Kapot wiellager O3

Monteur75

Actief lid
Moet morgen een wiellager voor vervangen van een octavia uit 2013. Kan mij niet herinneren dat dit vaker voorkomt. Welke O3 bestuurder heeft dit ook al eens gehad?
 

hemi24

Forumguru
typisch geval van 1 op de ...

Collega had voorheen een focus die vanaf aflevering wat overmatig geluid produceerde; bleek bij de eerste servicebeurt ook een wiellager te zijn (rechts voor).

Niet alle nieuw gemonteerde onderdelen zijn feilloos!
 

JvW

Senior Member
Hier waarschijnlijk ook één rechtsvoor. Eind februari moet de auto toch voor een beurt, dus ik hoop dat dat lager het zolang nog uithoudt (5.000 km)....
 

elsinga

Forumguru
Hier ook, linksvoor bij rond de 64k. Lease-auto en vervangen, geen idee over de kostenverdeling.
 

Joske

Forumguru
Eind februari moet de auto toch voor een beurt, dus ik hoop dat dat lager het zolang nog uithoudt (5.000 km)....
als het lager vast slaat onderweg tegen 120km/u zijn de kosten vast nog een beetje hoger....

hoe groot die kans is weet ik niet, vast niet erg groot maar het feit dat ze er is zou mij er van overtuigen om het sneller te laten vervangen.

Echter zijn er ook mensen die pas door hebben op een technische keuring (of APK in jullie geval) dat ze eigenlijk al een jaar met een kapot lager reden..
 

JvW

Senior Member
Ik moet toch zo even langs de dealer om rubber matten, dus ik zal het gelijk eens voorleggen.
 

jongerik

Actief lid
Hier ook rechts voor halverwege rit naar noord spanje afgelopen zomer. km stand +- 65k. In spanje laten vervangen bij anwb steunpunt. Ding maakte in een aantal snelheids gebieden enorme herrie (rond de 50/60 en 120). Daarbuiten (bijna) niet.
 

JvW

Senior Member
En natuurlijk is het lawaai rechtsvoor nu weer weg, de dealer kon er nu ook niets mee. Afwachten nu dus totdat het lawaai niet meer weggaat....
 

Cordoba

Forumguru
als het lager vast slaat onderweg tegen 120km/u zijn de kosten vast nog een beetje hoger....

hoe groot die kans is weet ik niet, vast niet erg groot maar het feit dat ze er is zou mij er van overtuigen om het sneller te laten vervangen.

Ooit een keer gezien dat een lager van een achterwiel vastsloeg bij een auto die rond de 100 km/u op de A20 bij Rotterdam reed. Auto ging van de meest linkerbaan een paar keer rond zijn as, wonder boven wonder tussen de andere auto's door en kwam achterstevoren op de vluchtstrook tegen de vangrail tot stilstand. Betreffende wiel had ook een vlakke kant van 20 cm lengte door het schuiven.
 

Antera

Donateur
En natuurlijk is het lawaai rechtsvoor nu weer weg, de dealer kon er nu ook niets mee. Afwachten nu dus totdat het lawaai niet meer weggaat....

Als het een wiellager is dan gaat dat niet ineens weg dan is er een andere oorzaak of probleem van het geluid. een lager bromt als hij stuk is en zal dat altijd blijven doen en zelfs erger worden.
 

gerven

Lid
bij mijn Octavia III met 20.000 km rechtsvoor, onder garantie verholpen. Ermee doorrijden slecht advies, uit de boordcomputer blijkt het defect met datum. Meerschade is dan voor eigen rekening.........
 

Joske

Forumguru
uit de boordcomputer blijkt het defect met datum.
dat lijkt mij wel een ongelooflijk broodje
1f412.png
verhaal!

Dan kunnen we evengoed een nieuwe lampje op het dashboard voorzien met de melding dat het lager kapot is.. en bij voorkeur ook welk wiel, dat zoekt wat makkelijker :laugh:.
 

gerven

Lid
het komt hier op neer dat, als de dealer kan aantonen dat je bent doorgereden na een (evt. fatale) storing en de waarschuwingen hebt genegeerd, je aansprakelijk bent voor de meerschade. Bijv. de melding "stoppen en olie bijvullen" negeren en gewoon doorrijden. Die boordcomputer is er echt niet alleen voor jouw lol.........
 

Joske

Forumguru
het komt hier op neer dat, als de dealer kan aantonen dat je bent doorgereden na een (evt. fatale) storing en de waarschuwingen hebt genegeerd, je aansprakelijk bent voor de meerschade. Bijv. de melding "stoppen en olie bijvullen" negeren en gewoon doorrijden.
akkoord maar dat heeft in deze niets met een wiellager te maken, dat wou ik gewoon even duidelijk maken. Rode en oranje lampjes geven aan wat het systeem kan "zien", een kapot lager niet.
 
Bovenaan Onderaan