Jaguar XF 3.0 V6 D-S

sitechris

Donateur
Wil je altijd de nieuwste versie van de iPhone? Of neem je genoegen met een iPhone 5? Het is een terugkerend dilemma. Oud versus nieuw. Vaak kiest de meerderheid uiteindelijk voor nieuw, maar een oud model biedt ook voordelen: de kinderziektes zijn er uit en je bent vaak goedkoper uit. Aan de andere kant mis je wel weer wat gadgets en features die het leven aangenamer maken. Om te onderzoeken of dit dilemma ook voor auto’s geldt, test ik dit weekend de Jaguar XF 3.0 V6 D-S. De XF loopt na 7 jaar op zijn laatste benen. Later dit jaar komt zijn opvolger uit. Ik ben benieuwd of je de huidige XF nog een kans moet gunnen. Meer via de link

http://driveaholic.nl/rijtest-jaguar-xf-3-0-v6-d-s-2015/

IMG_5917-homepage-720x340.jpg

sitechris

Donateur
Subjectief niet, objectief wel. Een BMW 5-serie is uiteindelijk wel een betere auto. Ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe XF. Dat kan echt een topper worden (als ze de goede basis gebruiken).

peterrapid

Forumguru
Ja dromen he ... Maar heb je al iets gehoord over hun nieuwe 3-killer ? Schijnt ook een echte driverscar te zijn.

Cordoba

Forumguru
Ik vind het een auto met echt schitterende lijnen, alleen zit er (meestal) de verkeerde bestuurder in. Bijvoorbeeld een fraaie metallic rode XF met grijze bestuurder die dan niet harder dan 80 rijdt op de snelweg, zodat ook alle vrachtauto's er voorbij willen.

ertromp

Forumguru
Leuke review :thumbsup: Gelukkig laat de Indiaase eigenaar wel het Britse lijnenspel en interieur in stand maar een diesel in een Jag nee dat kan echt niet samen. Het is of een mooie zes in lijn of een V-12 voor een Jag. Laat daar het beest maar mee brullen wat mij betreft

Odin

Senior Member
Leuk artikel om te lezen!

Ik heb zelf een S-type 3.0 V6 benzine uit 2002 naast de Superb 2.8 V6 uit 2004.
De XF maakt gebruik van hetzelfde Ford/Jaguar DEW platform als mijn S-type uit 2002. Het platform is al sinds 2000 in gebruik. De nieuwe XF staat op een nieuw platform als ik me niet vergis.
Van mensen op het Jaguar forum, die zowel de S-type als de XF hebben gereden, heb ik begrepen dat er wat betreft rijgedrag weinig verschil is tussen de twee.
Het zijn comfortabele reisautos. Zeker voorin voldoende ruimte. Been en hoofdruimte achterin is voldoende maar als je het vergelijkt met de Superb is het alsof je achterin de Superb met een paar man de polonaise kunt lopen.
Vering van de S is wat stugger en sportiver dan de Skoda. Het stuurgevoel in de S is soms wat afstandelijk. Bij de Skoda met voorwielaandrijving heb je echt een auto in je handen, stuurgedrag is relatief zwaar. De achterwiel aangedreven Jaguar stuurt erg licht.
Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de S-type mooier dan de XF, al begint dat model me met de tijd wel meer te bekoren. Als je voor een lage instap prijs een Jaguar wilt rijden, is de S-type absoluut een goede keuze. Het platform is gelijk aan de XF maar waar de XF ook 2de hands nog aan de prijs is, daar is de S-type spotgoedkoop geworden. Lees je echter wel goed in op de kritische punten want anders word goedkoop al snel duurkoop.

Bovenaan Onderaan