Intelligent Light Assistant

timg

Lid
Bij xenonverlichting heb je de Intelligent Light Assistant. Dit is nog iets anders dan AFS.

Iemand die dit al uitvoerig getest heeft? Wat mag ik hieronder verstaan?

Kan ik gewoon constant mijn grootlichten aan laten en ervan uitgaan dat het systeem mijn lichten altijd op de juiste/beste lichtstraal zet?

Ik hoor graag hoe dit systeem werkt en of je het zelf gebruikt.
 

frisok

Senior Member
Dat is wel het idee. Maar ik rijdt standaard niet met light assistant. Als ik op landwegen rijdt dan werkt het prettig. Maar: Eigenlijk zou je het mijn tegenliggers moeten vragen... :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij nogal eens op 80-km wegen waar je een tegenligger met groot licht al kunt zien aankomen vóórdat deze daadwerkelijk "uit de bocht" verschijnt. Zelf dim ik dan doorgaans alvast handmatig, en veel tegenliggers doen dat dan ook.

Als je het aan deze gadget overlaat, wordt er pas later gedimd, nl. op het moment dat des tegenliggers grote pitten je daadwerkelijk op de sensor (en daarmee in je gezicht) schijnen.
Ik vind dat eigenlijk niet zo'n vooruitgang... :nono:
 

Joske

Forumguru
ik eigenlijk ook niet.. mijn idee is dat inderdaad de sensor het pas kan "zien" als jij al een stuk van zijn grootlichten in de ogen gekregen hebt. Dat icm xenon is goed om 10 minuten lang nog zwarte vlekjes te zien. En zoals @frisok aangeeft is het als bestuurder moeilijk in te schatten of het goed werkt, zou je idd als tegenligger moeten ondervinden ;). Of het moet zijn dat je telkenmale een boze met-grootlichten-flikkerende tegenligger hebt.. DAN werkt het duidelijk niet goed :D
 

Canon-Eye

Forumguru
...en bijkomende vraag is nog, of - en zo ja, hoe snel - het systeem reageert op reeds gedimd tegen-licht.

Er zijn namelijk hele stukken weg waar ik, zeker bij droog weer, zelf helemaal geen behoefte heb om groot licht te voeren; ik ben heel tevreden met mijn standaard projector-halogeenpitjes.
Ik zie wel eens tegenliggers die pas dimmen nadat ik zelf (weer) even met grootlicht heb geseind. Uiteraard heb ik geen idee of ze dit dan met de hand doen, of dat het hun sensor is die op mijn seintje wachtte.
Maar nu ik erover nadenk, lijkt dit langzaamaan wat vaker te gaan voorkomen, dus ik begin nu toch verdenkingen te koesteren... :pieker:
 

CharlesTucker

Forumguru
De noodzaak is uiteraard volledig afwezig, het gaat ook prima zonder, maar dit lijkt me persoonlijk een van de weinige rijhulpjes die wel degelijk nut hebben, beter zicht voor jezelf, minder verblinding van tegenliggers, win/win situatie.

MAAR, dit geldt natuurlijk alleen als zo'n systeem onder alle omstandigheden absoluut goed zou werken, en daar heb ik zo m'n vraagtekens bij. Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me zo voorstellen dat een dergelijk systeem toch wel zo af en toe te laat zal zijn, waardoor er tegenliggers verblind gaan worden, al is het maar die fietser op het naastgelegen fietspad. Tegen de tijd dat ik aan een nieuwe auto toe ben ben ik wel heel benieuwd naar de ervaringen met een dergelijk systeem.
 

hephie

Lid
Volgens mij bestaat de light assist uit 2 zaken.

1/ Mee draaien van de xenons in de bochten.
Als je gelijk mij ook de "Driving Mode Selection" optie hebt, dan kan je in het custom profiel daarvan ook nog instellen hoe snel de lichten moet meedraaien.
In sport stand merk je duidelijk dat de lichten veel sneller mee draaien.

Het is welliswaar maar een beperkte draai, maar aan lagere snelheden in een donkere omgeving is het heel goed zichtbaar.


2/ Automatisch grootlicht aan/uit schakelen.
Standaard gaat het elke keer terug uit na het stil leggen van de motor.
Je kan het terug activeren door de hendel van van je pinker (en grootlicht) 1x naar achteren te duwen. Alsof je dus zelf het grootlicht wil inschakelen.
Vervolgens krijg je langs je kilometerstand (of cruise control indicatie) een wit lichticoontje te zien (met een "A"-tje bij). Een teken dat de grootlicht assisent geactiveerd is.

Op (volledig) donkere wegen gaat je groot licht automatisch aan, bij de eerste (directe?) lichtstraal die de sensor oppikt gaat het grootlicht weer uit. Werkt prima bij mij. Het uitschakelen gaat echt wel snel, misschien net niet zo snel als dat je handmatig zou doen, maar ik heb toch nog geen ene keer een flikkerende tegenligger gehad :)

Greeetz
T.
 

Joske

Forumguru
maar de voorwaarde is dan blijkbaar dat ie een lichtstraal moet opmerken van een tegenligger? hoe zit het dan met fietsers en voetgangers? die verblindt je dan toch ook van mijlenver? (en die blijf je verblinden totdat je gepasseerd bent)

iemand nog meer verduidelijking betreft het systeem en hoe het werkt? (uit het boekje ofzo?)
 

Canon-Eye

Forumguru
misschien net niet zo snel als dat je handmatig zou doen, maar ik heb toch nog geen ene keer een flikkerende tegenligger gehad
Niet-knipperende tegenliggers zegt ook niet alles. Behalve de keren dat een tegenligger pas dimde op het moment dat ik daadwerkelijk terugseinde, komt het ook nog wel eens voor dat er pas gedimd werd net vóór het moment dat ik zou gaan seinen - ik zat a.h.w. nog te overwegen "zal ik, of zal ik niet"...

Dit reken ik ook tot "te laat", in het midden latend of het kwam door een trage reactie van de betreffende bestuurder zelf, of van zijn "assistent". Anderzijds, als een sensor zo gevoelig en snel is dat hij bv. een fietslampje ook tijdig opmerkt, dan gaat hij waarschijnlijk ook reageren op "valse" meldingen afkomstig van bv. verlichting op de palen van inritten, huizen langs de weg met uitbundige kerstverlichting, etc. en al dat onnodige omschakelen wil je toch ook niet...

Zelf reageer ik met mijn dimschakelaar altijd redelijk pro-actief op andere weggebruikers, ook op fietsers (en voetgangers, althans voor zover die überhaupt zichtbaar zijn door reflectiestrepen e.d.).
Ik moet nog zien dat zo'n assistent dat net zo tijdig en accuraat kan. Geloof er nog niks van en blijf daarom liever gewoon zelf bij de les...
 
Bovenaan Onderaan