Interieurfilter

Zit er veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken of kun je bij een webshop de goedkoopste doen (met actief koolstoffilter). Heeft iemand ervaringen met verschillende merken of maakt het echt niet uit? En is het echt noodzakelijk om het om de 15000 te doen of is 30000 ook een prima interval?
 

Spierings

Forumguru
Interieur filter hoort om de 30.000 vervangen te worden, maar kan geen kwaad om hem eerder te vervangen ivm vervuiling of stank...

Passing van de verschillende merken is goed en maakt het niet veel uit. Zou zelf wel voor a-merk kiezen...
 

ertromp

Forumguru
Zelf maak ik gebruik van de actief koolfilters van MANN. Verkrijgbaar via vele webshops.
De standtijd van je filter is meer afhankelijk van de omgeving/omstandigheden dan het aantal km's.
Rijd je veel in de grote steden en in file's dan zou ik persoonlijk overgaan op 2x per jaar maar rijdt je vnl. buitenaf dan 1x per jaar.
 
Zat zelf te kijken naar Bosch of Mann. De allergoedkoopste hoeft niet, dan vrees ik voor toestanden zoals bij ruitenwissers van 5 euro, zo'n set doet het vanaf het begin niet, goedkoop is dan duurkoop.
 

andrehj

Forumguru
Mijn ervaring is dat de voorgeschreven termijn van 1x per 2 jaar of max 30.000 km prima voldoet. Het filter wat je er dan uithaalt bevat weliswaar wat rommel, maar zit dan bij lange na nog niet dicht. Ik gebruik altijd Mann, dat is precies hetzelfde filter wat Skoda af-fabriek ook gebruikt.
Stank komt door vocht, meestal veroorzaakt door condenswater in een airco die altijd aan staat. Als je een airco alleen aan zet als je em nodig hebt, en een paar km voordat je op je bestemming bent weer uit zet, is krijgt de condensor tijd om te drogen, en heb je altijd een stankvrije auto.
 

ertromp

Forumguru
Mijn ervaring is dat de voorgeschreven termijn van 1x per 2 jaar of max 30.000 km prima voldoet. Het filter wat je er dan uithaalt bevat weliswaar wat rommel, maar zit dan bij lange na nog niet dicht. Ik gebruik altijd Mann, dat is precies hetzelfde filter wat Skoda af-fabriek ook gebruikt.
Stank komt door vocht, meestal veroorzaakt door condenswater in een airco die altijd aan staat. Als je een airco alleen aan zet als je em nodig hebt, en een paar km voordat je op je bestemming bent weer uit zet, is krijgt de condensor tijd om te drogen, en heb je altijd een stankvrije auto.
Maar jij woont in landelijk gebied in het oosten van het land @andrehj en als je constant in Rotterdam en omgeving rondrijdt of veel aan de kust bijvoorbeeld Den Helder dan zou ik toch echt niet 2 jaar met een interieurfilter gaan rondrijden
 

Kogamyata

Senior Member
Nou we het hier toch over stank en filter hebben. Weten jullie dan ook waar, alleen bij kachel aan, soms er 'n soort houtverbrandingslucht binnendringt, die niet weggaat met of zonder climate control, maar soms ineens weer weg is. De airco is pas gereinigd en ververst, maar het probleem is gebleven.
 

Kogamyata

Senior Member
Mijn auto heeft vandaag 'n grote beurt gehad (223000 km). De airco is nagezien en koelmiddel vervangen, de interieurfilter is vervangen door koolstoffilter en alle filters brandstof, lucht, olie alsmede distributieriem, spanrollen, waterpomp, koelvloeistof is vervangen. Schade € 637,50 totaal. Tevens heb ik bij 'n bandenbedrijf 4 nieuwe zomerbanden op laten leggen met werk en balanceren mee € 205,- totaal. Uitlijnen moet nog gebeuren maar daar heb ik 'n adres voor in Oss 3 dimensionaal voor € 45,-

In de hoop nu dat ik van die nare luchtjes af ben. Binnenkort moet ik naar mijn zoon in Leiden heen en terug ca 270 km vanuit Helmond, en hoop dat hij, de Fabia 1,2 tdigl, weer fris gaat en blijft ruiken.

In al die oude auto's die ik voorheen heb gehad heb ik maar 1 keer diesellucht binnen gehad en dat kwam door 'n scheurtje in 'n klein slangetje van € 2,50 bovenop het blok vlakbij de gloeibougies. Dat was'n Peugeot 405 GRD uit 1990 die dat deed toen ie al > 300.000 km gereden had. Particulier verkocht voor € 450,- met tellerstand ca 450.000. Rijdt nu taxi in Mauretanië. Hij moest 'n auto hebben met groot koelend vermogen. Die Peus had grote radiator en 2 koelmachines met langzaam (maar toch nog snel) en zeer snel toerental.
 
ik ben ook blij alles achter de rug te hebben...mijn auto van 190.000 km ook een grote beurt (de interieurfilter is vervangen en alle filters brandstof, lucht, olie alsmede distributieriem, spanrollen, waterpomp,multiriem, olie verversen, koelvloeistof is vervangen gehad en incl. het softwarematig EGR wegschrijven en afdloppen voor € 570 euro.

wilde het liefst wachten tot aankomende black Friday, hopende voor nog meer korting.hahahahha
 

Kogamyata

Senior Member
Het lijkt er op dat door die nieuwe koolstoffilter (interieur), de nare luchtjes verdwenen zijn. De prijs van de beurt e.d. is wel inclusief apk.
 

Kogamyata

Senior Member
!000 km verder nog geen nare luchtjes gehad. Lijkt er toch op dat de Mann koolstoffilter goed zijn werk doet.
 
Bovenaan Onderaan