Kan de canbus lampcheck uitgezet worden?

De Stip

Forumguru
Weten jullie of deze check uitgezet kan worden? Ik heb nu bijna alles vervangen door LED, maar dat lampje van de canbus check blijft branden. Ondanks dat ik alles canbus proof gekocht heb.
De andere optie is om overal die weerstanden tussen te gaan meubelen, maar dat is veel werk en wat mij betreft zou ik liever dus die check uitzetten.
 

motomarz

Senior Member
Volgens mij staat ergens in een ander topic dat het een alles-of-niets-instelling is.
Dus of helemaal geen lampcontrole, of wel, maar niet per lamp instelbaar.
 

De Stip

Forumguru
Dan het liefst helemaal geen. Hopelijk kan Antera er iets mee, hij heeft al meer aanpassingen voor me gedaan in VAG.COM. Wellicht is er iemand op de groepsmeeting bij Skoda AMES in Gorinchem. Zou fijn zijn als het voor elkaar is.
 

CDK

Forumguru
Antera doet aanpassingen op de meeting heb ik uit betrouwbare bron vernomen ;)

greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Voor zover ik heb kunnen zien in VCDS is alleen de zogenaamde "kalt diagnose" uit te zetten over de diverse verlichtingen. Er is echter ook een warm diagnose die bij ingeschakelde verlichting meet en dan door de geringe weerstand van een led alsnog een foutmelding aangeeft. Wel is het zo dat wanneer je de kaltdiagnose uitzet middels VCDS en je snel genoeg doorstart er ook geen melding verschijnt.
 

MacManiac78

Forumguru
Van de koude of warme diagnose weet ik wel het bestaan, maar dit heeft volgens mij meer met de motor te maken. CANBUS check is voor (bijna) alle lampen te de-activeren of te activeren.
 

ertromp

Forumguru
Nee helaas. Juist over je verlichting gaat de zogenaamde kalt en warmdiagnose. De check is alleen te deactiveren voor je kentekenverlichting. Althans in VCDS 11.11.5
 

passatboy

Forumguru
hoe komt het dat je nog steeds foutmelding hebt bij leds met weerstanden op , kijk eens bij een checkup welke er raar doet en vervang die dan eventueel alleen ,
 

motomarz

Senior Member
Wat ik me af zit te vragen:
"Lampcheck zit onder diverse bytes".

Zou het niet zo zijn dat er ook settings zijn voor het niveau waarop de computer gaat klagen?
Zoals ergens uitgelegd werkt de check op basis van de hoeveelheid stroom die door een
bepaalde aansluiting (zou moeten) gaan.
Als we de waardes kunnen vinden, en aanpassen, die dit regelen, dan kan de check
blijven bestaan, mét behoud van de controle.

Toch?
 

Cordoba

Forumguru
Een mooie gedachte @motomarz maar ik ben bang dat je het niveau van de controle niet aan kunt passen, zonder diepgravend in de ECU in te grijpen.
 

motomarz

Senior Member
Geen idee, maar "het systeem" moet de gemeten waarde ergens mee vergelijken om
te kunnen besluiten dat er een melding gegeven moet worden.

In de traditinele elektronica bouw je een vergelijker-schakeling, waar bijvoorbeeld een
transistor open of juist dicht gaat bij verschil.
In de boordcomputer lijkt het me logisch dat er vergeleken wordt met een instelling.
En die zou ergens terug te vinden moeten zijn.

Ben er wel bang voor dat het een enorm karwei is om die instelling te vinden.
 

EdK

Forumguru
Met vcds is deze instelling nog niet gevonden en is derhalve dus ook nog steeds niet aanpasbaar.
En hierdoor plaatsen we zuinige leds in onze lampunits met weerstanden er overheen gemonteerd die de stroom vreten zodat de BC word bedonderd.
 

MacManiac78

Forumguru
CANbus kan voor elke lamp worden aan of uitgezet, mits de module dit ondersteunt.
9 of 17… ik weet het niet uit m'n hoofd.
 

ertromp

Forumguru
CANbus kan voor elke lamp worden aan of uitgezet, mits de module dit ondersteunt.
9 of 17… ik weet het niet uit m'n hoofd.
Nogmaals: helaas niet mogelijk binnen VCDS voor diverse typen Skoda's. Voor de O3 ligt dit anders en is elk lampje afzonder uit te schakelen voor de diagnose.
 
Bovenaan Onderaan