Jumps, snelheid en spektakel, Fabia S2000 in de WRC Rally van Finland

Hetzer

Forumguru
35n0l1i.jpg

Komend weekend wordt de Rally van Finland, door de hoge snelheden ook wel de Grand Prix van Finland genoemd, weer verreden. De wedstrijd, met een totale lengte van meer dan 1625 km, is voor Volkswagen Motorsport, mede door de hoge gemiddelde snelheid en extreem lange jumps, weer een volgende stap in de voorbereiding van de WRC deelname met de Polo WRC in 2013.

“De gemiddelde snelheid ligt hoger dan 120 km per uur en daarom heeft de Rally van Finland een speciaal plekje in het WRC. Tel daar bovenop de lange jumps en zwaar gravel en je hebt de ingrediënten voor een extreem zware rally, voor zowel mens als machine. De sfeer en de rallyfans zijn er geweldig, ik denk niet dat er een land is met enthousiastere fans als Finland,” zegt VW Motorsport directeur Jost Capito.

Precies een jaar geleden startte Volkswagen voor het eerst sinds 1991 weer in een WRC rally. Dit seizoen staat het Duitse team aan de start van diezelfde rally met twee Skoda Fabia S2000’s. Naast fabrieksrijder Sebastien Ogier zal ook Andreas Mikkelsen starten in Finland. Hoewel het merk uitkomt in de minder sterke S2000, en het complete seizoen ter voorbereiding is voor volgend seizoen, zijn er dit seizoen al zeven klasse overwinningen behaald en wist Ogier meerdere malen voor een aantal sterkere WRC’s te eindigen.

“Er is geen wedstrijd waar de risico’s hoger zijn dan in Finland. Iedereen is hier extra gefocust en om bij de top te eindigen heb je gewoon ervaring nodig. De snelheid ligt hier zo verschrikkelijk hoog.
Je moet echt 100% vertrouwen hebben in je navigator en de auto, als dat lukt dan is het een geweldige rally om te rijden,” aldus Ogier.

Voor Mikkelsen wordt het de vierde maal dat hij in Finland start. In 2007 nog in de “Classic” rally, vorig jaar al voor Volkswagen Motorsport in een Skoda. Tot op proef 17 van de wedstrijd reed hij in de top drie toen hij met problemen met de Skoda moest opgeven.
“Mijn ervaring van vorig jaar zal me zeker helpen. Spectaculaire jumps, blinde bochten en erg veel bomen maken dit toch een speciaal evenement. Ik kijk vooral uit naar de klassieke Ouninpohja proef die dit jaar weer op de kalender staat, “ zegt de talentvolle Noor.

bron: www.rallystart.nl

Bovenaan Onderaan