Kapotte ECU (Engine Control Unit)

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Bij mijn auto (Octavia II 1.9 TDI, 110.000 km) wordt na onderzoek (eerst melding was defecte N75 klep) een defecte ECU geconstateerd.
Een nieuwe kost € 1.400,00 excl. BTW.. geen misselijk grapje... ben er behoorlijk kapot van... niet echt op gerekend... wie wel....

De dealer geeft aan dat repareren mogelijk een optie is. We gaan dit eerst proberen.. de kosten zijn ongeveer 1/3 van een nieuwe.

Daarbij wordt even doodleuk vermeld dat ik bij beide opties de ABT tuning in ieder geval kwijt ben :smiley29::smiley29:
Uiteraard aangekaart het hiermee niet eens te zijn. Gelukkig is de dealer meedenkend en gaat bij de importeur kijken wat de mogelijkheden zijn.. Ben zeer benieuwd wat hier uitkomt... de tuning hoort bij de auto is mijn mening, daarom heb ik destijds de auto gekocht.

Nu ben ik eigenlijk een beetje klaar met de auto.
Lijstje van problemen:
- vliegwiel koppelling (garantie)
- nieuwe turbo (garantie)
- nieuwe cruisecontrol (garantie)
- reeds 3x nieuwe parkeersensoren (garantie)
- airbag storing(en)
- defecte accu
- en nu kapotte ECU..

Ben reeds zeer blij dat de meeste onderdelen onder garantie zijn vervangen/hersteld... Maar het moge duidelijk zijn dat mijn vertrouwen in de auto verdwenen is. Die was al nihil... en heb nu... wat is het volgende????

Gelukkig geeft de dealer zelf al coulance door gratis vervangend vervoer ter beschikking te stellen... Ben hier zeer blij mee...

Maar feit blijft... defecte ECU... mag toch verwachten dat zoiets een autoleven meegaat??? of zeg ik nou iets geks?

.

___JC___

Forumguru
Aardig lijstje zo helaas. Echt ruk als de techniek je in de steek laat. Verhalen over kappote turbo's en koppelingen zijn bij de 2.0 TDI helaas schering en inslag, maar de 1.9 is volgens mij aardig betrouwbaar normaal gesproken.

Overigens lijkt het me dat de software wel kostenloos opnieuw ingevoerd kan worden? Je hebt ervoor betaald en Skoda heeft de software ooit geleverd toch.

LenK

Forumguru
Gezien de leeftijd van de auto zul je een deel van de reparatie zelf moeten betalen, maar echt niet het volle pond. Geen kwestie van coulance of garantie maar consumentenrecht.
Weet niet wat als levensduur voor een auto gerekend wordt (km of leeftijd). Als je dat weet dan weet je wat het % is dat ze je kunnen laten betalen.

Peter_Octavia

Forumguru
Goed nieuws van de dealer. Als je van goed nieuws kunt spreken. Het had slechter gekund. Zo moeten we maar denken.

Hij heeft een andere ECU kunnen regelen met tuning voor de prijs van de reparatie. Tevens met een jaar garantie.

Ben hier mee akkoord gegaan.

Ben tevreden met de oplossing. Uiteraard blijft het vertrouwen nihil in de auto. Weet nog niet wat ik hier mee moet... doorrijden... de grootste posten zijn nu wel geweest lijkt me zo... veel erger kan het bijna niet...

Ondanks alle problemen niets dan lof voor de dealer (Vruggink te Halle). Ben zeer content met de geboden serviceverlening.
Ben al bij veel dealers geweest, maar deze is tot op heden de beste.

Grt.

Peter

hemi24

Forumguru
Niet om het één of het ander, maar gezien je km-stand nog een aantal leuke reparaties in het vooruitzicht:

- nieuwe remschijven + blokken;
- 150k distributieriem (met revisie waterpomp);

Toch vindt ik het verhaal over de tuning twijfelachtig; het kan toch ook niet zo zijn dat de dealer zegt dat je opties als bijvoorbeeld cominghome (of andere uitgebreide functies) kwijt bent bij vervaning van de ECU..?!?

Ronnie

Forumguru
ECU is (uitsluitend) t.b.v. de motoraansturing, cornerverlichting e.d. (accessoires) worden gestuurd door het z.g. "comfortmodule".

hemi24

Forumguru
Maar als je voor de enige (door de importeur) toegestane tuning hebt gekozen, mag je er toch wel vanuit gaan dat deze blijft behouden bij een dergelijk geval?!?

Als er nou sprake was van een "grijze" tuning, maar uit het verhaal begrijp ik dat Peter_Octavia de tuning van ABT heeft.

Ronnie

Forumguru
Al eens meegemaakt dat een overijverige dealer(VW) tijdens een beurt ongevraagd bij een klant een softwareupdate doorvoerde voor de motor, oeps.... weg ABT tuning! Klant haalde de auto weer op en kwam 10 min. later terug met de mededeling "waar zijn m'n 50 pk's gebleven?"
(werd wel weer gratis geinstalleerd)

jaap

Lid
Ik lees dit verhaal door en vind het een beetje wazig allemaal. Er gaat electronisch bij jou auto nogal wat mis. Ik heb de indruk de echte oorzaak nog niet boven water is en dat het dweilen is met de kraan open. Lijkt wel of er te hoge piekspanningen in het systeem voorkomen Aan de andere kant ben ik ook geen expert in deze en neem ik aan dat de dealer wel weet wat 'ie doet en dat hij de dynamo, spanningsregelaar en andere electronica wel goed doorgemeten heeft.

Ik hoop voor je dat er snel een einde komt aan deze ellende en dat je het vertrouwen in de auto weer terugkrijgt.

succes ermee

Peter_Octavia

Forumguru
Ik lees dit verhaal door en vind het een beetje wazig allemaal. Er gaat electronisch bij jou auto nogal wat mis. Ik heb de indruk de echte oorzaak nog niet boven water is en dat het dweilen is met de kraan open. Lijkt wel of er te hoge piekspanningen in het systeem voorkomen Aan de andere kant ben ik ook geen expert in deze en neem ik aan dat de dealer wel weet wat 'ie doet en dat hij de dynamo, spanningsregelaar en andere electronica wel goed doorgemeten heeft.

Ik hoop voor je dat er snel een einde komt aan deze ellende en dat je het vertrouwen in de auto weer terugkrijgt.

succes ermee

Het is wel zo dat e.e.a. verspreid wordt over een periode van 2,5 jaar. Sinds de aankoop dus tot nu.

Zover ik weet hebben ze alles doorgemeten... o.a. de gehele kabelboom om draadbreuk uit te sluiten.

hemi24

Forumguru
Ik zou het eerder houden op te lage spanningen: de Peug van m'n vrouw starte laatst iets moeilijk (extreme kou en lang stilstaan): blijkbaar zakte de spanning iets te ver en spontaan gaf de airbag een storing.
Even laten lopen (laden) en opnieuw starten en storing was verdwenen...

Cruisecontrol is trouwens bekend zwak punt binnen de VAG...

Dus eigenlijk niet zoveel e-gerelateerde defecten, zou ik zo zeggen.

Peter_Octavia

Forumguru
Gisteren de auto weer op kunnen halen.

Rijd weer als herboren... wel weer even wennen... en toch de angst....

De rekening volgt nog.... we zien het wel...

Iig bedankt voor jullie reacties.

Grt.

Peter

Peter_Octavia

Forumguru
Het is inderdaad weer wennen na de vervangende auto's.

De eerste dag kreeg ik een nieuwe Octavia Greenline mee.. fijne motor stille motor vooral, maar mist toch wel wat kracht ten opzichte met wat ik gewend ben.. moest er goed aan wennen... versnellingsbak verhoudingen zijn ook anders. Vooral bij lage toeren veel minder souplesse als mijn eigen wagen...

De laatste 5 dagen met een Suberb 2.0 benzine gereden... reed niet verkeerd... alleen een beetje onzuinig... haalde 1 op 11 tegen 1 op 19 met mijn eigen wagen op hetzelfde traject... best wel schrikken.

Samara

Nieuw lid
Niet om het één of het ander, maar gezien je km-stand nog een aantal leuke reparaties in het vooruitzicht:

- nieuwe remschijven + blokken;
- 150k distributieriem (met revisie waterpomp);

Toch vindt ik het verhaal over de tuning twijfelachtig; het kan toch ook niet zo zijn dat de dealer zegt dat je opties als bijvoorbeeld cominghome (of andere uitgebreide functies) kwijt bent bij vervaning van de ECU..?!?

Toch een reactie , het is zo dat tuning achteraf nooit onder een vorm van garantie valt,tevens wordt bij werkplaats actie`s (ecu update`s) overschreven en verdwijnt de tuning
Dit is volgens mij bij de meeste merken zo en staat los van coming home enz. Het mag gezegd worden dat door PonMobiel en dealernetwerk dit soort zaken netjes ,en in dit geval (met veel moeite ) opgelost worden
Daarom hulde voor SKODA ,.......dit is ondenkbaar voor de rest van de vag groep

Peter_Octavia

Forumguru
Het klopt inderdaad dat de tuning wordt overschreven bij software updates, daarom worden deze bij mijn auto ook niet gedaan en bij vele andere rijders met tuning.

Dat de tuning niet onder garantie valt is niet eens de vraag. Garantie is verlopen en van de importeur kwam ook geen coulance. Gelukkig is de dealer wel coulant gebleken. Hij heeft de werkplaatskosten maar voor de helft berekend. Blijft er nog een fors bedrag over welke ik beter had kunnen besteden aan normaal onderhoud waar je op rekend.

Ik kan begrijpen dat onderdelen stuk/defect kunnen gaan, maar dat ik hierdoor andere dingen kwijt ben ging er bij mij niet in!!

Bovenaan Onderaan