Katalysator F1

Stevo10

Nieuw lid
goeden dag.

Ik had onlangs een rammel in me kat zitten middelste gedeelte uitlaatdeel in die pot zeg maar. Na overleg met garage en op juiste info van de garage eruit laten halen en dichtlassen. Gevraagd of dit geen storingen gaf kon wel zeiden ze. Na 1 dag rijden motormanagement storing. Ik heb gebeld en verteld van het probleem.

Ander kat deel tussen laten lassen. Nog steeds motormanagement storing weer gebeld en verhaal voor gelegt.

Ze zeiden dat het misschien wel weggeschreven kon worden en dat dat goedkoper was dan een nieuwe kat compleet.

Auto rijdt verder wel goed.

Kan zoiets weggeschreven worden of moet ik gewoon een compleet uitlaat deel vernieuwen?

Vrijdag ga ik terug na de garage en wordt er co gemeten.

Uitlezen met de apparatuur die hun hadden hebben ze de storing gerest maar dat werkte maar 1 dag.

Iemand nog tips ideeen?
 

Bijlagen

  • 5086C950-3811-46E6-94FF-AC30E8B61F88.png
    5086C950-3811-46E6-94FF-AC30E8B61F88.png
    325,7 KB · Weergaven: 25

Stevo10

Nieuw lid
Nou vandaag de F1 op de brug geweest en uitlezen. Uitlaat zit goed. Testen geven goed aan lamba waardes en kat waardes.

Storing gereset tot heden niet terug gekomen. 40 km gereden.

Egr willen ook weleens kapot gaan iemand ervaring mee?
 

turboturbo

Forumguru
Een paar dingen zijn me niet helemaal duidelijk. Bedoelde je met 'die pot in het midden' in je eerste post dan de katalysator?

En dan na het rommelen aan die kat, welke foutcodes kreeg je dan precies? Had misschien ook nog gewoon de lamba's kunnen zijn bijvoorbeeld, of in dit geval de egr.

Ik weet niet wat voor motor je Fabia heeft; van de 1.2htp motoren is bekend dat de egr kan lekken (luchtlek) maar van de 1.4 en 2.0 motoren heb ik daar nog nooit iets van voorbij zien komen. Lijkt me niet waarschijnlijk maar uiteraard niet onmogelijk. En zonder foutcodes blijft het gissen.
 
Laatst bewerkt:

Stevo10

Nieuw lid
Thx van je reactie. Het is een 1.4 16v.
Gister 70 km gereden. Heen weg ging goed liep ook erg fijn. Storing weg.
Op de terug weg weer 20 km over de snelweg 120/130 en later op 80 km wegen. Storing ineens weer erin.
Garage zei al wel dat de egr en rest eromheen smerig kam zijn. Gasklephuis en egr reinigen en inleren dan maar?

Meetwaardes zijn goed na resetten storing.
Na 70 km weer motormanagement Branden. Nog niet uitgelezen ga weer overleggen met garage.
 

turboturbo

Forumguru
Oké meetwaardes zijn goed volgens monteur, daar heb ik geen verstand van. Maar alleen na reset. Is volgens mij wel normaal dat eea na reset een tijdje goed loopt. Toch meet de ecu ergens af en toe na verloop van tijd afwijkende meetwaardes, anders zou die geen foutcode registreren.

Lambda problemen mét motorstoring zoals ik ze had in mijn Octavia I kwamen en gingen ook weer. Pas na vervanging beide lambda's blijven ze nu weg.

Een egr storing met mijn Fabia I 1.2htp verliep evenzo; motorstoringslampje kwam en ging. Maar bleef uiteindelijk wel consequent terugkomen. Na het reinigen van het gasklephuis en de egr klep bleef die toen voorgoed weg....

Benieuwd welke codes er uitgelezen zullen worden... Pas dan kunnen we gerichter advies geven en waar aan te beginnen. Maar gasklephuis en egr reinigen is sowieso een mooie klus waar je motor merkbaar van op zal knappen. En bij de 1.4 16V super eenvoudig (zie YouTube je kan ook van vw polo of Ibiza zoeken met dezelfde motor) Goed dat je aan inkeren denkt dat is absoluut nodig. Dus plan een afspraakje met een forumlid met VCDS vlak na je klus!
 
Laatst bewerkt:

Stevo10

Nieuw lid
Gister middag even naar een bosch garage geweest. Uitlezen p0420 katalysator systeem onvoldoende werking. Ik dus weer gebeld met de garage waar het gemaakt is verhaal uitgelegd. 23 ste heb ik afspraak en gaan ze kijken hoe en wat. Ik heb tegen ze gezegt dat ik verwacht een goede oplossing van het probleem. Ik vraag om verbetering niet om verslechtering.
Wordt vervolgt.
 

turboturbo

Forumguru
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html
Mogelijke oorzaken:
  • 7 van de 10 keer bij deze foutcode: katalysator kapot
  • De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dan zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt
Lijkt erop dat je een onheuse vervanging van de katalysator hebt gehad....
 
Bovenaan Onderaan