Interieur verlichting aanpassen!

DeJee

Lid
Hallo,

Ik ben van plan om mijn interieur verlichting (voetverlichting voor en achter) te veranderen naar een andere kleur (vb; blauw).
Heeft er iemand hier al ervaring mee? Geeft het een foutmelding?

(ik spreek vlaams> Belgie, als er hier iets staat dat niet verstaanbaar is in het NL, laat het me dan weten :) )
 
De originele gele lampjes zij niet zo mooi ( persoonlijke smaak)
Heb er hier eens blauwe lampjes ingeplaats maar vond dit persoonlijk niet mooi en heb ze er direct uitgekieperd.
En nu steken er lampjes in die dezelfde kleur weergeven als het dashboard veeeel mooier.

Maar als je er blauwe of een ander kleurtje in wil is dat geen probleem.

Ike spreek belgisch :tongue:
 
Je zou dit kunnen proberen:
https://www.xenonlamp.nl/webshop/storingsvrij-stadslicht-w5w-t10
Zelf heb ik deze in het plafond zitten en bij de voetenverlichting deze:
Mini LED Lampe W5W radial 157 - Hypercolor.de - LED Technik made in Germany
echter zijn de leds redelijk fel en heb
ik deze er 'op zijn kop' ingezet en gedimd tot 30%... Ik zou voor de w5w lampjes gaan, niet te duur en als je het mooi vindt is het prima, zo niet kun je ze altijd nog gebruiken voor vervanging van de leeslampjes, want dat ziet er in ieder geval goed uit!
 

EdK

Forumguru
DeJee, vuistregel voor wel of geen canbus melding is !

Alle verlichting in cabine en dus niets te maken heeft met verkeersveiligheid hoeft niet voorzien te zijn van Canbus LEDS
Alle verlichting rondom aan buitenzijde wagen zit op de canbus melding !

Bij twijfel, gewoon je lampje eruit trekken en dan het contactslot aanzetten en je ziet wel of niet een melding komen op maxidot of dmv een lampje branden in dashboard

Zo simpel is het eigenlijk !

Enne het is voor mij moeilijk om het naar het vlaams te vertalen ! :worshippy:
 

michelover

Forumguru
@DeJee, zou ook voor de lampjes gaan die baartje bij zijn tweede link aan geeft. Heb zelf ook dit soort lampjes geinstalleerd geeft een mooi helder en wit licht. Voor de make-up spiegel heb je overigens C5W lampjes nodig ik dacht de 39mm versie. En voor het handschoenenvakje de kleinste C5W van 31mm, moet je wel even friemelen maar dan is ook echt alles door LED vervangen. Instap verlichting onderin de deur is weer gewoon W5W.
 

DeJee

Lid
Ik verblijf nu in Thailand = Land van de tuning omdat het hier allemaal mag. Heb hier een jaar gewoond en weet hier alle shopjes zijn. Nu wou ik eens vragen .. is er een verschil van lampje voor de voetverlichting bij de berline versie en de combi? Is er iemand die mij kan zeggen wat voor type ik nodig heb voor de voetverlichting bij de berline? Hier is het goedkoper dan in Belgie dus zou ik ze ineens hier kunnen kopen.

Ik hoop dat jullie snel kunnen reageren :)
 
Wat is de Berline? Belgische uitvoering? verwacht niet dat er verschil is..
Ik heb al 2 links gegeven in dit topic...misschien kun je daar iets mee..
 

DeJee

Lid
berline, mja weet niet of dat het juiste woord is, is zoals een sedan. je hebt de station versie zoals die van jou maar dan heb je die andere nog. die W5W past in de voetverlichting zonder iets te moeten aanpassen aan de bedrading he? gewoon 'plug and play' he?
 

michelover

Forumguru
Berline=Hatchback/twindoor neem ik aan dan moet je de W5W en C5W hebben zoals baartje en ik eerder schreven. Ik heb namelijk ook de twindoor uitvoering.
 

DeJee

Lid
W5W of C5W of allebei? is er een verschil? of zijn er sub-categorieën in de W5W? wil namelijk niets kopen en dan bij terug komst in Belgie merken dat het niet past.
 

michelover

Forumguru
@DeJee ,De W5W lampjes zijn voor de binnenverlichting,instapverlichting,bagageruimteverlichting en voetruimteverlichting. De C5W lampjes zijn voor de makeupspiegelverlichting en het handschoenenvakje. W5W zijn insteeklampjes, de C5W lampjes hebben aan beide zijde een contact met daar tussen in de lampjes. Er zijn geen sub-categorieen in W5W of in C5W, alleen het formaat kan verschillend zijn. Ik heb voor de W5W een lengte van ongeveer 20 tot 25mm aangehouden. De C5W is voor de makeupspiegel een lengte van 39mm dacht ik en de C5W voor het handschoenvakje is de kleinste van 31mm.
 

DeJee

Lid
Dat is nu eens een goed uit gelegd antwoord :D nu heb ik nog een laatste vraag :tongue:

is W5W echt het type lampje? of zijn er nog verschillende types waar ik op moet letten , of past elk W5W lampje erin zonder iets te moeten aanpassen?

:)
 

tist

Actief lid
Had een probleempje, langs de passagierszijde geen voetverlichting meer, geen melding van een storing, uiteraard zag je het gewoon.
Nu dat is geen probleem, lampje eens goed bekeken, raar zag geen breuk in de gloeidraad, eens doorgemeten, en jawel het lampje bleek nog goed te zijn.
Beter gekeken en ik zag daar tot mijn verbazing een diode in de houder verwerkt zitten, die bleek defect te zijn!
Er een andere gelijkwaardige diode ingeplaatst, en het werkt nu terug, de originele diode was een universeel type nl. 1n4007

Vind het raar dat daar een diode in dat circuit is gebruikt, het is immers een gloeilamp en de polariteit heeft daar geen belang, of word er ergens iets via een soort van comp. alzo toch iets gemeten?
Of, bedenk ik me juist, geeft dat ergens zo een mogelijke afwijking bij een uitlezing bij de dealer?
Zo neen dan snap ik echt niet het gebruik van een diode in de kring, zal dan ook werken met een overbrugging.
 

eriktv

Forumguru
In de verlichting binnenzijde achterklep zitten ze ook. Na plaatsing Superskoda LED's doet mijn zijlampje (zaklampje) het niet meer, wat ook door (het ontbreken van) de diode zou komen.
 

Cordoba

Forumguru
@tist Het kan ook dat er op een andere plek in dat deel van het circuit iets van een condensator zit, die zaken op een bepaalde spanning moet houden, bijvoorbeeld t.b.v. een geheugen (voor radio, of voor andere settings van bijv. clima ofzo) en dat die condensator anders leeg kan lopen via de voetverlichting. De diode hoeft dus niet vanwege de voetverlichting te zijn, maar vanwege een andere functie in dezelfde kring.

@eriktv Je hebt al geprobeerd om de LED in het zijlampje andersom te plaatsen? (een LED is een Light Emitting Diode en brandt dus niet als je de polariteit omdraait)
 

Highway

Forumguru
Superb 2 combi heeft standaard een zaklampje achterin de kofferruimte zitten. Deze is reeds LED. LED andersom plaatsen zal hier dus niet de oplossing zijn. Zaklampje wordt gevoed en tevens opgeladen bij het plaatsen in de uitsparing die in de kofferbak ruimte zit.
 
Bovenaan Onderaan