Jonge Audi A4 met hoge kilometerstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Asking for a friend ;)

Heeft iemand ervaring met de aankoop van een jonge TDI ( of ander Diesel ) met hoge kilometerstand? En waar moet je bij zoiets op letten? Ik weet dat je goed moet zien of de normale slijtagedelen vervangen zijn, zoals distributie, waterpomp, die dingen, maar wellicht ook op diverse onderstel onderdelen?

Situatie

Audi A4
Bwj 2016
2.0 TDI 122 pk
Euro 6B
270.000 km ( voornamelijk autostrade )
Volledige audi Onderhoudsboek/dealer onderhouden

Vraagprijs 10 k

Grt Jesko
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Injectoren zou bij mij een aandachtspunt zijn, verder partikel filter (uitlaat), schokdempers als die niet redelijk recent vervangen zijn, en ook dikte van de remschijven checken.
Ander punt van aandacht: is met name de bestuurdersstoel niet doorgezakt. Ik weet niet hoe het zit met de levensduur van de turbo bij deze motoren (dat verschilt nogal per motortype)

Maar waarom gaat je 'vriend' voor zo'n krappe A4 als ie voor minder geld een Octavia kan hebben? ;)
 

Duijzer

Donateur
Ik heb destijds een jonge O3 Tdi met wat kilometers gekocht. Voor kilometers ben ik niet zo bang, mits het onderhoud goed gedaan is. Over het algemeen zijn dat snelwegkilometers geweest, met warme motor. Dat zie ik liever dan een diesel van 5 jaar oud met 40.000 km die alleen rond de deur gebruikt is..En uiteraard moet de prijs goed zijn.
Dus ik zou in dit geval eens goed kijken naar de onderhoudshistorie. Als die oké is dan eens kijken wat een vergelijkbare auto met (veel) minder kilometers kost. En aan de hand daarvan beslissen of het verschil je de hoge kilometerstand waard is.
 

leon-cupra

Forumguru
Snap dit ook niet zozeer.
Voor 10.000€ koop je een “niet-premium” wagen met een derde van de kilometers, waar je (normaal gezien) nog jarenlang geniet van kan hebben waar je bij de Audi na een paar jaar gaat denken “oei 350.000km, wat gaan we nu doen” …
 

leon-cupra

Forumguru
Zou ook nakijken of er veel steenslag is. Veel steenslag door autostrade zal wss op wijzen dat de voorkant niet herspoten is . Een motorkap met quasi geen steenslag … zou wat vraagtekens oproepen
 

larsy

Forumguru
Gewoon testrijden .. (oké is kopen) .
Ene met de helft van die km’s kan meer kosten met zich meebrengen dus daarvoor moet je hem niet laten ...

als je liever een Audi wil dan een Skoda dat snap ik (gewoon wat meer km’s is toch niet erg)
Ander moet je ook geen Skoda kopen met 80d km en wel Een nieuwe duster
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Een auto die richting 300k km gaat, is toch echt wel iets anders dan een auto met 'wat' km's. Als je geluk hebt, kan een auto met zo'n hoge km-stand nog een poos mee, zonder al te gekke onkosten, maar de kans is groot dat veel onderdelen toch tegen het eind van hun levensduur zitten.
 

Kanerr

Forumguru
Tja, wat is veel.

De euro 5 TDI motoren kunnen rare problemen geven, een vriend heeft issue's met een hoog verbruik, en zijn dpf regenereert om de 400km.

Moet je ook maar net zin in hebben.

Verder vind ik hem nog redelijk fors aan de prijs.
 
Niemand die zich vragen stelt bij amper 122pk voor een A4? Voor een Octavia is dat best ok, maar zelf een A4 gehad met 150 pk en vond die al niet overdreven qua performance - is best een zware auto. Lijkt me ook invloed te hebben op hoe daarmee gereden is, dus testrit!
 

Rallye

Forumguru

JeSko

Forumguru
Niemand die zich vragen stelt bij amper 122pk voor een A4?

Maar man toch, ik doe het met 105 in een Superb :deuk: 2.0 is overigens een sterk blok, koppel is belangrijker dan PK's om vlot te kunnen rijden.

@Kanerr

Euro 6 zal niet veel anders zijn toch? Die zijn nog meer toegenepen, mijn regenereert ook wel eens, stukje autosnelweg en het is verholpen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Zou dat ter vervanging zijn van de cactus @JeSko ?

Die staat te koop inderdaad, zonder haast overigens, is al redelijk op geboden en ik denk dat ik hem wel kwijt kan geraken, we zijn de mogelijkheden aan het afgaan, idee was eigenlijk een Audi A4 B8, maar toen zag ik deze B9 nieuwer model, en dacht, waarom niet? Denk ook niet dat deze B9 meteen verkocht is met zo'n km-stand. Schrikt velen wellicht toch af.

Overige opties

Passat CC, VW Jetta, Golf 7 , Skoda Rapid, Skoda Octavia, Skoda Superb, Audi A4, Audi A3, we zien wel. T'moet gewoon een VAG zijn. Liefst Benzine, diesel mag ook indien ik een goede deal kan sluiten.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
T moet een VAG zijn ??
Wou juist voorstellen: kijk eens naar een Ford Focus. Worden redelijk goedkoop verkocht. Model ziet er best mooi uit, rijden is echt op goed niveau, …
Vind dat best wel een aardig alternatief voor iets uit de VAG stal.
 

Kanerr

Forumguru
Maar het interieur van een Focus....

@euro 5, 6, allemaal drama met de emissie problemen.

Ik zou, zeker als er weinig wordt gereden, en als het naast je S2 is, een benzine pakken. Maar een Superb naast een Superb?

Of zijn er ook plannen om de S2 weg te doen?
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ja VAG of anders niets, één van de hoofdredenen is dat ik o.a. bij mijn garage wil kunnen gaan en niet weer een andere garage moet zoeken die geen dealer is, want daar kom ik zowiezo niet. Ford vind ik knap sinds het laatste model Focus, dat model ervoor zegt me niets, lelijke achterlichten en interieur is zo Amerikaans.

Ahzo @Kanerr , je bedoelt meer met de LEZ en toekomst van Diesel? Ja als ik niet meer binnen mag blijf ik weg, simpel. In BE mag je voor het overige overal binnen, enkel Gent, Antwerpen Brussel is een probleem. Antwerpen kom ik 10-20 keer per jaar, kan ik eventueel nog wel een jaarabo voor nemen. Superb blijft zeker bij ons, er staan gewoon enkele mooie Benzine Sedan Superb's op, die zou ik zeker erbij willen ipv de Cactus.
 

JeSko

Forumguru
Budget idd 10.000 max, staat wel wat op voor dat budget, maar eerst moet de Cactus er wel uit, heb geen zin om hier wie weet voor hoe lang 3 auto's voor de deur te hebben staan.

Fabia behoort eigenlijk niet tot de kandidaten, een Rapid vinden wij mooier en komt sneller met stuurwiel bediening en soms zelfs verwarmde stoelen. Octavia is wel heel kaal, geen navigatie en geen stuurwielbediening. Weet particulier een Octi HB te koop staan voor 7999 euro, met leder, navi, Xenon etc etc, ook TSI ca. 100.000 km.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan