Kapotte Yeti

Tallguy

Forumguru
multiriem is de nieuwe naam voor de aloude V-snaar. Maar omdat de multiriem meer aandrijft dan de V-snaar van vroeger heet dat ding tegenwoordig "multiriem". Met de distributieketting (de vervangen moest worden) was dus gelukkig niks mis.

hemi24

Forumguru
Dus toch geen distributieriem? Of weet je het nog niet zeker, aangezien je ketting en riem door elkaar heen gebruikt... ;)

TurboBooster

Forumguru
Een TSI motor heeft een distributieketting voor het aandrijven van de nokkenas die de kleppen van de cylinders bediend.
De multiriem in de TSI motor drijft de waterpomp, aicopomp, dynamo, ect. aan.

darkprojectx

Forumguru
Mooi dat hij weer gemaakt is! Ook nette service van de dealer!
Wat heeft het grapje moeten kosten?

Wel fijn dat hij zo vlak voor DE meeting weer mobiel is!

Tallguy

Forumguru
@Hemi: het was dus de multiriem. Maar oorspronkelijk stond de yeti in de garage vanwege de distributieriem. Snappie? :)

hemi24

Forumguru
Ik snap 'm al de hele tijd, maar technisch ben jij nogal slordig, want als het goed is heeft je garage de distributieketting vervangen...

Klein detail, maar goed, als je vrouw morgen een ketting om haar middel doet en een riem om haar nek, staat het ook een beetje raar. ;)

Tallguy

Forumguru
ah....ach ja...je hebt gelijk. Mea Culpa :winkie: Maar het stond wél goed in de Openingspost haha :D

adjego

Actief lid
@Tubobooster: dat geldt niet voor alle TSI motoren. De 2.0 heeft weldegelijk een riem.

Dit is ook niet meer het geval bij de nieuwste generatie 2.0 TSI. Ik weet alleen niet of die ook al bij Skoda gebruikt wordt. De nieuwe 2.0 TSI heeft ook 210 pk.

clapton

Senior Member
Ben door de dealert benadert i.v.m. uit te voeren werkzaamheden aan de distributieketting. Is dus een terugroepactie. Mijn Yeti 1.2 is van januari 2010, maar stond in december al bij het bedrijf. Aangezien hij in aanmerking komt voor zijn eerste verwenbeurt kan dat gelijktijdig uitgevoerd worden. Ben hem overigens wel een hele dag kwijt en een gratis leenauto zit niet in de garantie werkzaamheden. Vond het toch wel spannend, maar er werd mij verzekerd dat ik gerust kon blijven doorrijden tot de in januari geplande beurt.
Is Pon nu dan eindelijk een terugroepactie gestart, of is het feit dat de VOI-beurt er aan zat te komen reden om mij in te plannen voor distriburiewerkzaamheden?

Witte Yeti

Actief lid
Volgens mijn dealer (SPoint) is het geen terugroepactie, maar weten de dealers wel bij welke Yeti's er een minder goede distributieketting in zit.
Kom je voor regulier onderhoud, dan zullen ze ook de ketting vervangen als deze bij de mindere serie zit. Inmiddels is dit bij mij al gebeurd bij 25700 km, ik was toen bij de dealer voor iets anders en zij hoorde toen een vreemd geluid bij het starten.
Je kan rustig nog even doorrijden met je auto tot januari. De ketting gaat een beetje rammelen omdat deze iets uitrekt. Alleen als je langer wacht loop je je risico's.

clapton

Senior Member
Bedankt voor de snelle reactie Witte Yeti, stelt me gerust. Mijn Yeti heeft pas 22.000 achter de kiezen, dat is waarschijnlijk de reden waarom ik nog geen gerammel heb gehoord. Hoop niet dat je bedoelt dat mijn Yeti van een mindere serie is omdat hij nog meer heeft dan een zwakke distributieketting:)
Ik heb verder namelijk nog geen klachten en ben dik te vreden over het monster.

Witte Yeti

Actief lid
De eventuele rammel hoor je voornamelijk bij het starten en vooral de eerste 10-15 seconden, met koude motor. Het beste hoor je dit als je de motorkap opzet en dat een ander de motor start. De mindere serie betreft alleen de distributieketting.
Skoda betrekt deze van verschillende toeleveranciers om niet afhankelijk te zijn van 1 bedrijf. Een van de series blijkt toch van een iets mindere kwaliteit te zijn, vandaar de problemen bij een deel van de Yeti's. Anderen zullen er geen last van hebben.
Ook ik ben zeer tevreden over het "sneeuwmonster"

deusjevo

Forumguru
De eventuele rammel hoor je voornamelijk bij het starten en vooral de eerste 10-15 seconden, met koude motor.

Bij mijn O2 1.2 uit 10-2010 had ik hetzelfde probleem in september 2011.
Distribuiteketting is toen ook vervangen met een goed resultaat.

piair1982

Forumguru
Mijn fabia heeft hier ook last van, maar sinds een motorupdate is het wel minder. Het probleem doet zich niet constant voor.

Is dit wel het geval bij de Yeti?

Bovenaan Onderaan