Interieurverlichting

somebodey

Actief lid
Ik wou hier even vragen of er iemand een "how-to" heeft staan om de binnenverlichting te vervangen?

Ik zou er graag LED-verlichting insteken, alsook in de koffer en nummerplaat..
Ben dus benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.. (met of zonder foto's)

Cordoba

Forumguru
Volgens mij kun je gewone binnenverlichting zonder probleem vervangen door LED's (geen canbus controle), nummerplaatverlichting is lastiger. Overigens kun je afhankelijk van wat je voor model binnenverlichting hebt, deze soms ook vervangen door een luxere versie met meer licht. In mijn Fabia I heb ik de standaard enkelvoudige unit met 10 W buislampje vervangen door een unit met 2 extra leeslampjes van 5W per stuk (in dit geval afkomstig uit een Seat Toledo, maar gewoon plug & play), en dat leverde al een behoorlijke winst op in de verlichting.

Misschien ff foto's plaatsen van de units, dan zien mensen die een ander model rijden ook of je hetzelfde model interieurverlichting hebt, of dat het afwijkt.

Cordoba

Forumguru
Ik ben morgen een flink deel van de dag bezig met het uitzetten van de toerrit voor de forummeeting van 27 april, dus zal niet direct antwoorden.

Cordoba

Forumguru
Filmpje laat dus een unit zien, zoals ik heb geplaatst. Ik heb nog wel de gloeilampjes, niet de LED's, maar misschien stop ik in de leeslampjes wel snel LED's. Eerst eens even een testje doen, ik heb hetzelfde type LED's voor de leeslampjes ook in mijn stadslicht zitten, dus kan het zo proberen of het wat oplevert qua licht. Voor de kosten hoef ik het niet te laten: voor een setje van 2 van die LED-lampjes betaalde ik iets van 3 euro.

Chatslet

Forumguru
Inderdaad gewoon plug and play. Dashboard kastje is ook makkelijk. Je nagel achter het lampje zetten dan wip je hem er zo uit. Zit ook een W5W/T10 lampje in, zelfde als stadslicht of leeslampje. Kofferbak is ook het zelfde. Wat wel even belangrijk is, als een ledje geen licht geeft moet je hem anders om plaatsen omdat het bij een ledje uit maakt waar de min en plus zitten.

piair1982

Forumguru
op mijn fabia heb ik alles led.

ik heb daar ergens op het forum wel eens iets over geplaatst.

zodra je de auto hebt is het zo gedaan.

piair1982

Forumguru
@chatslet.

via xenonlamp.nl
met canbus canceller en 6smd. dus zes sterke ledjes. lampkleur is 5000k. dus wit.

Captain Hook

Forumguru
Hmm, ik dacht dat ik de foto's van de kofferbakverlichting (deze komt ook van hypercolor.de) er ook bij had staan. Niet dus.
Welnu, dat ziet er zo uit. Dan zie je eindelijk wat in de kofferbak! :super: Want de standaard af-fabriek gloeipitjes zijn maar magertjes.
Pled6.jpg Pled7.jpg

Captain Hook

Forumguru
En dit is een lampje voor het dashboardkastje (hypercolor):
DashboardLED.jpg

Hier kun je het verschil zien tussen het af-fabriek gloeilampje van Skoda:
Kastje2.jpg
En zo ziet het er dan uit als er een hypercolor LEDje in zit:
Kastje1.jpg

Bovenaan Onderaan