Isofix op voorstoel achteraf inbouwen?

harry123

Actief lid
Weet iemand of het mogelijk is om isofix op de voorstoel achteraf in te bouwen? Ik heb vanochtend de dealer gebeld die begon over de stoel helemaal uit elkaar halen of een andere stoel moeten plaatsen (a 1200 euro, volgens hem). Ik zat net even te googelen en zag een post op een audiforum dat in veel auto's de bevestigingsgaten er al zijn, en dat alleen een beugel nodig zou zijn?
 

wwter

Lid
achterin is dit bij sommige auto's inderdaad zo (ford focus I FL 2002-2005 bijvoorbeeld), dan zitten er al wel gaten in in de bodem voor de montage van de beugels. Maar voorin? Waar zouden die gaten dan moeten zitten? Ik neem aan dat het isofix systeem VOOR helemaal in de stoel is geintegreerd.

Misschien dat iemand met het safety pakket eens kan kijken?
 

harry123

Actief lid
achterin is dit bij sommige auto's inderdaad zo (ford focus I FL 2002-2005 bijvoorbeeld), dan zitten er al wel gaten in in de bodem voor de montage van de beugels. Maar voorin? Waar zouden die gaten dan moeten zitten? Ik neem aan dat het isofix systeem VOOR helemaal in de stoel is geintegreerd.

Hm, dat zou dan de reactie van de dealer wel logischer maken. Aanvankelijk reageerde hij van 'ja dat kan geloof ik niet' en toen hij het navroeg bleek het toch wel te kunnen maar 'moest onderzoek gedaan worden' naar of dat kon. Aangezien er voor de 'niche-vragen' hier wat meer kennis lijkt te zitten soms dan bij de dealer :D ...
 

MartijnW

Actief lid
De isofix op/in de voorstoel is inderdaad in zijn geheel verwerkt in de stoel, dit om bij eventuele aanrijdingen de krachten en de klap goed te kunnen verdelen. Overigens weet ik niet of de bevestiging van de rail met het chassis en de stoel met de rail dan ook anders is.

Er zitten in ieder geval geen vaste punten op de bodem onder de stoel, anders zou je de stoel niet meer kunnen verplaatsen indien je isofix bevestiging hebt.

Even googlen leverde een link naar VAG Techniek voor een inbouwset voor een a4 http://www.vagtechniek.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=72_79_69&products_id=1057
 

Jstruijk

Senior Member
Ik heb dezelfde set waar @MartijnW naar refereerd gemonteerd in mijn vorige A4. Deze zijn enkel en alleen voor de achterbank en niet voor de voorstoelen. Bij de Audi was er dacht ik geen isofix beschikbaar voor de voorstoelen. Of dat voor onze octavia wel beschikbaar is weet ik niet.
 

Joske

Forumguru
aangezien jullie het allemaal over isofix hebben en zo ga ik er helemaal van uit dat jullie uitermate bekommerd zijn om de veiligheid van jezelf en je inzittenden. Een vanzelfsprekendheid maar ik wil het toch nog eens vermelden in dit topic: vergeet die airbag niet uit te zetten indien je daar een maxicosi oid dergelijks plaatst op de passagierstoel. Die lelijke sticker op de zonneklep hangt er echt wel met recht en rede ;)

(dit allemaal even geheel ter info uiteraard.. )
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Wel @Joske bij mij is het heel simpel.

Volwassenen mogen op voorstoelen zitten
Kinderen op de achterbank en indien nodig in een goed stoeltje.
Hond mag in de achterbak
en de trekhaak is en blijft voor schoonmama of de aanhanger.
En in laatste geval gaat smm maar met openbaar vervoer....
 
Af fabriek heb ik isofix op de voorstel besteld. Bij het achteraf inbouwen van het leer heeft de leerinbouwer de isofix beugel verwijderd, omdat je anders beide zwarte beugeltjes zou zien uitsteken op het licht kleurige leer. Aangezien ik niet voor niets isofix heb besteld hebben ze de beugel weer teruggeplaatst. Normaal besproken worden alle stoelframes als gelijken geproduceerd dus allen met de schroefgaten voor een dergelijke beugel. Omdat dit goedkoper is dan sommige stoelen wel en andere niet met deze schroefgaten uit te rusten.
Dus als het goed is kun je gewoon via internet zo'n beugel bestellen en monteren.

Jouw dealer vraagt €1200 voor het plaatsen van deze voorziening? Tja...dealers...
 
Bovenaan Onderaan