Kamiq ingeruild na 7 maanden.

Ronbe

Senior Member
Tsja,…..Wat is er aan de hand? Eigenlijk niks. Deze Kamiq is onze 7e Skoda, eerder 3 Fabia’s, 2 Rapid’s en nu ook een Citigo als 2e auto. Auto nieuw afgeleverd op 31 augustus 2021.

Het betreft de Sport Business met als opties: Virtuele Cockpit, inklapbare buitenspiegels, verwarmbare voorstoelen, Full led dynamische achterlichten, 17 inch Braga velgen en een reservewiel.

De auto rijdt prima, zeer comfortabel, snel als het moet en zuinig, eigenlijk de beste auto die ik ook in bezit heb gehad. Toch heb ik hem al na 7 maanden ingeruild. Waarom? Omdat ik slecht zit in de sportstoelen. Ik kom met rugpijn uit de auto, en dat ging me steeds meer tegenstaan, in tegenstelling tot mijn echtgenote die super zit in die stoelen. Ik ging steeds vaker met de Citigo naar mijn werk omdat ik daar wel goed in zit. Toen ik na 3 weken Citigo weer in de Kamiq stapte, en meteen weer rugproblemen kreeg hebben we besloten om hem in te ruilen. Waar ligt dat nou aan? Ik weet het niet. Volgens mij heb ik een normaal postuur, niet te dik, niet te dun. (1.80m / 90kg) Feit is dat ik problemen met die stoelen heb.

Na een uitgebreide proefrit heb ik gekozen voor een Honda HRV die in september geleverd wordt.
 

JeSko

Forumguru
Ik had hetzelfde met de Cactus, kreeg altijd last in mijn onderbenen omdat de stoelen onderin geen steun aan mijn benen gaven, maar omdat die auto altijd voor kortere afstanden gebruikt werd en vooral door mijn vrouw gebruikt werd, was dat niet zo'n probleem. Als het je eigen daily is ligt het helemaal anders, andere stoelen waren ook een mogelijkheid maar dan moet voor de looks het hele interieur aangepast worden. Veel plezier met de Honda!
 

Cordoba

Forumguru
Jammer dat een stoel de ervaring zo kan verpesten. Ik vraag me wel af of het mogelijk zit in het niet kunnen vinden van de juiste afstelling van de stoelen, of dat het echt aan de vorm/ondersteuning ligt. Ik denk dat ik persoonlijk eerst naar andere stoelen had gekeken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een stoel op maat zou ook gekund hebben - de originele stoel blijft bewaard en kan bij verkoop van de auto worden teruggeplaatst en de maatstoel kan mee naar een volgende auto. Had je die mogelijkheid ook onderzocht?
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Ik denk dat velen één compleet andere stoel in hun auto niet zien zitten, ik zou in een auto zou ook geen andere bestuurderstoel willen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik een rugprobleem zou krijgen van de standaardstoel en de auto voldoet verder aan al mijn wensen, dan zou ik zo'n speciale stoel juist sterk waarderen en mij totaal niet storen aan de afwijkende looks. Gezondheid boven alles...
Trouwens, als je erop zit, zie je er vrijwel niks van. :pardon:
 

ertromp

Forumguru
Als je de enige bestuurder bent prachtig zo'n op maat gemaakte stoel maar als er meerdere bestuurders zijn dan houden die wellicht rugklachten over aan die stoel.
 

Ronbe

Senior Member
Ik begrijp jullie standpunten wel, maar een maatstoel is niet handig als je meerdere bestuurders hebt, en ook vind ik dat niet mooi, en kostbaar.
Dit zijn allemaal zaken die ik overwogen heb, maar ik ben toch overstag gegaan en heb een andere nieuwe wagen besteld.
Wat mij gewoon bevreemd is dat ik in alle 6 andere Skoda's altijd prima heb gezeten, en in deze is het gewoon rampzalig. Heb toendertijd proefgereden in een versie met normale stoelen en die zaten goed. Helaas zijn die sportstoelen voor mij niet geschikt.
 

JeSko

Forumguru
Sportstoelen omhelzen het lichaam doorgaans meer, dwz dat ze een lichaam ook wat meer kunnen "knellen", dat is puur om de beleving en het is met sportstoelen inderdaad vaker een hit or miss dan met de gewone stoelen. Wellicht hadden je vorige Skoda's geen sportstoelen? Sommigen vinden het lekker anderen willen er niet aan.
 

Fabia 123

Forumguru
Stoelen zijn persoonlijk. De meeste passagiers vinden de sportstoelen in mijn Fabia beter zitten dan de standaard stoelen, maar er zijn ook passagiers die liever standaard stoelen hebben.
Ik heb ook wel eens gereden in een Honda Jazz, die had gewone stoelen maar ze zaten prima. Met stoelen in welke auto dan ook is proefzitten altijd verstandig.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Heb toen bij me Yeti ook de keuze gehad om sportstoelen te kiezen of de standaard.
Heb toen proef gezeten in sportstoelen in meen een Octa toendertijd en na 5 minuten was ik er al uit, het zat voor geen meter.
Voor mij dus never sportstoelen en dus gewoon de standaard stoelen waar ik met me 196cm gewoon het beste in zit....
Maar sinds heden wel met stoelverwarming die in wintertijden na een dag buitenwerk ff lekker kan inbranden op het onder ruggetje
 

Tees

Donateur
Zoiets is idd heel persoonlijk. Ik was juist aangenaam verrast door de sportstoelen in de O2 (met dezelfde lengte als @EdK), juist vanwege de zijdelingse steun. Maar ze zijn idd best smal, en ik ben niet de allersmalste. Dus zeker als je wat zwaarder en/of breder bent kan ik me voorstellen dat het niet ideaal zit.
 

Khil

Lid
Same, ik heb een Scala gereden met normale stoelen en nu een Kamiq met sportstoelen uit de pool. In de gewone stoelen zit ik beter.
 

Okki

Donateur
Een proefzit en proefrit is eigenlijk altijd te kort. Je moet een auto minstens een dag mee hebben en trajecten rijden die je vaker rijdt.

Mijn Rapid kort mee proefgereden. Zat heerlijk. Toen ik de auto kreeg en goed ging zitten voor langere afstanden heeft het ook maanden geduurd eer ik de goede instelling had en lekker kon zitten. Nog geprutst met kussentjes in de rug en onder de knieën maar uiteindelijk zonder dat alles een goede zit gevonden.

Wel met proefzit een paar keer de sportstoelen gevoeld (jaren geleden Octavia en recent Kamiq) maar vond die niet lekker zitten (ben 2.01 mtr met smalle bouw)
Daarbij vind ik een stoel met een vaste hoofsteun ook niet mooi staan, maar dat terzijde.
 

ertromp

Forumguru
Zoiets is idd heel persoonlijk. Ik was juist aangenaam verrast door de sportstoelen in de O2
Sportstoelen in een O2?
Je had 2 soorten nl de sterk geprofileerde stoelen in de RS en de vlakkere stoelen in bijvoorbeeld de Elegance. Zittingen bij Skoda in de "normale" modellen heb ik niet als super maar ook niet als slecht ervaren met mijn 1m 87 en ca 95kg. De stoelen in mijn Sejat FR zijn sterker geprofileerd iets harder en beter instelbaar dan die ik in de O2 had en vind ik echt fijn. Beste stoelen had ik jawel in mijn BMW's zowel de 325 E30 als ook de 530 E39 hadden fijne instelbare stoelen waarbij zelfs voorste gedeelte tot in de knieholte versteld kon worden. Daar had ik echt de ideale zit in.
Het is maar net hoe je zelf het een ervaart. De ene zit top in een zitting en de ander kan er zo maar na een tijdje van allerlei klachten aan krijgen.
 
Bovenaan Onderaan