Kapotte Yeti

Tallguy

Forumguru
Mijn yeti stond sinds dinsdagavond bij de dealer omdat er regelmatig geratel uit het vooronder kwam...er moest uit voorzorg een nieuwe distributie ketting vervangen wordeb.
Terwijl de dealer daar woensdag mee bezig was kwam er mail van PON dat er nog meer vervangen moest worden (behuizing). Dat moest snel bestel worden, maar goed, vanmiddag kon ik mijn yeti weer ophalen.

Amper 10km verder en 500mtr van huis ging het mis. Bij het weg willen rijden bij een verkeerslicht hoorde ik enorm veel gerammel uit de motorruimte komen, voelbaar door de hele auto. Klonk en voelde alsof er een stang ergens los draaide ofzo. Lampje van accu ging branden en even later het lampje van de koelvloeistof (zat genoeg vloeistof is dus een foutieve melding). Temperatuur van de motor schoot in een paar seconden omhoog naar 110-120 graden.
Na overleg met de dealer die 500mtr naar thuis gereden (weinig gas geven, maar veel laten rollen).
Dealer heeft daarna de auto opgehaald dus die is weer terug bij de dealer :407:
Het zit niet mee...ik was juist zo blij dat ik mijn eigen auto weer terug had.

Noord26

Forumguru
Dat klinkt alsof de ketting verschoten is (spanning wel ok)? Dat zou als gevolg kunnen hebben dat de timing van de kleppen niet goed staat met de zuigers en dus je in feite nieuwe kleppen, of erger bovenblok, of nog erger compleet nieuw blok..

Als het 10km na een grote reparatie cq vervanging is, mag de dealer het wel kosteloos repareren natuurlijk.

Blijft klote!

Ronnie

Forumguru
Lijkt meer op een niet vastgezette multiriemspanner, zaakje begint te klapperen en te slaan.
Riem loopt er vervolgens af en de dynamo laadt niet meer op; ook draait de waterpomp niet meer met als gevolg dat de tempratuur oploopt.

Cordoba

Forumguru
Lijkt meer op een niet vastgezette multiriemspanner, zaakje begint te klapperen en te slaan.
Riem loopt er vervolgens af en de dynamo laadt niet meer op; ook draait de waterpomp niet meer met als gevolg dat de tempratuur oploopt.

Ik heb overigens ook al eens over een extreem geval gehoord, waarbij de stukken van de multiriem tussen de getande riem zijn gekomen, met als gevolg dat ook de distributie van tijd is geraakt...

hemi24

Forumguru
@Cordoba : dat zal niet gaan, aangezien de topicstarter aangeeft dat er een nieuwe distributie ketting is geplaatst...

Cordoba

Forumguru
Ik had inderdaad over het woord ketting heen gelezen hemi.:( Ik durf overigens niet te garanderen, dat het bij een ketting niet fout gaat als er een stuk multiriem tussen de ketting raakt.

hemi24

Forumguru
Volgens mij loopt de ketting in de olie, wat bij de multiriem niet het geval zal zijn, dus beide lijken me duidelijk gescheiden...

vw_1_4_tsi_twincharger_engine_of_the_year_2009_img_1.7k337ybrpxoocs88ocs80sg0k.a5fuq7lrqzkgc0ccw4ss08gso.th.jpeg

Octavarium

Actief lid
Sjeuzus hee, ik hoor steeds meer horrorverhalen over die TSI motoren dat ik amper gas meer durf te geven zolangzamerhand (zeefjes die een eigen leven gaan leiden, afgebroken kleppen, kettingspanners die het onder de ton begeven etc. etc. etc.).. Zijn deze motoren dan echt zo onbetrouwbaar?

hemi24

Forumguru
is gewoon een bijkomstigheid van downsizing, meer vermogen uit kleinere motoren, moet haast wel leiden tot een kortere levensduur!
Zolang het maar stuk gaat binnen de garantie is het nog niet zo erg, maar het is wel altijd ergerlijk!!!
Na het verstrijken van de garantie, wil je dit soort reparaties toch liever niet hebben!

Tallguy

Forumguru
Ik zal het maar moeten afwachten. Hulde voor de dealer dat deze meteen met de leen Yeti langskwam die ik de dagen daarvoor had. Ik hoefde dus niet de mobiliteitsservice te bellen; ze lieten er dus ook geen gras over groeien: auto meteen ophalen en een vervangende afleveren.

Cordoba

Forumguru
Sjeuzus hee, ik hoor steeds meer horrorverhalen over die TSI motoren dat ik amper gas meer durf te geven zolangzamerhand (zeefjes die een eigen leven gaan leiden, afgebroken kleppen, kettingspanners die het onder de ton begeven etc. etc. etc.).. Zijn deze motoren dan echt zo onbetrouwbaar?

Ik denk dat je het in perspectief moet zien: er rijden ongelooflijk veel auto's van het Vag-concern rond, en daartussen dus ook veel TSI-tjes. Weinig mensen zullen berichten plaatsen als alles in orde is, problemen kom je wel tegen op de verschillende fora.

Tallguy

Forumguru
De spanner van de multiriem bleek de boosdoener te zijn. Die had het begeven en is vervangen. Auto is weer klaar. Gelukkig dat het niet de distributieriem was, want dan had ik echt wel problemen kunnen hebben.

Noord26

Forumguru
Overige onderdelen krijgen het niet zwaar te verduren als de multiriem zijn werk niet goed meer kan doen..?

Tallguy

Forumguru
Schijnbaar niet. De multiriem drijft assen aan voor de waterpomp, dynamo, stuurbekrachtiging en airco. De distributieriem doet andere zaken zoals kleppen, krukas etc...

Bothje

Heel gewoon lid
Mooi dat het probleem weer is opgelost.

Ronnie had op afstand de juiste diagnose......

Bovenaan Onderaan