Is mijn Egr klep bijna aan de beurt?

Wouter1

Forumguru
Vandaag een ritje berg op naar de Weissee in Oostenrijk, een weggetje met 1e versnellings haarspeldbochten, erg leuk:jaja:. De 1.2 tdi greenline heeft op de heenweg erg hard moeten werken om boven te komen, maar deed het prima.
Op de terugweg, ca 5 uur later, direct na het starten op de parkeerplaats bij stationair toerental een klein bultje op, en meteen ging het voorgloei lampje knipperen, en dat bleef knipperen tot dat we terug in Neukirchen waren.
Tijdens deze 'noodloop' nog/veel minder vermogen en koppel dan normaal.
Bij 'thuis' komst en uitzetten van het contact en even later weer starten is de storing weg en met een kleine proefrit lijken alle 75 paarden weer wakker.
Herkent iemand dit? Is dit de vooraankondiging van een Egr klep reparatie? Of is het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden door de auto kort na een start bij stationair toerental de auto iets te zwaar laten trekken...
De auto heeft inmiddels bijna 75k km gereden, waarvan de laatste 36k in de laatste 15 maanden, na genoeg probleemloos.:jaja:.
 

Wouter1

Forumguru
Ja, maar ik ben ruim 1000 km van huis, en op dit moment geen storing meer, dus vooralsnog geen directe reden om naar een lokale garage te gaan. Als ik weer thuis ben is de auto ook weer aan een kleine beurt toe, dus als er dan nog steeds een probleem is zal zich dat wel gemeld hebben... En als er dan nog iets uit te lezen valt kom ik er ook wel achter wat het geweest is.
 

zedrak

Lid
Heb ik ook een keer gehad. Ik ging een berg op. Met zeer veel gas. Op het punt dat de turbo moest inspringen, ging ik naar beneden. Mijn wagen viel in noodloop en mijn airco werkte ook niet meer. Uit laten lezen, alleen de noodloop was opgeslagen en iets met turbo. De storing werd gereset en 100.000 km later geen storing meer gehad.

Ik ga dus voor de ongelukkige samenloop van omstandigheden.
 

Wouter1

Forumguru
Ik hoop dat je gelijk krijgt zedrak. En ik heb goede hoop. :dankje:.Mijn airco deed het trouwens wel tijdens de noodloop.
De terugrit staat gepland voor zwarte zaterdag, dus ik betwijfel of het een snelle terugreis gaat worden... Tot die tijd hier nog wat rond toeren.:)
 

bobracing

Forumguru
Ik had soort gelijk probleem altijd zo bij mijn fabia, storing onbekend!
auto reed goed, EGR vervangen, alle sensors vervangen e.d. alles goed. Tijdens normaal rijden 20.000km geen probleem, zet ik cruise control aan, had ik kans dat tijdens het rijden met cruise control ineens de snelheid eraf viel en het gloeilampje begon te knipperen. oplossing, auto van contact en weer starten en geen probleem.
Reed ik dan weer 10.000km zonder cruise control, nooit een lampje, zette ik cruise control aan, had ik kans dat na 10 of 200km rijden dat stom lampje aanging.
 

Niels83

Forumguru
Jaag hem
Ik had soort gelijk probleem altijd zo bij mijn fabia, storing onbekend!
auto reed goed, EGR vervangen, alle sensors vervangen e.d. alles goed. Tijdens normaal rijden 20.000km geen probleem, zet ik cruise control aan, had ik kans dat tijdens het rijden met cruise control ineens de snelheid eraf viel en het gloeilampje begon te knipperen. oplossing, auto van contact en weer starten en geen probleem.
Reed ik dan weer 10.000km zonder cruise control, nooit een lampje, zette ik cruise control aan, had ik kans dat na 10 of 200km rijden dat stom lampje aanging.

Ik gok.dat je cruise control niet goed was. Ws kortsluiting of zo.
 

Niels83

Forumguru
Ik hoop dat je gelijk krijgt zedrak. En ik heb goede hoop. :dankje:.Mijn airco deed het trouwens wel tijdens de noodloop.
De terugrit staat gepland voor zwarte zaterdag, dus ik betwijfel of het een snelle terugreis gaat worden... Tot die tijd hier nog wat rond toeren.:)

Hoe is het nu gegaan?
Dat je weinig kracht hebt in de noodloop is niet zo gek. Ws kon je niet boven de 3000 toeren komen.. en met die bakkies heb je die vaak wel nodig in de bergen.
 

Wouter1

Forumguru
Nu ca 4000 km verder: De auto is niet meer in noodloop geweest, maar heeft het gewoon goed gedaan. Ik beschouw het als incident, door ongelukkige samenloop van omstandigheden.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het ook ooit gehad met mijn S2. Op de terugweg van vakantie met caravan en volle bepakking wild ik iets te vlot optrekken met als gevolg dat de auto in noodloop ging.
Na de auto uit en aangezet te hebben was de noodloop over en konden we weer gewoon verder naar huis. Op dat moment gewoon te veel gevraagd van de auto..
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb dit in het begin regelmatig gehad. Ineens het vermogen weg en dan met moeite een helling of brug op komen. Uiteindelijk is de software geupdate en heb ik er geen last meer van gehad.
 

oco1979

Forumguru
Kan gerust zijn dat je turbodruk iets over zen max. van ingestelde druk is gegaan en zo in noodloop ging.
Vermoed dat bij de meeste update de grens wat verlegen of eerder ingrijpen dat die niet in noodloop kan gaan.
Zoals je al vermelde van te veel vragen van de motor.
 

Wouter1

Forumguru
En vanochtend was het weer zover, op de Hollandse brug ging de motor weer in noodloop.:thumbsdown:...
Ik ben door gereden naar mijn werk, 's middags onderweg naar huis weer storing vrij.:arghh:. Ben benieuwd of dit een incident blijft of een structureel probleem wordt...
 

Antera

Donateur
Mocht je de storing hebben met lopende motor uitlezen anders dan is je storing weer weg als je het contact hebt uit gezet. dan kan je zien wat eventueel de oorzaak is
 

Fenrir

Lid
Zoals octavia99 hierboven al zegt: defecte luchtmassa meter geeft dezelfde problemen.
Had bij m'n Passat hetzelfde voor: iets te hard doorduwen en/of te hoog in de toeren deed 'm in noodloop vallen. Het ene moment al sneller dan het andere. Luchtmassa meter en thermostaat (was ook stuk) vervangen en probleem was opgelost.
Uitlezen brengt de oplossing...
 

chris01

Senior Member
heb het elke zomer wel een keer met onze 1.9tdi, met caravan erachter .en dan dan vooral bij berg op. vergeet dan wel eens terug te schakelen. denk dat het komt dat je in een te hoge versnelling rijd en de turbo dan te veel moet werken. maar goed dat ie in de noodloop gaat anders blaas je hem op. weet niet of de 1.2 tdi een variabele turbo heeft maar deze zou ook vervuild kunnen zijn. maar gok op te lage toeren de berg op in een te hoge versnelling.
maar verbeter mij als dat niet mogelijk is. maar weet dat het probleem bij mij dan alleen voorkomt.
 
Bovenaan Onderaan