Juiste Olietemperatuur?

Rene de Wit

Actief lid
Ik heb een vraag over wanneer de olietemperatuur hoog genoeg is om de techniek te "belasten", bij mijn S2 1.9 TDi Greenline

Allereerst even wat waardes die ik afgelezen heb, ter info

Bij normaal gebruik (snelweg 100-140) gaat de olie naar 85-87 graden. Na een half uurtje blazen (Vmax waar mogelijk) op de autobahn gaat ie richting de 100 graden.

Als het koelwater op bedrijfstemp (90) is geeft de olie 65 graden aan.

Mijn vraag is dus zoals eerder genoemd wanneer de techniek belasten?
 

Newbee

Actief lid
Volgens de dealer zou de bedrijfstemperatuur bij een Fabia GL 89 Gr moeten zijn voordat je "los" mag..... Of dit ook zo bij de O2 is weet ik niet.
 

Multi1100

Actief lid
Vanaf zo'n 70 graden is de moderne olie dun genoeg om overal goed te komen en z'n koelende en smerende werking te doen..en met kw temp boven de 80 is het blok ook evenredig warm.
 
ik rijd een superb combi tdi 170PK, de temperatuur van de olie gaat geregeld over de 100 graden, het hoogste wat ik gezien heb is 104. Moet ik me zorgen maken ?
 
Mijn 1.6 CR TDi zit bij normale omstandigheden op 100 a 105 graden.
Pas een stuk vol gas gereden en 116gr gezien.

Met goede olie hoef je je geen zorgen te maken.
 

bobby45

Actief lid
olie is boven de 70 gr al prima op viscositeid.

De olie,s zijn zo goed ik kijk er niet meer na.
http://www.tdiclub.nl/ftopic37352-0-asc-30.html


Geregistreerd op: 28-1-2007
Geslacht: Geslacht:Man
Leeftijd: (46)
Berichten: 228
Onderwerpen: 18
Woonplaats: meeden


2000 Audi TT
Status: Offline

BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2007 18:43 Download Bericht Onderwerp: De dikte van olie van o w 30 tot 0w 60 Reageer met quote Reageer met quote met afbeeldingen
De dikte van olie van o w 30 tot 0w 60

--------------------------------------------------------------------------------

dikte van olie is in sae dit nummer vind je overal.

Een singlegrade olie wordt zeer snel dunner naarmate de temperatuur stijgt.
Daar hebben ze iets op gevonden.... Multigrade olieën. Zoals in het grafiekje te zien is, heeft een 10W30 olie bij 0 graden Fahrenheit dezelfde viscositeit als een SAE 10 olie bij deze temperatuur en bij 210 graden Fahrenheit dezelfde viscositeit als een SAE 30. Het idee is nu dus dat een multigrade olie weinig dunner wordt naarmate de temperatuur stijgt!
Wanneer nu een extra lijntje wordt getrokken voor de SAE 40, en je zou de koude SAE 10 verbinden met de warme SAE 40, dan zie je dus dat de lijn nog vlakker zal komen te liggen en het verschil in viscositeit tussen de koude 10W40 en de warme 10W40 bijna nihil is.... de perfecte olie dus!!
Bij een 20W50 is het verhaal precies gelijk..... Deze olie is aan weinig viscositeit s verandering onderhevig, alleen is deze olie dus onder ALLE omstandigheden ietsje dikker.

Om even terug te komen op de titel van de originele post.... het verschil tussen een 10W40 en een 15W50 is dus dat de 15W50 onder alle omstandigheden iets dikker is. Wanneer je de prijs vergelijkt van een 15W50 ten opzichte van een 20W50 zul je zien dat de 15W50 variant motor is deze olie dunner dan de 20W50 variant en bij warme motor zijn deze olieën nagenoeg gelijk aan elkaar.duurder is. Dit komt door dat deze olie dus gewoon een betere multigrade olie is; bij koude
er is dus nu olie 0w60 kijk maar bij de grote olie boeren elf castrol enz.
niet doen te duur ! http://www.auto-publitest.com/NL1/images/Res_pdf/ex_CD_CHM_NL1.pdf ps hema voldoet ook aan deze eisen

vr gr bob
 
Mijn vraag is dus zoals eerder genoemd wanneer de techniek belasten?

Je geeft het zelf al aan: "Bij normaal gebruik (snelweg 100-140) gaat de olie naar 85-87 graden."
Dus rond die temperatuur is de olie warm genoeg om de motor te gaan belasten (vol gas geven, hoge toeren draaien).
 

Rene de Wit

Actief lid
Laat ik de vraag anders stellen, vanaf welke temperatuur anders/lager dan de normale bedrijfstemperatuur kun je de techniek belasten. Het punt is dat dit een 15min en/ of 15km duurt voordat deze temp bereikt is.

Eerder las ik rond de 70 graden?
 
Uit mijn eigen ervaring duurt het inderdaad zo'n 15min/km voordat de olie op bedrijfstemperatuur is. Dit houd ik dan ook aan, voordat ik de motor ga belasten.

Het scheelt trouwens wel of je snelweg km's of stad/B-wegen km's rijdt. Op de snelweg wordt de olie sneller warm, omdat je over het algemeen een hogere snelheid rijdt.
 
Ik hou zelf 70gr olietemp aan totdat ik meer gas en meer toeren ga maken.
Echter pas bij 80gr olietemp ga ik 'volle pot'.

'Vroeger' kon je de olie temperatuur helemaal niet zien en gingen 'we' af op koelvloeistof temperatuur.
De motoren en de olien van tegenwoordig zijn ook nog eens verbeterd dat ik 70gr ruim genoeg vind.

Ik heb privé ook nog een Honda Civic uit '90 met daarin een 'gebouwde' (lagers, drijfstangen, zuigers, koppakking, blockguard) 1.6 turbo op 1bar.
Die motor zit veel meer 'op het randje' en houd me daarme in tot 80gr olietemperatuur voordat ik overdruk (turbodruk) ga maken.

Op een standaard motor zit mijn inziens voldoende marge dat je je niet helemaal hoeft in te houden bij koude ( < 70gr ) motor.
Immers: hoeveel vermogen denk je dat de gemiddelde auto gebruiker met koude motor en geladen kar van een motor vraagt?
Moet ook heel blijven...
 

Multi1100

Actief lid
Natuurlijk hebben de motoren inbouw marges, ze zullen er ook niet direct stuk van gaan, de levensduur zonder problemen wordt wel beïnvloed door lomp gedrag.
70 graden olietemp is ruim genoeg om het blok voluit te belasten. Heeft niet zoveel met km's te maken, maar als je altijd hetzelfde ritje doet kan het een indicatie zijn maar niet meer dan dat, starten en rijden bij zeg -10 buitentemp is wat anders dan bij +25..
 
Bovenaan Onderaan