Kachel links warm, rechts blijft koud

Rob

Forumguru
Hallo allemaal,
Mijn Octavia Combi 1.2 TSI DSG (2010) vertoonde dit weekend ineens iets vreemds.
De kachel stond links en rechts op 21 graden. Uit het ventilatierooster links van het stuur kwam aangename warmte, echter hoe verder naar rechts hoe kouder de lucht die eruit kwam. Dit kwam aan het licht omdat mijn vrouw ineens "klaagde" dat ze het koud had, terwijl ik aan mijn kant toch echt warme lucht voelde.

Vervolgens wat testjes gedaan zoals temperatuur aan beide kanten, maar ook afzonderlijk links en rechts, op HIGH gezet. In alle gevallen bleef de temperatuur aan de rechterkant aan de lage kant.
Alleen van 60 naar 130 is even flink gasgeven warmde de boel wel lekker op, maar dat kan natuurlijk
niet de bedoeling zijn.

Dit probleem is dit jaar nog niet eerder aan het licht gekomen omdat de buitentemperaturen nu pas echt wat lager beginnen te worden. Verder staat de auto altijd in de garage dus bij vertrek is er ook nog geen directe noodzaak tot verwarmen.

Het komt er dus op neer dat de temperatuur aan de linkerkant correct is en hoe meer naar rechts hoe kouder de lucht uit de ventilatieroosters komt.

Is er iemand bekend met dit euvel of weet iemand waar dit vandaan zou kunnen komen?

Met vriendelijke groet,
Robbert
 

Blackokkie2

Forumguru
Misschien een verstopping van de slangen naar de rechterkant, alleen dan zou er helemaal geen lucht uit moeten komen.
 

Joske

Forumguru
Bij de O2 zit een elektrische verwarmingsspiraal ingebouwd om de eerste warmte te kunnen leveren. 2000watt dacht ik, misschien de zekeringen eens controleren?
 

Rob

Forumguru
Bij de O2 zit een elektrische verwarmingsspiraal ingebouwd om de eerste warmte te kunnen leveren. 2000watt dacht ik, misschien de zekeringen eens controleren?

Die ga ik zo snel mogelijk controleren, bedankt voor de tip!

Dit doet me direct denken aan het feit dat de buitenspiegels ook niet echt lijken op te warmen.
Vocht blijft er lang op hangen. De oplossing dáárvoor lijkt dan wellicht ook een zekering kwestie. Achterruitverwarming doet het daarentegen wel. (Dit was even een uitstapje off-topic, nu weer snel terug naar de kachel.......) ;)
 

Joske

Forumguru
hou ons op de hoogte :thumbsup: !


de buitenspiegels die niet opwarmen durft ook wel al eens te liggen aan het feit dat de lijm begint te lossen waardoor er geen warmtegeleiding meer plaatsvindt tussen het element/lijm/spiegelglas.

en voor je het weet ligt dat glas ook er dus uit, best ook even controleren of ie nog goed vast hangt ;)
 

Rob

Forumguru
hou ons op de hoogte :thumbsup: !


de buitenspiegels die niet opwarmen durft ook wel al eens te liggen aan het feit dat de lijm begint te lossen waardoor er geen warmtegeleiding meer plaatsvindt tussen het element/lijm/spiegelglas.

en voor je het weet ligt dat glas ook er dus uit, best ook even controleren of ie nog goed vast hangt ;)


Kijk, daar zou ik dus nooit aan gedacht hebben. :thumbsup:
Ik hou je/jullie op de hoogte!
 

mikehotel

Actief lid
Wellicht een kapotte stelmotor die de kleppen aanstuurt? Ik heb hetzelfde gehad in mijn vorige auto (A4 Avant). Daar was verder niets bijzonders te merken, alleen dat het links lekker aangenaam was en rechts stervenskoud (was in winter).
 

Rob

Forumguru
Wellicht een kapotte stelmotor die de kleppen aanstuurt? Ik heb hetzelfde gehad in mijn vorige auto (A4 Avant). Daar was verder niets bijzonders te merken, alleen dat het links lekker aangenaam was en rechts stervenskoud (was in winter).

De verschijnselen zijn identiek. Mijn technische kennis is niet bijzonder groot, gaat het over een stelmotor van de kleppen van de motor of gaat het in dit geval om een onderdeel van de kachel? Indien het eerste, dan is het zeker een flinke operatie die me te wachten staat?
 

Joske

Forumguru
Wellicht een kapotte stelmotor die de kleppen aanstuurt? Ik heb hetzelfde gehad in mijn vorige auto (A4 Avant). Daar was verder niets bijzonders te merken, alleen dat het links lekker aangenaam was en rechts stervenskoud (was in winter).
dat klopt Mike, dat is het volgende als de zekeringen ok blijken te zijn. Stelmotor is ook niet zo maar eventjes te controleren natuurlijk.. ;)
 

VWim

Forumguru
Voor zover ik weet genereert een defecte stelmotor wel een foutcode die kan worden uitgelezen.
 

guitar_billy

Senior Member
ik denk ook een stelmotor want het elektrisch element om bij te verwarmen is alleen voor TDI dieselmotoren omdat die zo weinig rest warmte hebben om het interieur op te warmen.
http://wiki.tdiclub.nl/GloeispiralenKoelsysteem

Er was nog ergens een mooi animatie filmpje op het internet over hoe een climate control systeem werkt met koude en warme lucht en alle kleppen maar ik kan het zo even niet vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Stelmotor met kuren geeft inderdaad een foutcode, maar ik vraag me af of dat hier de oorzaak is. Ik denk eerder aan temperatuur-instelling van rechterzijde die niet goed binnen komt op de regelunit, waardoor ie rechts koude lucht blijft blazen. Andere oorzaak zou kunnen zijn dat de temperatuurmeting voor rechts niet in orde is, waardoor de boel verkeerd wordt aangestuurd.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet weinig van het dual zone system, mijn opmerkingen zijn op basis van wat ik weet van het enkelvoudige systeem, en logisch nadenken wat de verschillen zullen zijn in uitvoering/werking. Mijn ervaring met stelmotoren is dat ze 'goede' en 'slechte' momenten hebben: soms regelen ze gewoon zoals het hoort, en soms staan ze vast in een bepaalde stand. Omdat hier continue één zijde gewoon altijd koud is, en niet af en toe naar behoren functioneert, denk ik dat het niet in de stelmotor zelf zit, maar in de aansturing ervan.
 

Rob

Forumguru
Even een update. Ik heb wat testjes gedaan.

Als ik bijvoorbeeld de clima instel op de voorruit komt er aan de rechterkant wel warme lucht uit. Dus uit het rooster tegen de voorruit aan. Wat dit precies betekent weet ik niet maar wellicht zijn er meerdere klepjes die warmte doorlaten en werkt het klepje voor dit rooster wel.

Verder gaat de auto 22-11 naar de dealer voor het uitlezen en nieuwe bandjes en gaan ze de oorzaak verder proberen te achterhalen. In de tussentijd ga ik verder met alle tips die ik hier gekregen heb en wellicht nog krijg.

Bedankt en ik breng eerdaags weer even verslag uit.

Groet!
 

Rob

Forumguru
Hallo allemaal, update 2: Zaterdag 23-11 de auto weer opgehaald. Het blijkt een sensor te zijn die een foutcode gaf.
Aan de rechterkant geeft een sensor door dat het al bloedheet is en de climacontrol wil dit vervolgens compenseren door koude lucht te blazen.

Vervanging voor de boosdoener is besteld en montage schijnt een klusje van een half uurtje te zijn.
Het is dus nog even geduld hebben, maar naar verwachting heb ik volgende week woensdag 4-12 even tijd om langs te gaan. Verder staat de auto op vers winterrubber, maar dat is voor dit topic niet heel erg van belang.

Enne, Nobodie, dank voor de reminder hoor... (ik was het niet vergeten, maar drukdrukdruk....)

Binnenkort update 3!
Groet, Robbert
 

Rob

Forumguru
Woensdag 4-12 is door samenloop van omstandigheden bij mij en zieken in de werkplaats van de dealer verschoven naar maandag 23-12. Nog even doorbijten dus en voorlopig de kachel op 25 of hoger om de buitentemperaturen de baas te blijven. Niet alleen thuis een warme kerst, maar op de valreep ook in de auto:D

Word vervolgd...
 
Bovenaan Onderaan