Kapje voor sleepoog verwijderen, hoe?

Goedendag,

Een simpele vraag wellicht:
Maar hoe verwijder ik het kapje voor het sleepoog bij mijn O2 uit 2009???
Bij mijn vorige octavia klikte hij zo los, maar bij mijn huidige zit er geen beweging in.

Wellicht doe ik wat verkeerd? maar wil voorkomen dat ik hem kapot trek

Wie weet het?
 

HarrieSkoda

Forumguru
RTFM..

Zit niet voor niets bij de auto :D.

Misschien door de temperatuur?
Vocht erbij wat is vastgevroren?

Anders even vanaf de onderzijde van binnen naar buiten drukken.
 
RTFM..

Zit niet voor niets bij de auto :D.

Misschien door de temperatuur?
Vocht erbij wat is vastgevroren?

Anders even vanaf de onderzijde van binnen naar buiten drukken.
boekje had ik uiteraard algelezen en zoals aangegeven bij mijn vorige O2 ging ie wel makkelijk.
heeft iig niet met temp te maken . vorige week deed ie t ook niet.
Zitten er nokjes achter?? links of rechts??
 

EdK

Forumguru
Staat wel zeker in de RTFM
Maar in je kofferbak bij je reservewiel zit een tooltje om hem eruit te trekken.
En oog tegen de klok in erin draaien
 

deusjevo

Forumguru
Soms gaan die dingen dramatisch slecht los, bij mijn oude O2 heb ik de DRL vervangen door LED, kostte mij wel wat pijn in m'n vingers :angry: om die kapjes eraf te krijgen...
 

Horkje

Forumguru
Het principe van die kapjes zal toch niet zo heel veel schelen?

Offtopic, ik wilde een tijdje terug iemand slepen. Wat denk je? Kapje uit achterbumper verwijderd, zit er nergens een sleepoog of mogelijkheid het sleepoog erin te draaien. Want trekhaak......

Serieus.

De enige manier die ik zou hebben is een sleepkabel om mijn trekhaak vast te maken. Dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.
Waarom niet? Ik heb in voorkomend geval nooit anders gedaan. Mijn sleepkabel heeft kettinkjes en een D-sluiting aan de uiteinden, daarmee had ik aan een kant een lus gemaakt die net over de kogel past. Dat scheelt tijd en vuile handen.

En dat de sleepkabel dan een beetje scheef trekt is in de praktijk toch geen enkel probleem? Het zal niet om vele honderden kilometers gaan, lijkt me...
 

Horkje

Forumguru
Om gewoon even een korte sleep te geven geen probleem met een lus om de kogel.

De insteek in mijn geval was echter echt flink stuk over de weg. Misschien zelfs nog snelweg als de gesleepte dat aandurfde. Dat durfde ik zonder sleepoog en geborgde bevestiging sowieso niet aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Snelweg zou ik sowieso niet doen omdat je dan voor je eigen veiligheid toch wel minstens een 80 km/u zou moeten aanhouden en dan is die 5 meter of minder tussenruimte toch wel héél erg weinig, qua reactietijd... Met 50 op een provinciale weg (mits voorzien van een gevarendriehoek achterop en de alarmlichten aan) is echter wel goed te doen. Een stelletje speelgoedportofoons of een open (handsfree!) telefoonverbinding strekt wel tot aanbeveling trouwens.

Borgen: als de lus krap over de kogel past, zal hij er niet snel spontaan overheen kunnen schieten. Met een ketting & D-sluiting kun je de lus ook nog een schakeltje krapper maken en/of eerst een extra slag om de trekhaak laten maken, dan kan hij er alleen af als de sluiting weer wordt losgemaakt.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Leuk over de trekhaak, maar dat mag wettelijk gezien niet. Vreemd dat er achter dat kapje niks te zien is @Horkje ?!

Ook geen schroefdraad in je bumper balk? Waar je een oog in kan draaien die onder de achterbak mat hoort te liggen?

Over de autosnelweg mag je zodra je auto 60 km/h kan en mag rijden. Slepen zou dus ook met 60 km/h mogen.

Of ik het aanraad; nee, absoluut niet. Lekker provinciaal blijven en stroomwegen vermijden.
 

Horkje

Forumguru
Als ik een aanhager aankoppel ben ik al een Piet Lut qua juiste manier van bevestigen van de losbreekkabel. Ik zou dus voor een rit met een sleepkabel geen onnodig risico nemen.

Maar door de vaste trekhaak zit er blijkbaar een balk / frame voor de plek waar het sleepoog zit.

Van de week moet ik sowieso even naar de dealer voor het invetten van de draagarmrubbers. Gelijk maar eens vragen hoe ik uberhaupt nog zou kunnen slepen....
 

Canon-Eye

Forumguru
Leuk over de trekhaak, maar dat mag wettelijk gezien niet.
Als ik zoiets lees, ga ik zoeken... (aard van 't beestje ;) )

Op wetten.nl dan ook in het RVV-1990 gezocht op het begrip "Slepen" en dan kom ik dat woord precies tweemaal tegen.
Paragraaf 23: Slepen

Artikel 53
Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.

Niks gezien over al dan niet gebruikmaken van de trekhaak. Vraag: waarop baseer jij dat?

Over de autosnelweg mag je zodra je auto 60 km/h kan en mag rijden.
In het voorbijgaan kwam ik, door een in eerste instantie te ruime zoekterm, ook nog deze tegen:
Artikel 42 lid 2
Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
.
Verbaasde me wel een beetje, want ik had ook nog 60 in het geheugen hangen. Maar dit is toch echt de geldende tekst op 8 maart 2017.
Zo werd het nog een leerzame middag... :pardon:

<edit> Later bedacht: hier is sprake van autoweg, wat niet hetzelfde is als autosnelweg. Dáárop kan dus mogelijk wel die 60 als minimum gelden, maar nu op een ander apparaat bezig en niet in de gelegenheid om dit verder uit te zoeken.
Los daarvan zou ik ook niet met 60 over de snelweg durven kruipen, laat staan met 50 - levensgevaarlijk...
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Slepen mag in mijn optiek juist wel over de trekhaak: gesleept voertuig kan namelijk zélf remmen en sturen als deze los zou raken...

Dat is een wezenlijk verschil met een aanhanger!

Bij de laatste montage van een trekhaak viel mij ook op dat de opening voor indraaien van het sleepoog wordt afgedekt door het trekhaakframe.
 

eriktv

Forumguru
Het principe van die kapjes zal toch niet zo heel veel schelen?

Offtopic, ik wilde een tijdje terug iemand slepen. Wat denk je? Kapje uit achterbumper verwijderd, zit er nergens een sleepoog of mogelijkheid het sleepoog erin te draaien. Want trekhaak......

Serieus.

De enige manier die ik zou hebben is een sleepkabel om mijn trekhaak vast te maken. Dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Dat had ik je ook kunnen melden, ik quote mijzelf (link naar mijn topic met foto’s voor evt. leedvermaak):

Tip voor mensen met afneembare trekhaak: achter het klepje voor het sleepoog kan zomaar de balk voor de trekhaak zitten. Ik moest mijn vrouw door een vriend op laten halen, zodat zij thuis de afneembare haak op kon halen. Gelukkig wel vier uur de tijd voor gehad :)

Ik moest vanwege dikke bagger dus achteruit gesleept worden. Sindsdien ligt de afneembare trekhaak dus standaard in de auto :D
 
Bovenaan Onderaan