Jankend geluid...

FHO

Lid
Hallo allemaal,
Sinds twee maanden ben ik in het bezit van een nieuwe Citigo, waar ik weer helemaal blij mee ben!
De zwarte Citigo (Drive) uit 2015 heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe in de kleur tungsten zilver. (Ik zal nog een update doen in het voorstel-topic)
Met een drivepakket en een sportpakket helemaal compleet en naar mijn zin.

Een paar verschillen tussen de eerste en laatste generatie merk ik:
dubbele raambediening, touwtjes aan de hoedenplank, verlichting in de bagageruimte, moderne radio.
Kleine details die hem net even plezieriger maken in het dagelijkse gebruik.

Volgende week heb ik een afspraak bij de garage. Linksachter kraakt het rubber van de schokdemper, dat wordt vervangen.

Maar ik heb nog iets waar ik tegen aan loop. Ik kom er niet helemaal uit wat de oorzaak is.
Ik heb gegoogled en heb iemand gevonden op het vwupforum met een Mii die hetzelfde probleem heeft.
Beter gezegd, hij HAD het probleem want hij heeft zijn Mii de deur uit gedaan. Ik heb contact met hem gehad maar hij kon mij dus niet verder helpen.

Ik maak gebruik van zijn youtube-link om het probleem te verduidelijken.
Dit is dus niet mijn Citigo, maar zijn Mii. Maar dat maakt het probleem niet anders.


Het betreft een jankend achtig geluid dat met de toeren meeloopt.
Goed te horen bij 20 seconden in het filmpje.

Het geluid stopt bij stationair en stopt als je tijdens het rijden je koppeling intrapt.
(In de auto is het duidelijker te horen dan in het filmpje).
Het is irritant en je gaat er op letten omdat je weet dat het er is.
Het zal geen kwaad kunnen, maar ik wil er van af.... in de vorige Citigo had ik het niet.


Voor de mensen die het topic van de Mii willen lezen:
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?t=5995


Zo, een lang verhaal.
Is er iemand die weet in welke richting ik het moet zoeken?
Ik ga er mee naar de garage, maar graag zou ik wat meer willen weten om een beetje voorbereid mijn verhaal te kunnen doen....

groeten,
Frank
 

hemi24

Forumguru
Het eerste wat bij me opkomt: opvoerpomp in de benzinetank.

Ander punt wat je kunt proberen is om eens wat te spelen met de recirculatiestand van de ventilatie.

Edit: zie later pas dat het filmpje ín de motorruimte is genomen, dat maakt m'n antwoorden minder waarschijnlijk; luchtfilterelement wel goed geplaatst en aanzuigopening vrij van blaadjes e.d.?

Dit Mii in dat filmpje loopt trouwens ook als een oude Golf 2 diesel; die had ik ook snel ingeruild!!!
 

Ted

Forumguru
Denk zelf aan een versnellingsbak lager!! Omdat het geluid zich manifesteert bij stationair toerental (en in bedrijf) en bij ingetrapte koppeling verdwenen is. immers dan draait de directe as van de bak mee. Als het goed is betreft dit 2 kegellagers die wellicht te veel geluid produceren echter nog lang niet defect zijn, wel storend. Met een trillingsmeting (kan niet de garage wel de hoofddealer) kunnen deze problemen objectief gemaakt en beoordeeld worden. Gewoon door blijven klagen, te meer dit het comfort duidelijk schaadt.

Succes er mee!!
 

Blackciti

Senior Member
Je hebt eigenlijk je vraag zelf min of meer al beantwoord door te zeggen dat, wanneer je onder het rijden de koppeling intrapt het geluid verdwijnt.
 
Bovenaan Onderaan