Interessant item Autovisie: Nederland vs. België: de verkoopranglijst

ertromp

Forumguru
Interessant item op Autovisie.nl: Nederland vs België de verkoopranglijst 2021.


Registraties.jpg

Opvallende zaken:
Er staan merken tussen zoals Tripod of API of Allied Vehicles waar ik persoonlijk nog nooit van gehoord had.
Ook enkele zeer opmerkelijke verschillen. Zo staat KIA in NL op nr 2 betreffende verkopen in 2021 en in België staat KIA op 15. Hoe zou dat te verklaren zijn?

En de "premium" merken zoals BMW, Audi en Mercedes doen het in België aanzienlijk beter. Toch dat BPM verschil?
 

sitechris

Donateur
in NL scoren elektrische auto's denk ik beter en dat zie je terug op de ranglijst. Premium is in NL idd heel erg duur vanwege de BPM.
 

CharlesTucker

Forumguru
Interessant staatje inderdaad. Wat ik eigenlijk nog het meest opvallende vind, het totaal aantal registraties in Belgie is hoger, terwijl NL aanmerkelijk meer inwoners heeft. Dat zou ook wel eens met die BPM te maken hebben. Verder zie je inderdaad meer "premium" merken hoog in de ranglijst in Belgie, terwijl de toch iets meer budgetmerken als Skoda, Kia in Nederland weer hoger staan. Daarentegen staat Dacia in Belgie weer aanmerkelijk hoger, en dat momenteel toch veel meer budget dan Skoda (en tijdje geleden werd het hier in een topic nog het "nieuwe Skoda" genoemd). Ook staan Franse merken net iets hoger in Belgie, en Citroen veel hoger, dan in Nederland. Best grappig om te zien, die verschillen. NL is misschien iets behoudender/saaier, de traditioneel als betrouwbaar en degelijk bekend staande merken (terecht of onterecht) zoals VW, Toyota en Volvo staan in NL weer hoger.
 

JeSko

Forumguru
In NL is autorijden duurder, zowel qua taks, aankoop, verzekering etc etc, in NL als ik er kom zie ik veel meer kleine auto's a la Corsa, Fabia, Polo rijden, in BE is een Octavia de standaard lijkt het wel. Logische lijst vind ik dit.
 

EdK

Forumguru
Daarentegen staat Dacia in Belgie weer aanmerkelijk hoger,
Ik zou die nog wel eens uitgesplits zien in vlaams belgie en waals belgie.
Denk dat het waalse aantal hoger zal liggen !
En vermoed dit ook met de verdere franse wagens in belgie...
 

EdK

Forumguru
Even gewoon in zwarte letters de tekst van @JeSko


De populairste modellen per landsdeel

Kijken we naar de tien meest verkochte automodellen van de eerste helft van 2021, dan zien we dat Volvo met de hoogste eer gaat lopen. De XC40, die in Gent wordt gebouwd, staat op kop en wordt achternagezeten door (in die volgorde) de Citroën C3, de Hyundai Tucson, de Fiat 500, de BMW’s X1 en 3 Reeks, de Mini Cooper, de BMW 1 Reeks en de VW’s Golf en Tiguan.

Opvallend is dat de top 5 in Vlaanderen, Brussel en Wallonië aardig van elkaar verschillen. In Vlaanderen is de Volvo XC40 heer en meester, gevolgd door de BMW’s X1 en 3 Reeks, de Citroën C3 en de BMW 1 Reeks. Veel BMW-liefhebbers dus in het noorden van België, in tegenstelling tot Wallonië waar de Beierse fabrikant niet eens in de top 5 te bespeuren valt.

Walen kochten vooral een Citroën C3, een Dacia Duster of Sandero, een Peugeot 208 of een Hyundai Tucson.

Blijft over: Brussel met opnieuw de Volvo XC40 als verkooptopper, met in zijn zog de Citroën C3, de BMW 3 Reeks, de Fiat 500 en de Mercedes A-klasse.

Bron: Gocar
 

Canon-Eye

Forumguru
@EdK

Aangepast, was nochtans hetzelfde groen als de knoppies in alle Skoda's voor 2015 ;)
Ik heb de vorige versie niet gezien dus weet niet hoeveel lichter die dan was - maar ook na je aanpassing van 11:08u is het nog heel veel lichter dan Skodagroen (c.q. moderatorgroen...), dus nog steeds heel slecht leesbaar.
En ik ben niet eens kleurenblind - dus voor mensen die rood/groen kleurenblind zijn (komt vooral of alleen bij mannen voor) is dit helemaal een uitdaging. Dan helpt alleen het kopiëren en als niet-opgemaakte tekst plakken in een tekstdocument...
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zie maar 1 conclusie : Belgen hebben meer smaak. Zie maar naar de aantallen van Alpine, Aston Martin , Jaguar, DS, Alfa Romeo … :D

logisch dat in BE de premium-merken hoog genoteerd staan: leasemarkt. Tegenwoordig als je iet of wat functie hebt , zit er een bedrijfswagen in jouw loonpakket. De premiummerken zijn eigenlijk goedkoop in lease. Dus allen aan de premium-merken. VAA is ook wel op basis van catolguswaarde en uitstoot maar dat laatste is meer doorslaggevend. Dus een dure Audi of een goedkopere Renault rijden .. voor de wkn naar voordeel alle aard maakt het niet zoveel uit. De meeste betalen dan ook graag iets meer voor die premium.
Feit dat in Be ook meer wagens worden ingeschreven is ook vrij logisch. In Be is een auto merkelijk goedkoper. Veel particulieren kunnen het financieel nog aan om een nieuwe te kopen. Als Belg rijden we gemiddeld ook minder lang met onze wagen. Wordt nl sneller vervangen.
daarnaast is de leasemarkt in BE gewoonweg zeer groot door de hoge loonkosten (wkg en wkn zoeken dan goedkopere oplossingen en dat is een bedrijfswagen). Deze wagens worden dan gemiddeld ook om de 4 j vernieuwd. Als je deze wagens uit de statistieken zou halen , zou je heel andere cijfers zien.
 

larsy

Forumguru
In Nederland doet Audi het niet goed meer zo te zien . … daar zijn die mensen precies Skoda gaan rijden tov België .

-Een Superb3 zie je ook minder in NL tov in België .

-Dacht wel dat er meer Tesla’s gingen zijn in NL.
Het Gaat nu enkel over 2021. De meesten Nederlanders hadden hun tesla al voor die test (vandaar dus)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan