlichting.

Ik had eerst de originele kentekenplaat verlichting zitten, maar hiervan was de linker lamp stuk gegaan.
Daarom ben ik dus gaan kijken voor LED verlichting. Nu heb ik pas een goeie 2-3 maanden geleden die LED-lampjes aangesloten. Maar sinds kort begon het linker lampje te haperen/knipperen (alsof het een slecht contact heeft) en het rechter lampje is van het ene moment op het andere ineens uitgesprongen.
Ik heb er eens goed naar gekeken en het knipperend lampje blijft knipperen en het lampje dat "uit" is, brand echt heel stilletjes waardoor het niets meer oplicht.

Is hier dan ergens een slecht contact? Of krijgen deze te veel spanning? Worden deze LED-lampjes te warm waardoor deze op termijn zelf stuk gaan? Of ligt het misschien aan de Subwoofer die in de koffer zit, dat de trillingen ervoor zorgen dat de lampjes stuk trillen?

Moet er wel bij zeggen dat het eerste originele lampje al stuk was voordat ik de woofer had aangesloten en dat dat 2de lampje het nog gewoon goed deed..

+ Auto is een Skoda Fabia MK1 6Y van het jaar 2004 +
 

JeSko

Forumguru
Je lampjes zijn gewoon stuk, is de typische reactie van LED'S die het begeven hebben, ze knipperen eerst, en doven dan geleidelijk aan helemaal uit, ze branden nog een hele poos flauw na. Ze worden inderdaad te warm omdat ze super fel zijn en matig gebouwd zijn. Mijn ervaring met deze LED's is als volgt.

- ze branden eerst goed
- plots valt er eentje uit, waarna ze ineens weer branden.
- dan begint dat lampje te flikkeren
- lampje valt uit maar gloeit nog flauw na
- lampje valt compleet uit - kapot

Mijne komen allen van AliExpress, wat soms gewoon matig werkt. Één keer heb ik er meer geld aan uitgegeven via Xenon-lamp.be , en ik kreeg exact dezelfde aan als degene die ik op Ali ook vond.

Heb er momenteel ook zo twee, één heeft al compleet de geest gegeven in de binnenzijde van de kofferbakklep, en die van de brillenhouder/hemelverlichting vooraan weigert soms dienst, wat een zure is aangezien dat lampje pas te bereiken is na een hele boel demontage.
 

Tees

Donateur
Daarom heb ik m'n LEDs voor binnen bij hypercolor.de gekocht. Die voor m'n achterbak zit er nu al 4 jaar zonder problemen in. Kost wat meer, maar ik heb voor dit soort dingen liever kwaliteit en geen gedoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tsja zoals al vaker gezegd, die Ali lampjes zien er indentiek uit als bijvoorbeeld die van hypercolor
En zijn vaak gewoon copy van een orgineel, alleen geheel niet houdend aan de specs tov de orginele
En dan is de kans dus groot dat die chinese leds er met een jaar al mee stoppen....

Voor binnen verlichting zijn er bij hypercolor.de sets per wagen te bestellen en JA zijn wat duurder maar durf bijna te garanderen dat ze een autoleven meegaan.
In een RR ook 2 lampjes gehad van hypercolor en de periode dat ik ermee gereden heb nooit problemen mee gehad.

Kunt ook eens bij ze kijken of ze losse lampjes hebben die vergelijkend zijn voor je kentekenplaat en ze dus daar aanschaffen
Kunt ook eens verder zoeken , want er zijn ook complete lampmodules voor kentekenplaat in uitvoering LED te verkrijgen en die gaan in algemeen ook een autoleven lang mee.
 

Skoda Fabia mk1

Nieuw lid
Je lampjes zijn gewoon stuk, is de typische reactie van LED'S die het begeven hebben, ze knipperen eerst, en doven dan geleidelijk aan helemaal uit, ze branden nog een hele poos flauw na. Ze worden inderdaad te warm omdat ze super fel zijn en matig gebouwd zijn. Mijn ervaring met deze LED's is als volgt.

- ze branden eerst goed
- plots valt er eentje uit, waarna ze ineens weer branden.
- dan begint dat lampje te flikkeren
- lampje valt uit maar gloeit nog flauw na
- lampje valt compleet uit - kapot

Mijne komen allen van AliExpress, wat soms gewoon matig werkt. Één keer heb ik er meer geld aan uitgegeven via Xenon-lamp.be , en ik kreeg exact dezelfde aan als degene die ik op Ali ook vond.

Heb er momenteel ook zo twee, één heeft al compleet de geest gegeven in de binnenzijde van de kofferbakklep, en die van de brillenhouder/hemelverlichting vooraan weigert soms dienst, wat een zure is aangezien dat lampje pas te bereiken is na een hele boel demontage.

Ik heb mijne van bol.com gekocht, en bol.com heeft ze dan van topLEDverlichting.nl gehaald.
Dacht dat deze wel redelijk zouden zijn maar zal dan weer nieuwe moeten bestellen:nono:
 

Tees

Donateur
Even op die website gekeken, niet de meest grandioze website, zou me niet verbazen als deze rechtstreeks doorschuift vanuit neef Ali.
 

Skoda Fabia mk1

Nieuw lid
Kans is jammer genoeg groot dat het van dezelfde kwaliteit is.. heb gelukkig nog een reserve die het wel doet waar ik dan voorlopig nog even mee kan rijden.

Heb wel gemerkt dat het flikkerend LED-lampje alleen begint te flikkeren als ik rij of als de woofer is aangesloten, geen idee of de woofer er opzich iets mee te maken zou hebben of niet.
Want juist ben ik de reserve gaan insteken en gewoon parkeerlicht opgezet, en toen deed het "flikkerend" lampje het gewoon goed.:arghh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Ik had een setje van 10 goedkope T10 Ali-LED's gekocht van € 2 - 3.
Eerst als stadslampje in de koplamp; gaven nogal eens een oranje lampstoring in het dashboard. Als je dan na even branden het contact uit/aandeed was het o.k. Na een ? 0,5-1 jaar gaven ze ook geen licht meer, precies wat JeSko schrijft.

Diezelfde lampjes heb ik nu een half jaar in de hemelverlichting en achterklep zitten en zijn tot nu toe goed.
Maar die branden natuurlijk nooit zo lang en worden niet zo warm als stadslicht naast de xenon in de koplamp.
het printje van de fittingen heb ik alleen iets ingekort, het silicone besneden en de contactvlakken v.v. wat contactspray.
10Pcs-T10-W5W-Led-Auto-Interieur-Licht-Silicagel-Cob-Marker-Lamp-12V-194-501-Side-Wedge.jpg_50x50.jpg_.webp
https://nl.aliexpress.com/item/32830001238.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dIF4JZF
De lampjes zijn n.l. langer dan halogeen en passen altijd maar net in een lamphouder.
De voetverlichting vond ik lastiger en m'n lampjes waren toen ook op., dus die zijn nog halogeen. Hoe branden die als je tijdens de rit op 25% hebt branden @JeSko ?
Ook zitten deze lampjes in de kentekenplaatverlichting van m'n vrouw's auto .... 2-3 dkm/jaar en weinig met licht aan..

Voor stadslicht en DRL heb ik sinds een half jaar/ 15 dkm/j iets duurdere Ali LED's gekocht (bij elkaar nog geen €10) die het zonder storing tot nu toe prima doen.
https://nl.aliexpress.com/item/4001031231777.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.43304c4dwqT2xI
https://nl.aliexpress.com/item/4001050188412.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.43304c4dwqT2xI

Het gebeurt wel dat LED's loskomen, zie topic https://www.skodaforum.nl/forum/i/d...or-led-knippert-sinds-kort.44195/#post-958177
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Heb nu in een kleine 2 jaar tijd van de ongeveer 15 Ali ledjes er 2 moeten vervangen. Prima score wat mij betreft. ( ik bestel altijd wat reserve mee aangezien ze toch geen drol kosten. )
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
DRL verlichting in Yeti ( ronde lamp ) heeft er 6 jaar ingezeten, daarna Yeti ingeruild en zie hem af en toe nog rijden en ze zitten er nog steeds in. En ja brandend !! )
RR stadslichten als ik goed heb, overgenomen van lid hier die bij hypercolor vandaan kwam.
De ruim 4 jaar dat ik ermee gereden heb nooit hoeven vervangen.

Voor vrienden een 20st Led's gekocht bij Ali voor in hun zeilboot.
Voor ze weg gingen waren er alleen al 5 stuk ( enkele maanden)
Heel snel via een oud lid hier die leds verkocht hier, een 20 ingekocht.
En tijdens hun reis hebben ze er één moeten vervangen, wel een vervelende want was de stuurboord lamp in de mast.....
 

Eltjo

Forumguru
Tja, dat is weer een voordeel van halogeen, bij die duurt het juist veel langer als ze op een lager pitje branden.
Vroegûh gingen de lampjes makkelijker defect omdat ze intensiever branden.

Bij de huidige auto zijn in de 140 dkm die ik de auto rijdt, alleen de kentekenplaatlampjes weer met halogeen vervangen omdat een defect was. Andere halogeen lampen heb ik vervangen omdat ze aardig bruin-zwart begonnen te kleuren, maar deden het nog wel. De vorige en eerste eigenaar heeft in 150 dkm ook alleen de kentekenplaatlampjes laten vervangen. Verder heb ik de xenons vervangen vanwege defect.
Goede score en geen rede om over te stappen op LED. Wel meer licht natuurlijk, vooral in het interieur.

In huis wel alles zo langzamerhand vervangen door LED van de Action, dat scheelt in de elektra.
De Ali lampjes kosten idd geen drol, het is alleen wel vervelend als er een stuk gaat. Vooral als die op een lastige plaats zit of waar je lastig bij kunt.
Op mijn zeilboot is er nog geen lampje stuk gegaan, maar ja wat er niet op zit ....
 
Bovenaan Onderaan