Interessant; de prijs van EV accu's, na de garantie...

Captain Hook

Forumguru

Opvallend is vooral hoe 'moeilijk' de diverse fabrikanten doen als er gevraagd wordt wat het vervangen van de accu's kost. :pieker:

Tauschakku-Preise werden offiziell nicht mitgeteilt

Doch was passiert nach acht Jahren? Mit anderen Worten: Was kostet ein Ersatzakku, wenn der alte den Geist aufgibt? Auf AUTO BILD-Nachfrage versuchen viele Hersteller, sich um eine exakte Antwort zu drücken. Sie betonen, wie unnötig ein kompletter Tausch sei oder nennen nur die Preise pro Modul. Eine klassische Verschleierungstaktik.

Zwei Hersteller haben gar keinen Tauschakku im Programm

Einige Hersteller haben auch auf mehrfaches Nachhaken keinen Preis genannt. Zwei behaupten sogar, es gäbe einfach keinen Tauschakku als Ersatzteil!


Als enige geeft Toyota/Lexus maar liefst een miljoen kilometer (!) garantie op de accu's van een UX 300e:

Führend ist der Toyota-Konzern, größter Autobauer der Welt, mit seinem noch einzigen E-Auto, einem Lexus UX 300e: Für den garantieren die Japaner zehn Jahre oder eine Million (!) Kilometer
 

Tees

Donateur
Haha, die Lexus. Ik schat zo dat 99+% van de eigenaren/gebruikers die miljoen km nooit haalt. Denk dat dat een marketingtrucje is, aangezien de 10 jaar toch meestal leidend is.

Maar de prijzen zijn wel stevig hoor, voor een beetje EV ben je toch snel 10-20 k€ kwijt...dat wordt wat als we over een paar jaar 2e hands EVs (moeten) gaan rijden...
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een accu kan nu kennelijk weer opgeknapt/hersteld worden voor (wat ik gelezen heb) 8000 Euro.
Ik verwacht dat die prijs nog wel zal zakken wanneer er meer accu's hersteld zullen moeten worden (vraag/aanbod).
Ook zullen de eventueel benodigde vervang-accu's nog wel in prijs zakken.
Voorts is het achteruitgaan van die accu inmiddels door diverse automagazines bewezen zo'n 5 tot 10% na 200000 of meer km.
Wanneer je in 8 jaar 250000 km gereden hebt, en je bent 10 of 12 % van de accucapaciteit 'kwijt', ga je 'm dan direct vervangen?
En hoeveel onderhoudsbeurten bij een ICE heb je al betaald bij die km stand, en vooral, wat heeft dat dan gekost?
En hoeveel heb je dan al 'bespaard' door op stroom te rijden in plaats van op benzine, diesel of gas?
Wij BEV eigenaars zullen het tegen die tijd wel zien. ;)
 
Snap niet zo goed dat er altijd zo krampachtig over gedaan wordt. Een brandstof motor en alles er omheen kan ook kapot he ? en enig idee wat het vervangen van een complete motor voor een ICE kost ? en dan niet een deel, of vervanging door een gereviseerde motor maar echt een compleet nieuw motorblok. En als die motor het bijvoorbeeld bij 300k km begeeft als eens berekend wat er dan in de loop der tijd uitgegeven is aan olie verversingen, filters, distributiekettingen of riemen en dat is dan nog maar alleen regulier onderhoud, dan heb ik het nog niet over oliezuipende 1.8 TSI's of al dan niet vroegtijdig versleten (DSG) koppelingen, en hier en daar een oliepomp die het opeens niet meer doet;).... Denk dat het vervangen van een EV accupakket nog niet zo'n vastomlijnd prijskaartje heeft omdat er domweg nog niet zoveel ervaring mee is. Aan de andere kant denk ik als het toch nodig is een accupakket te vervangen of op de een of andere manier te reviseren dat het nog een hele uitdaging is daarvoor de aangewezen partij te vinden, het is geen klusje wat je door een "klassiek" geschoold automonteur (met alle respect) kan laten doen, niet in de laatste plaats omdat je met hele andere potentiële gevaren te maken hebt.
 

brepus13

Forumguru
Dit probleem ontstond jaren geleden net zo voor elektrische fietsen… ook hierin zie je dus dat er partijen opstaan die de cellen herstellen en opnieuw opbouwen voor veel minder dan een nieuwe accu aanschaffen. Ik verwacht voor de EV eenzelfde soort beweging eigenlijk. Er ontstaat straks een markt voor revisie en daar zullen mensen geheid inspringen.
 

Tees

Donateur
Mee eens heren, ik zou de rekensom t.o.v. onderhoud en verbruik van een ICE ook wel eens willen zien.

Punt blijft natuurlijk wel dat je nu vrij goedkoop een 2e hands autootje kan rijden. Bij een motorblok wat in de soep loopt, zet je een sloopmotor erin, dat kost je meestal geen 10 k€ en zo wel, dan is je auto economisch total loss en koop je een andere voor 5-10 k€. Een reparatie voor een 10 jaar oude auto komt niet zo heel vaak boven de 1.5-2 k€ uit.

Maar goed, wie weet hoeft een accu ook pas echt vervangen worden na 20 jaar of 200.000+ km. Dan is t helemaal niet zo'n enorm ding.

De prijzen zullen trouwens zeker wel omlaag gaan, maar je moet ook niet al te veel van dat mechanisme uit gaan. Lithium wordt behoorlijk schaars, dus ik moet nog maar zien dat de prijzen straks de helft of meer lager zijn.
 
Bovenaan Onderaan