Instrumentenpaneel niet zichtbaar in tunnels

Tuup

Lid
Hallo,

Tijdens mijn eerste road trip met de Citigo e IV ben ik naar het noorden gereden via de Roertunnels. Wat me opviel is dat in de tunnel na 10s het licht van het instrumentenpaneel wegviel, alleen de wijzers lichtten nog op. Dus je kunt wel de wijzers zien, maar niet meer wat je snelheid is en andere informatie.

Hoe is dit op te lossen?

Groeten Mark

PS ik heb tijdens mijn road trip 243km kunnen rijden op één acculading (met wind en regen) - dus met het bereik zit het wel goed :-)
 

Tuup

Lid
Het is maar wat je goed noemt natuurlijk, vind dat veel te weinig.
Voor een stadsauto zoals de Citigo is het bereik prima. Het merendeel van onze ritjes vinden plaats binnen 30 km (woon - werk verkeer, boodschappen doen, bezoek aan familie / vrienden). En met CCS laden kun je ook langere trips maken. En de prijs voor deze auto is vergeleken met andere ev's laag. Voor ons werkt het - maar ik begrijp dat dit niet de oplossing is voor iedereen :-)
 

JeSko

Forumguru
@Tuup

In principe zou ik ook met een EV kunnen rijden, want ook hier maken we vooral te korte tripjes ( we Dieselen dan nog ook ), maar mij zou het angstig maken indien we plotseling eens verder moeten rijden, voor mij ligt de sweetspot toch rond 450-500 km minimaal bereik, maar dat komt vast nog wel. Maar inderdaad als je bijna exclusief stadsverkeer doet is 250 km bereik voldoende.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

Rallye

Forumguru
Het terugdimmen van de instrumenten is een teken dat je dimlicht in moet schakelen.
Dat verkort het bereik iets maar is natuurlijk wel veel veiliger.

Dus hij kan wel het instrumentenpaneel dimmen, maar niet zelf het licht aan doen? Zit er geen "auto"-stand op de lichtknop in een Citigo?
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Dat ik maar 10.000 per jaar rijd doet niets af aan het feit dat ik vaak vrij ver moet, en dit soms ook vrij kort dag is, maar daar weet je vast ook wel weer een antwoord op ;)
 

EdK

Forumguru
Hoe is dit op te lossen?
Even voorop gesteld dat ik de citiGo elektric nog niet gezien en gevoeld heb.
Maar zit er geen lichtschakelaar met een stand " auto " op ?
Dan zou het zo moeten zijn dat als je de tunnel inrijd je volledige dashboard verlicht is.
En indien niet dan zou er wat in de schakeling moeten zitten of gevoeligheid lichtsensor...
 

Rallye

Forumguru
OK. Dus het licht gaat automatisch aan. Kun je dan de dimfunctie van het dashboard aanpassen?
 

EdK

Forumguru
maar daar weet je vast ook wel weer een antwoord op
Ja 2 citiGo's nemen en één voor heen weg gebruiken en de ander voor de terugweg....:yeehaa:

Tsja je vroeg er om !!

Bij elektrisch rijden moet je bij jezelf een schakelaar in je kop gaan omzetten en niet meer denken in termen van brandstof rijden.

Zoals ik al eens gezegd heb, privé zou ik voor 95% van de gevallen zeker elektrisch kunnen rijden maar de prijzen hier ondanks de subsidie zijn voor mij niet betaalbaar momenteel.

Zakelijk rij ik een minimaal 60 a 70K op jaarbasis.
En een dagelijkse rit is bij mij minimaal een 400Km
Dus hiermee ga ik het niet redden met een busje model.
Onlangs sprak ik een monteur die een elektrische bus had van zijn werkgever omdat hij alleen in de regio zat en 125 Km op één dag was veel voor hem.
Maar op één lading kwam hij niet verder dan 150 a 175Km vertelde hij.
Wel in vele gevallen ben ik dan nog niet eens bij mijn eerste klant.... en had er dan nog 2 a 3 te gaan dan die dag....
 

EdK

Forumguru
Ja hoor die zit erop.
Ik hoor het liever van de eigenaar zelf.
Jij pakt nu een plaatje uit een folder waar het duurste model in staat !!
Maar als eigenaar nu de goedkoopste versie heeft ???
Dan is kans groot dat het er niet inzit !!
Niet elke Fabia heeft het ook niet standaard ...:pieker::koffie:
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Ik dacht de Citigo E in één uitvoering kwam en that's it, mijn fout. Sorry @Peter-036 , maar in deze gewoon on topic, aangezien de topicstarter zelf het bereik vermelde.
 

Tuup

Lid
Het terugdimmen van de instrumenten is een teken dat je dimlicht in moet schakelen.
Dat verkort het bereik iets maar is natuurlijk wel veel veiliger.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had het stadslicht aan, met dimlicht blijft het instrumentenpaneel inderdaad verlicht. Ik moet handmatig het dimlicht inschakelen, ik heb geen automatische stand :-)

Dus hij kan wel het instrumentenpaneel dimmen, maar niet zelf het licht aan doen? Zit er geen "auto"-stand op de lichtknop in een Citigo?
Er zit geen auto stand op. Ik ben mijn vorige auto gewend (volvo v50) die wel een auto stand had. Nooit over hoeven na te denken tot nu :-)
 

Tuup

Lid
Even voorop gesteld dat ik de citiGo elektric nog niet gezien en gevoeld heb.
Maar zit er geen lichtschakelaar met een stand " auto " op ?
Dan zou het zo moeten zijn dat als je de tunnel inrijd je volledige dashboard verlicht is.
En indien niet dan zou er wat in de schakeling moeten zitten of gevoeligheid lichtsensor...
Geen auto stand. Ik heb de ambition, zou best kunnen dat de style wel een auto stand heeft. Maar goed - ben er inmiddels achter dat het dimlicht aan moet in een tunnel ;)
 

Bijlagen

  • IMG_6418.jpg
    IMG_6418.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
@Tuup Volgens mij zijn er hier Citigo rijders die dat voor een brandstofversie al eens aangepast hebben, met een lichtschakelaar uit een ander Vagmodel. Misschien dat het @cali05 of @SteGo was, die dit aangepast heeft op de eigen Citigo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

SteGo

Donateur
Mijn instrumentenpaneel is wel altijd volledig verlicht ongeacht de stand van de schakelaar, maar dat komt niet door een andere lichtschakelaar. De vorige eigenaar heeft een aantal dingetjes laten programmeren, onder andere het feit dat de achterlichten van mijn Citigo branden in combinatie met de dagrijverlichting.

Ik vermoed dat dat als gevolg heeft gehad dat m'n instrumentenverlichting altijd brand. Met het feit dat de achterlichten altijd branden ben ik eigenlijk wel erg blij. Maar kan me voorstellen dat elektrorijders elk 'verspild' Watt-je proberen te voorkomen en echt alleen in het donker verlichting willen voeren. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

Me Zelf

Forumguru
Style heeft wel een auto-schakelaar. Handig, maar zou ‘m graag net iets eerder willen laten aangaan. Op de Octavia kun je de lichtgevoeligheid regelen via het menu, zou dat met VCDS of OBD11 kunnen bij de Citigo?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup
Bovenaan Onderaan