Interval distributieriem Greenline

Ik ben vandaag bij de dealer geweest om te praten over mogelijke aanschaf F2 GL.

Ik vroeg in het gesprek wat de interval van de distributieriem was, na opzoeken konden ze me melden dat dit 10 jaar of 210.000 km is.

Dit klinkt erg veel, aangezien ik met mijn huidige auto elke 90.000 aan de beurt ben.

Kan een van de F2 1.2 tdi GL bezitters dit bevestigen? Wat staat er in het boekje?

Of is er al iemand die zoveel rijplezier heeft dat distributieriem aan vervanging toe is?:grin:
 

V50

Lid
Volgens mij is er geen reden om het antwoord van de dealer te wantrouwen. Dat soort kilometrages zijn vrij normaal tegenwoordig. Mijn benzine V50 is bij 180.000 km voor het eerst aan de beurt, de dieselversies bij Volvo (en Ford) zelfs pas bij 240.000 km geloof ik. In ieder geval een hele vooruitgang ten opzichte van een aantal jaren geleden :)
 
Idd, ik vertrouw ook wel wat de dealer zegt, maar het klinkt te goed om wara te zijn.

Maar dan rij ik nu ook een auto uit 2003, dus inderdaad van een ander tijdperk.
 

Monteurtje

Forumguru
De intervallen zijn wel verandert ten op zichte van een paar jaar geleden.
Eerst moest de 1.9 TDI PD bij 120.000 km, nu bij 150.000 km. En een 1.6 CR hoeft pas een nieuwe riem bij 300.000 km.
 

peperskoda

Forumguru
Zou het mogelijk zijn dat er in de huidige generatie motoren geen riemen meer worden ingebouwd, maar kettingen en dat daarom die intervallen zo zijn verlengd?
 

Trucker

Actief lid
Ik had in mijn nissan primera uit 1995 al een ketting i.p.v een riem ,het
was een heerlijke auto maar de automaat begaf het na 170.000 km.
 

wim-ned

Actief lid
De 1.2TSI heeft een ketting, de 1.2TDI weet ik niet.

Een ketting heeft mijn voorkeur. Ten eerste voor de kosten van het vervangen, hoewel dat met 210.000 km niet meer zo'n rol speelt. maar vooral vanwege de kans op breuk en de kosten die dat met zich mee brengt.
Is mij nu twee keer overkomen, 1e met een FORD Taunus 1600, nieuwe riem en verder geen schade en de tweede keer een OPEL astra 1600 16V (69.000km) en dat was dus een koprevisie van € 2500,-. gelukkig was dat toen een leasewagen.
 

Monteurtje

Forumguru
Riem en ketting worden beide toegepast. De diesels hebben allemaal een riem. En sommige benzine motoren hebben een ketting.
 

Gieliovd

Forumguru
En een 1.6 CR hoeft pas een nieuwe riem bij 300.000 km.
Een nieuwe RIEM bij 300.000 km???? :confused:

Dat is toch technisch onmogelijk.... als die riem zoveel draaiuren heeft dan is er niets meer van over lijkt mij vanuit materiaaltechnisch oogpunt. En dan nog de rollen en spanners...

Sowieso zal het dan ook maximaal X jaar als andere voorwaarde hebben. De gemiddelde wagen doet 15 jaar over die kilometers.
 

Hetzer

Forumguru
210.000 km vervangen van de getande riem bij alle cr-diesel motoren van de Fabia, aldus het onderhoudsboekje
 

Monteurtje

Forumguru
Mijn skoda uit 2001 heeft nog een ketting. Ik geloof dat vanaf het 2002 model een riem standaard is.

Nee een riem is niet standaard. Jij hebt dus een MPI. Die heeft inderdaad een ketting. Maar een Fabia 1 1.2 driecilinder benzine heeft ook een ketting. En de Fabia 2 benzine heeft beide. Riem of ketting.
 
@ Hetzer, bedankt voor je reaktie. Ik heb hem al besteld, en dit is idd wat de dealer ook zei. Mijn huidige passat tdi uit 2003 moet het nog om de 90.000 dus ik kon het gewoon niet geloven ;)

Wat mij betreft kan hier een slotje op.
 
Bovenaan Onderaan