Japanese Power - T5 California

Japanese Power

Donateur
Trouwens, als de auto verder wel gewoon goed rijdt, waarom niet alleen een nivellerende verhogingskitje tussen de schokdempers en chassis?
Check, da's een goeie, wat ik me dan wel afvraag (ben een leek op dat gebied: dat merk je wel), kun je dan nog wel de combi maken met hulpveren zoals @EdK en @Canon-Eye aangeven als optie? Is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan de schroefset, en dat geld kan ik weer voor andere zaken gebruiken.
 

EdK

Forumguru
@Japanese Power de hulpveren die wij toepassen zijn gewoon door de VW dealer geleverd en gemonteerd.
En zoals gezegd leeg is de transporter ( normaal en verlengd ) dan niet om aan te zien omdat hij achter dan hoog op de poten staat.
Maar als dan bij ons de gereedschappen en materiaalkasten erin gaan staat hij nagenoeg horizontaal .
En als wij dan onze producten gaan laden die bestaan uit RVS kasten / aluminium palen / haspel met kabel / slagboom en/of beton fundaties dan slaan de veringen zeker nog niet door bij normaal rijden.

Nu weet ik niet of men in die hulpveren nog een keuze heeft ? Maar dat is een kwestie van navraag bij de dealer
 

Canon-Eye

Forumguru
Met die vracht fietsen erop (en het daaruit voortvloeiende kiepmoment = kracht x arm in gedachten) zou ik zelf niet kiezen voor alleen maar verhogen, zoals @Kanerr voorstelt. Ik zou de achterveren dan wel graag verstevigen - hulpveren doen precies dat (en geven dus ook wat verhoging) en zijn idd een stuk voordeliger dan een schroefset die dat rondom doet. Maar hoe nodig is dat vooraan?
Voor alleen cosmetische redenen zou ik dat iig niet doen. En of enkele cm extra bodemvrijheid-voor je gaan redden is ook nog maar de vraag. Het wordt er toch geen terreinwagen van...
 

Kanerr

Forumguru
Ja je kan er een combi van maken :D Maar goed daarom ook de vraag, als hij gewoon goed rijdt en het puur estetisch is zou ik alleen blokken doen. Mocht het dus zo zijn dat hij echt hangt en hobbelt achterin dan zou ik wel hulpveren nemen
 

Tees

Donateur
Ik zou idd sowieso eerst hulpveren proberen. Kost je relatief tov de andere alternatieven heel weinig, en de kans is aanwezig dat dit gewoon afdoende is. Ik heb op zowel m'n F1 als O2 hulpveren gemonteerd (zelf) en ben daar nog steeds zeer tevreden mee.
 

Japanese Power

Donateur
Ok. Dan worden het voorlopig eerst hulpveren zoals jullie aangeven.

Andere vraag nog. Ik heb er al aardig wat over gelezen maar hoe zijn de meningen over spacers achter. Optisch staan de wielen momenteel gewoon erg naar binnen toe. Is het verantwoord, heeft het nadelen of consequenties. De meningen zijn erg verdeeld. Mijn garage zegt bv. zou het niet adviseren, terwijl ik ook mensen ken die je wel hebben gedaan onder hun California. Keuzes keuzes…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Waar je schrijft dat de Cali al achterover hangt met volle belading en vol 'fietsenrek', ga je met spacers de wielen waar het gewicht op straat rust, verder naar buiten zetten.
Dat levert een nóg grotere belasting op van lagers en de wiebouten, en ingeval je naafcentrering hebt, ga je dat 'draagvlak' verkleinen of helemaal missen, tenzij je vrij ver naar buiten komt met 'dikke spacers' met zelf weer een pasrand.
Wat dan nog grotere krachten op de wiellagers uitoefent.
 

Kanerr

Forumguru
Je kan de TUV papieren van de desbetreffende spacers erbij pakken. Daarin staat welke wagens tot hoeveel mm spacers goedgekeurd zijn. Daarnaast worden de spacers goedgekeurd tot het maximaal toelaatbare gewicht op de bus, d.w.z. dat als @Japanese Power zijn Cali zwaarder is dan dat dan is er wel meer aan de hand :)

HIER kan je zien welke spacers goedgekeurd zijn (door TUV) voor een Cali
 

ertromp

Forumguru
Gezien je rijden buiten de gebaande paden zou ik niet voor spacers kiezen. Grind, zand, modder en noem de zooi maar op zal veel meer op je plaatwerk komen in plaats van in de wielkast te blijven.
 

Japanese Power

Donateur
Snap je redenatie @ertromp maar de achterwielen staan nu optisch echt ver naar binnen. Zeker ten opzichte van voor. Maar, als ik het doe, gaan de wielen niet buiten de kasten uitsteken.

Net even gemeten, achter zit het buitenste deel van de wang van de General Grabbers 45 mm binnen de rand van de wielkast en voor 25 mm. Dus ja, 20 mm naar buiten zou echt niet teveel zijn voor het spatten. Wellicht wel voor de asbelasting.
 

Japanese Power

Donateur
Afspraak voor de MAD hulpveren staat.

Samen met nieuwe schokdempers achter en veerpootbruggen voor want daar merk ik dat er wat speling komt. En ik heb geen zin om te wachten tot de ellende volledig is, dan maar gelijk vervangen.
 
Bovenaan Onderaan