Captain Hook
Forumguru
Hopen dat dit niet bij Skoda gaat gebeuren.
Bij een recente discussie over de toepassing van IT in de autoindustrie (duitse ct') kwamen wat extreme zaken naar boven.
-Bij de huidige Audi A6/Q7 kun je niet zomaar de akku verwisselen! De nieuwe akku moet 'ingeleerd' worden! Via Energiemanagment J644 moet je code invoeren die op de nieuwe accu staat en uiteraard werkt dat alleen als de accu door een VAG dealer geleverd is. M.a.w. zomaar een merkvreemde accu als vervanging gebruiken, wordt geblokkeerd door de auto electronica.
-Het vervangen van remblokjes in auto's met een electronisch bestuurde handrem gaat ook niet zonder diagnose apparatuur. Want de handremservomotor moet eerst in de serviceinstelling geplaatst worden.
M.a.w. mensen die zelf sleutelen aan een auto zijn verplicht om de diagnose apparatuur te gebruiken. Wordt nog leuk als over een aantal jaren dit soort auto's ruimschoots in de tweedehandsmarkt komen.
Aan de andere kant is het wel weer goed dat de kilometer stand niet alleen in de snelheidsmodule opgeslagen wordt, maar ook in diverse andere stuurmodules. Dat bemoeilijkt het manipuleren ervan.
Het is dan echter niet altijd de pure kilometerstand maar b.v. een getal dat aangeeft hoe vaak een wiel gedraaid heeft en/of het totale brandstofverbruik tijdens de levensduur v.d. auto.
In extreme garantieaanspraken door de bestuurder kunnen ook gegevens die permanent in de ECU opgeslagen zijn (b.v. de verkeerde versnelling bij extreme snelheden) door de fabrikant uitgelezen worden. Gegevens waar de dealer vaak geen toegang/weet van heeft.
Bij een recente discussie over de toepassing van IT in de autoindustrie (duitse ct') kwamen wat extreme zaken naar boven.
-Bij de huidige Audi A6/Q7 kun je niet zomaar de akku verwisselen! De nieuwe akku moet 'ingeleerd' worden! Via Energiemanagment J644 moet je code invoeren die op de nieuwe accu staat en uiteraard werkt dat alleen als de accu door een VAG dealer geleverd is. M.a.w. zomaar een merkvreemde accu als vervanging gebruiken, wordt geblokkeerd door de auto electronica.
-Het vervangen van remblokjes in auto's met een electronisch bestuurde handrem gaat ook niet zonder diagnose apparatuur. Want de handremservomotor moet eerst in de serviceinstelling geplaatst worden.
M.a.w. mensen die zelf sleutelen aan een auto zijn verplicht om de diagnose apparatuur te gebruiken. Wordt nog leuk als over een aantal jaren dit soort auto's ruimschoots in de tweedehandsmarkt komen.

Aan de andere kant is het wel weer goed dat de kilometer stand niet alleen in de snelheidsmodule opgeslagen wordt, maar ook in diverse andere stuurmodules. Dat bemoeilijkt het manipuleren ervan.
Het is dan echter niet altijd de pure kilometerstand maar b.v. een getal dat aangeeft hoe vaak een wiel gedraaid heeft en/of het totale brandstofverbruik tijdens de levensduur v.d. auto.
In extreme garantieaanspraken door de bestuurder kunnen ook gegevens die permanent in de ECU opgeslagen zijn (b.v. de verkeerde versnelling bij extreme snelheden) door de fabrikant uitgelezen worden. Gegevens waar de dealer vaak geen toegang/weet van heeft.