Is dit de electronische toekomst?

Captain Hook

Forumguru
Hopen dat dit niet bij Skoda gaat gebeuren.
Bij een recente discussie over de toepassing van IT in de autoindustrie (duitse ct') kwamen wat extreme zaken naar boven.

-Bij de huidige Audi A6/Q7 kun je niet zomaar de akku verwisselen! De nieuwe akku moet 'ingeleerd' worden! Via Energiemanagment J644 moet je code invoeren die op de nieuwe accu staat en uiteraard werkt dat alleen als de accu door een VAG dealer geleverd is. M.a.w. zomaar een merkvreemde accu als vervanging gebruiken, wordt geblokkeerd door de auto electronica.
-Het vervangen van remblokjes in auto's met een electronisch bestuurde handrem gaat ook niet zonder diagnose apparatuur. Want de handremservomotor moet eerst in de serviceinstelling geplaatst worden.
M.a.w. mensen die zelf sleutelen aan een auto zijn verplicht om de diagnose apparatuur te gebruiken. Wordt nog leuk als over een aantal jaren dit soort auto's ruimschoots in de tweedehandsmarkt komen. :(

Aan de andere kant is het wel weer goed dat de kilometer stand niet alleen in de snelheidsmodule opgeslagen wordt, maar ook in diverse andere stuurmodules. Dat bemoeilijkt het manipuleren ervan.
Het is dan echter niet altijd de pure kilometerstand maar b.v. een getal dat aangeeft hoe vaak een wiel gedraaid heeft en/of het totale brandstofverbruik tijdens de levensduur v.d. auto.
In extreme garantieaanspraken door de bestuurder kunnen ook gegevens die permanent in de ECU opgeslagen zijn (b.v. de verkeerde versnelling bij extreme snelheden) door de fabrikant uitgelezen worden. Gegevens waar de dealer vaak geen toegang/weet van heeft.
 

Br3cht

Actief lid
zo zal het overal worden inderdaad
ivm de remblokjes, dit is al enige tijd bezig

je zal altijd zelf aan je auto kunnen werken, maar je zal moeten investeren (diagnose computer)
 

corsaar

Senior Member
Ja de tijd dat ik bij een Tford de motor eruitakelde en de versnellingsbak
demonteerde en monteerde ligt ver achter me.
Ik begrijp er niets meer van. Dit geld dan voor auto electronica.
Ben toen overgestapt op sleutelen aan Pc ,s. Schone handen
 
Voor een paar centen heb je tegenwoordig een werkende vagcom, dat smane met een internetverbinding kom je een eind.

Ik was een tijdje terug bij e-traction, ze bouwen hybridevoertuigen met naafmotoren. Daar gebruiken ze accu's met een CAN-bus aansluiting. Dus op zich weinig nieuws aan. De technologieën gaan wel behoorlijk hard.

Dennis
 
Bovenaan Onderaan