kabel van accu naar middenconsole ??

Roco

Lid
Ik ben van plan om een losse pluskabel te leggen van de acuu (via zwevende zekering) naar de sigarettenaansteker bij de handrem.
Maar....... waar zit ergens een gat waar ik een kabel van accu naar cabine kan leggen ??
iemand enig idee ?
 
Ik heb afgelopen week een trekhaak onder onze Fabia geplaatst. Voor de caravan heb ik een aparte kabel aangesloten, continu voor de caravan, in/aan/op de zekeringkast onder het stuur. Bekleding/klep verwijderen, 2 schroeven loshalen en het zekeringblok onderuit halen. Aan de achterkant van het blok - met de rode vergrendeling ( continu stroom) een lege plaats gevonden. Het draad middels een speciale stekker - deze stekker is aan de andere kant tevens de zekeringhouder - op een niet gebruikte slot aangesloten, blok weer gemonteerd en aan de voorzijde de zekering geplaatst. Het loshalen een aansluiten en terugplaatsen kost nog geen kwartier. Ik denk dat je meer tijd kwijt bent met het leggen van de draad onder je bekleding.
Succes.
 

Roco

Lid
dank je voor deze prima info, maar deze aansluiting heeft mijn garage al gemaakt. Ik wil echter een losse kabel van de accu om geen storingen in/met de can-bus oid te krijgen. ( ervaring.....)
Bovendien wil ik zeker weten, dat de draad in totaliteit 20 amps kan trekken.
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia 1 zitten er links en rechts naast de inlaatklep voor interieurlucht een rubberdop, waar je een gaatje in kan prikken om een kabel door te laten lopen. Of dit bij de Fabia II ook nog zo is, weet ik niet. Bij de Fabia I, betekent dit:
- parafan verwijderen,
- kap over de klep voor de interieurlucht/kachelventilator verwijderen
- rubberdopje er uit trekken, en de draad er doorheen prikken
- aan de binnenzijde dashboardkastje verwijderen, dan kun je in principe zo de binnenkomende draad pakken.

Voordeel van deze plek is dat de kans op lekkage heel klein klein is: behalve dat de draad door een rubberdop loopt (naast de inlaat voor de interieurlucht) op een vertikale plaat, zit ie ook nog afgedekt achter/onder de plaat over de interieurlucht-klep, en nog eens in de waterbak onder de parafan.
 

Roco

Lid
Hm...onder de motorkap heb ik aan de rechterkant idd een rubber dop gevonden en verwijderd, , maar een rechte harde draad liep vast ergens tegenaan. met geen mogelijkheid kon ik die bijna 40 cm van brandschot naar compartiment overbruggen. Aan de andere kant (stuurkant) loopt de kabel door van de motorkapontgrendeling door zo'n gat. Dus ik neem aan, dat het loze gat is voor auto's met het stuur rechts. Maar ook bij de ontgrendelingskabel liep ik hopeloos vast .
 

Cordoba

Forumguru
De dop die je hebt gevonden, zat die in de plaat tussen waterbak en motorruimte, of tussen waterbak en interieur? Want die laatste bedoelde ik, en daarvoor moet je de de parafan echt verwijderen, anders kun je de kap over de klep voor luchtinlaat voor het interieur niet verwijderen (1 of 2 schroeven, dan kun je die met wat beleid en een klein beetje kracht er ook uit wurmen). Je moet dan ook het dashboardkastje er uit hebben om te kunnen zien waar je draad naar toe gaat. (en eventueel bijsturen, pakken met behulp van een stukje gereedschap of een stugge draad die je in de juiste vorm buigt)
 

Roco

Lid
aha...moet dus nog een dopje verder kijken..

weet niet of ik dat doe. ff goed kijken hoe eea zit

anders laat ik de monteur dat wel doen.

bedankt voor de info
 
Bovenaan Onderaan