K&N (vervangings-)luchtfilter op 1.4 tsi?

Neptukker

Forumguru
Ik rij een OII combi 1.4 tsi (24.000 km) waarvan inmiddels 18.000 km met chiptuning van JD. Verder is de auto helemaal standaard. Ik overweeg om de standaard (papieren) luchtfilter te vervangen door een exemplaar van K&N. Het gaat om het type E-2014. http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=E-2014
Deze dient in het bestaande filterhuis geplaats te worden. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een K&N filter en wat de merkbare effecten zijn behalve het feit dat je nooit meer het filter hoeft te vervangen.
 

darkprojectx

Forumguru
ik heb een K&N inlegfilter in mijn Fabia 1 combi 2.0 8V geplaatst.
je hoort er niet zoveel van, maar hij pakt in de lage toeren wat makkelijker op (verwacht geen lada -> lambo veranderingen).
Geen idee hoe dit filter op een TSI zich gaat gedragen maar ik ben er wel zeer benieuwd naar!
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb op mijn TSI (weliswaar de 1.8) een compleet openluchtfilter gezet. Klinkt best lekker, met name in de hogere toeren is de turbo duidelijker te horen. Geluid is nooit storend of irritant, geen johny-gehalte, zeg maar.
 

Neptukker

Forumguru
Zo te merken waren er nog geen ervaringen met een 1.4 tsi met K&N luchtfilter. Inmiddels heb ik toch maar een inlegfilter besteld en in de originele behuizing aangebracht. Na 24.728 km bleek de originele papieren filter nog behoorlijk schoon.
Met de K&N filter merk je dat de motor in lage toerenstallen (zeg maar voordat de turbo komt helpen) makkelijker oppakt. Dit is een prettige verbetering aangezien zonder de turbo een 1.4 vrij klein is om een 1260 kg zware auto voort te slepen. Ook mijn vrouw viel dit effect van het makkelijker oppakken ook op. Het blijkt vooral fijn als je een weg op wilt rijden en je net teveel rolt om de auto nog in zijn één te hebben. De auto klimt sneller in de eerste toen zodat de turbo sneller komt bijspringen.
Al met al ben ik tevreden met de aankoop hoewel de prijs (€ 57,40 Ebay) best fors is.
 

Neptukker

Forumguru
In de turboloze toerentallen in ieder geval duidelijk. Daarboven lijkt het ook wel maar je weet natuurlijk nooit wat het placebo effect is. Dat mijn vrouw het ook merkte toen ze de auto mee had is een bevestiging. Ze wist wel van het filter maar dat zat er al een aantal dagen in toen de auto niet nodig was) en ik had haar er niet aan herinnnerd. Ze merkte dat het soepeler liep en dacht er toen aan dat er een ander filter in zat. Ze is dan ook een vrouw die bewust met autorijden bezig is en bijvoorbeeld het verschil tussen over- en onderstuur weet. (thank god!)
 

darkprojectx

Forumguru
De sportfilters hebben ook een andere structuur en andere kamers waar de lucht doorheen gaat. Dat zijn ze in het artikel even vergeten.
Het zijn niet zomaar johnny filters die uit de Autostyle catalogus komen, maar hoogwaardige filters die hun kwaliteit in de rallysport en DTM bewezen hebben.
De beste filters zijn van Pipercross, maar deze waren helaas niet voor de Fabia 2 liter te krijgen.

Even een stukje van de Pipercross site afgehaald:

"Replacement Element Panel Filters

For drivers that require 30% more airflow and a lifetime, washable air filter but without an increase in intake sound, a Pipercross replacement element panel filters provide the perfect solution.

Designed as an original equipment replacement, a Pipercross panel filter replaces the factory air filter within the airbox. Installation is as simple as opening the airbox, discarding the old filter and replacing it with a free-flowing Pipercross air filter.

As airborn dirt particles are trapped by a paper or cotton-gauze air filter, there is a dramatic increase in pressure drop which essentially robs the engine of airflow and power. Due to the deep foam construction of each Pipercross air filter, airflow is able to negotiate trapped dirt.

Air filter service intervals are extended with the Pipercross panel filter, with a lifespan (between cleaning) of double that of the same paper filter and nearly three times that of a cotton-gauze filter. By simply cleaning and refitting the Pipercross panel filter, there is less waste and service costs are reduced.
 

CaseyBasey

Actief lid
EN meer lucht door laten EN net zoveel vuil filteren als met een "gewone" filter lijkt mij toch echt onmogelijk. Deze twee functies van een luchtfilter zitten elkaar altijd in de weg.

Dat men in de autosport gebruikmaakt van sportfilters die meer lucht doorlaten zegt me niets over de filterfunctie. Het betreft motoren die veelvuldig gereviseerd of zelfs vervangen worden. Hoeveel km rijdt men nu eigenlijk in de rallysport en DTM zonder revisie of nieuwe motor? Wordt er wel 1000 km gehaald? Een gewone consument moet er wel een paar ton mee kunnen rijden.
 

Captain Hook

Forumguru
@CaseyBasey: idd!
Dan zou het 'beste' filter geen filter zijn, dat laat de maximale luchtstroom door en kan de motor maximaal ademen. :ahum:

Kan me nog herinneren van vroeger, dat er tussen onderhoudsbeurten een extra wisseling van het luchtfilter werd voorgeschreven als je in heel stoffige streken woonde en/of er uitsluitend stadsritten werden gemaakt met een auto.

Vind het wel eens jammer dat bij dit soort 'enhancements' van auto's alleen maar de prestatiewinst wordt benadrukt en absoluut niet de betrouwbaarheid, levensduur, milieuimpact, e.d.
 

darkprojectx

Forumguru
nog een extra aantekening, de sportfilters worden (op enkele hoogwaardige van pipercross) ingeolied (dom woord als je het zo typt).
Dit vangt natuurlijk ook nog aardig wat dwarrel stof af.

we kunnen hier nog wel heel lang over discusseren, maar deze filters brengen geen schade toe aan je motor. Persoonlijk heb ik altijd pipercross inlegfilters gehad in diverse auto's, enkel bij de fabia werd ik gedwongen om een K&N filter te pakken. Nog nooit heb ik een luie moeilijk lpoende motor gehad.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb ook een inlegfilter van K&N in mijn Fabia 1.4 16v. Nog geen enkel probleem mee gehad. En nee, ze laten geen extra vuil door, als dat zo zou zijn, dan zou K&N en meerdere van dat soort vooraanstaande merken allang aangeklaagd zijn wegens het verkopen van een ondeugdelijk product. Voordeel van zo'n vervangingsfilter; motor krijgt inderdaad iets meer lucht, en onder vollast "snurkt" ie wat meer en is het geluid lager, bij er hartstikke tevreden mee.
Heb op mijn Mazda MX5 een compleet open filter gehad van K&N, meen dat dat een 57i kit is, ook daar nooit problemen mee gehad.

Enige probleem bij inlegfilters is; doordat ze in olie gedrenkt zijn komt er ook olie in je luchtmeterhuis, die willen daar in de loop van de tijd nog weleens storingen door krijgen. Maarja, kwestie van reinigen en klaar is kees. Na 60.000km heb ik dat i.i.g. nog niet gehad.
 

darkprojectx

Forumguru
Enige probleem bij inlegfilters is; doordat ze in olie gedrenkt zijn komt er ook olie in je luchtmeterhuis, die willen daar in de loop van de tijd nog weleens storingen door krijgen. Maarja, kwestie van reinigen en klaar is kees. Na 60.000km heb ik dat i.i.g. nog niet gehad.

Pipercross is de ENIGE producent die inlegfilters zo heeft gemaakt dat ze gewoon droog werken. Dus af en toe even eruit halen, wapperen, en weer terug stoppen. Dus als je er 1 voor je Skoda kunt krijgen, zeker doen!
De locale tuningshop kan je hierin goed adviseren! (althans, zij dienen dit te weten haha)
 
Bovenaan Onderaan