Instrumentenverlichting O3

rafa

Nieuw lid
Beste Octavia-genoten,
Ik rijd sinds een klein maandje naar alle tevredenheid in de O3 1.6 TDI (Ambition Business Line).

Wat me opvalt is dat de dashboardverlichting nogal eens vanzelf aan- en uitgaat of in verlichtingssterkte varieert.

Heeft dit te maken met de lichtsensor die ook bepaalt of de gewone verlichting ingeschakeld moet worden (indien de lichtschakelaar op “auto” staat).

Via de Amundsen kan ik nl. alleen de sterkte van de instrumentenverlichting instellen.
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik vrees van wel.
Die "auto" regelt alles afhankelijk van de lichtinval. Schakel deze eens uit en constateer of er iets verandert. Ik kan voorlopig nog niet helpen uit 'ervaring' daar mijn octa zich ergens tussen Tjechië en mijn dealer bevindt (allé, dat hoop ik toch).
 

going_fritz

Actief lid
klopt, op dat moment gaat je verlichting ook aan. Ik merk zelf dat de sensor wel (erg) snel ervoor zorgt dat de verlichting ingeschakeld wordt, ondanks dat ie op 'laat' ingesteld staat.
 

RoelF

Forumguru
Wat ik vooral een verbetering vind (tov mijn Megane) is dat de verlichting ook automatisch inschakelt als de regensensor geactiveerd wordt.
 

Rick

Senior Member
Ja dat kun je wel aan VAG overlaten. Wat mij persoonlijk een klein beetje stoort is dat de verlichting ook binnen in de auto dimt (althans bij mijn huidige A3) bij het aanspringen van de verlichting in de regen. Zou van mij onderscheid gemaakt mogen worden tussen licht aan bij regen en licht aan bij donker. In laatste geval ook de binnenverlichting dimmen, in eerste geval niet. Absoluut categorie first world problems overigens...
 
klopt, op dat moment gaat je verlichting ook aan. Ik merk zelf dat de sensor wel (erg) snel ervoor zorgt dat de verlichting ingeschakeld wordt, ondanks dat ie op 'laat' ingesteld staat.



Mijn verlichting gaat overdag ook gewoon aan dat terwijl de schakelaar op (auto) staat.
Volgens mij moet alleen de dagrijverlichting branden overdag ?
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] Volgens mij moet alleen de dagrijverlichting branden overdag ?
Er "moet" niks, althans: de wet geeft je nog steeds de vrijheid om overdag hetzij DRL, hetzij dimlicht of zelfs helemaal geen verlichting te voeren.
Dat laatste dan wel voor zover er geen sprake is van slecht zicht - los van het feit dat ik het al een dikke 45 jaar bijzonder verstandig vind om overdag onder alle weg- en weersomstandigheden de lichten aan te hebben (vroeger gewoon dimlicht bij gebrek aan iets anders, tegenwoordig meestal DRL + achterlichten). Maar dat is een andere discussie... (evenals trouwens mijn strikt persoonlijke aversie tegen allerlei overbodige automatische gadgets).
 
Bovenaan Onderaan